مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان گفت: اغلب دستگاه‌ها خصوصاً دستگاه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند کمترین تعامل را با سازمان‌های مردم‌نهاد دارند.
کد خبر: ۱۱۴۱۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۷ 18 October 2015

مهرداد شریف مخمل‌زاده مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان اظهار داشت: در سال‌های نخست فعالیت سمن‌ها با فراز و نشیب‌هایی مثل مسائل مالی و عدم تعامل و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی و سمن‌ها همراه بود.

وی در ادامه تصریح کرد: به منظور فراهم کردن شرایط تعامل مابین سمن‌ها و نهاد‌های دولتی باید برای انجام کار جمعی تمرین کنیم و پروژه‌های متعددی را با سازمان‌های مردم‌نهاد واگذار کنیم تا این تعامل دوجانبه مهیا شود.

مخمل‌زاده با بیان اینکه همکاری و تعامل با سمن‌ها در «جشنواره خرما» کلید خورد و نتایج خوب و موفقیت‌آمیزی داشت اظهار امیدواری کرد: در نمایشگاه توانمندی‌های سازمان‌های مردم‌نهاد که قرار است در بهمن‌ماه سال جاری اجرا شود به نتایج خوبی دست پیدا کنیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان همچنین یادآور شد: به همه اعلام کردیم هر پروژه یا برنامه‌ای در راستای توانمندی سازمان‌های مردم‌نهاد را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی ادامه داد: ما نخواستیم استانداری برنامه‌سازی کند و از شبکه انجمن‌ها درخواست کردیم مطالعات و بررسی‌های خود را در زمینه ایجاد ارتباط بین سمن‌ها و سازمان‌ها را انجام داده و در قالب طرح به ما بدهند. ما در مقابل کمک می‌کنیم که این طرح‌ها اجرایی شوند.

مخمل‌زاده با اشاره وظایف خود در مقابل سمن‌ها اظهار کرد: یکی از وظایف اصلی در برابر سمن‌ها این است که شرایط را برای واگذاری کار‌ها به سازمان‌های مردم‌نهاد را مهیا کنیم چرا ممکن است برخی از دستگاه‌های دولتی شاید رغبت یا شناخت کافی را از سازمان‌های مردم‌نهاد نداشته باشند و این مسئله‌ای است که نیاز به چند سال تمرین و ممارست و تامل دارد تا جا بیفتد.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان تاکید داشت: شرایط عمومی جامعه و دستگاه‌های دولتی مهیا است که کار به سازمان‌های مردم‌نهاد محول کنند، واین مهم تنها با تعامل و تمرین دوجانبه اجرایی خواهد شد.

مخمل زاده اضافه کرد: اغلب دستگاه‌ها خصوصاً دستگاه‌هایی که کار فرهنگی می‌کنند کمتر تعاملی با سازمان‌های مردم‌نهاد دارند.

مخمل‌زاده افزود: برخی از دستگاه‌های اجرایی پروژه‌های خود طی یک سال یا دو سال به سازمان‌های مردم نهاد که مرتب با آن کار کرده‌اند واگذار می‌کنند که از نظر ما این نوع حمایت‌های خاص ایراد دارد، بنابراین سازمان‌ها باید طیف وسیع‌تری از سازمان‌های مردم‌نهاد را در اجرای پروژه‌های خود در نظر بگیرد.

مخمل‌زاده تاکید داشت: نظارت و معرفی سازمان‌ها به عهده سمن‌ها است بنابراین باید اطلاع دهند مثلاً در حوزه میراث فرهنگی یا هر حوزه دیگر چندین سال است که با فرد خاص کار می‌شود و ما پیگیری می‌کنیم و واکنش نشان می‌دهیم.

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان در ادامه برون سپاری را یکی از اهداف سمن‌ها عنوان کرد و افزود: هدف این است که بخش دولتی متولی همه کار نباشد.

وی خاطرنشان کرد: باید از تمام ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد بهره ببریم و نباید موانع و مشکلات سبب شود که اعتقاد اصلی که برون‌سپاری است به‌ خوبی اجرایی نشود.

مخمل‌زاده تاکید داشت: دستگاه‌ها مکلف هستند با سمن‌ها در تعامل باشند البته این تکلیف، دستورالعمل نیست اما جزو سیاست‌های دولت است و بخشی از این سیاست‌ها در آئین‌نامه اجرایی سازمان‌های مردم‌نهاد وجود دارد، ولی دستورالعمل جدا، تنظیم نشده و بخشی از مشکلات ما این است که مصوبه هیئت دولت در سال 1384 درباره سازمان‌های مردم‌نهاد دارای چالش‌هایی از جمله قانون نشدن این موضوع است.

این مقام مسئول همچنین درباره فرایند ثبت یک سازمان مردم نهاد اذعان داشت: فرایند ثبت سازمان‌های مردم‌نهاد در سامانه، کار ما را به تاخیر می‌اندازد اما اگر مشکل ثبت حل شود، می‌توان گفت در فرایند 45 روزه می‌شود یک سمن را ثبت کنیم.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار