نایب رئیس اتحادیه لوازم خانگی شهر کرج گفت: توریع ناعادلانه تسهیلات بانکی و دادن امکان فروش اقساطی به برخی از فروشگاه‌های هایپر و تبلیغات آنها، بازار خرید و فروش لوازم خانگی را به یک بازار انحصاری مغایر با رقابت سالم تبدیل کرده است.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۲ 03 December 2023

انحصار، بلای جان بازار لوازم خانگی ایران

به گزارش «تابناک البرز» محمد شایق اظهار کرد: در سال جاری صنف لوازم خانگی در یک رکود بی سابقه نسبت به مدت زمان مشابه در سال‌های قبل قرار گرفته است. این رکود باعث شده بیش از ۹ هزار فرصت شغلی ایجاد شده توسط فروشندگان این صنف، در شرایط نابودی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: از دلایل عمده این رکود عمیق و ورشکستگی احتمالی برخی از همکاران صنفی، تورم بالا و کاهش قدرت خرید مصرف کننده در پنج سال گذشته است. تورم علاوه بر تاثیر بر بازار خرید و افت فروش لوازم خانگی، بر فرهنگ خرید و مصرف مردم‌ هم تاثیر زیادی گذاشته است. تا پیش از این مصرف کنندگان با تغییر سال و یا تغییر منازل خود تمایل‌ زیادی به خرید لوازم خانگی جدید داشتند، اما در حال حاضر به دلیل شرایط اقتصادی اکثر مصرف کنندگان به سمت تعمیرات لوازم خانگی روی آورده‌اند و این باعث شده درآمدزایی این صنف، کاهش محسوس و قابل توجهی پیدا کند.

شایق در ادامه بیان کرد: موضوع دومی که باعث ایجاد این رکود عمیق و مشکلات اعضای صنف شده، توزیع ناعادلانه تسهیلات بانکی و امکان فروش اقساطی است که منحصر به چند فروشگاه هایپر و یا بزرگ در کشور می‌شود. متاسفانه مغایر با آنچه که مقام معظم رهبری درخواست کرده بودند مبنی بر اینکه بانک‌ها وارد موضوعات بنگاه داری نشوند، بانک‌های کشور اکثرا تمام تسهیلات بانکی و وام‌های خود را جهت بهره مندی یک الی دو فروشگاه هایپر خاص متمرکز کرده‌اند که در شهر نیز تبلیغات گسترده‌ای دارند. در حالی که سایر اصناف دیگر از این تسهیلات برخوردار نیستند و بانک‌ها هیچ همکاری برای ارایه تسهیلات به کسبه و یا مصرف کنندگان برای خرید از فروشگاه‌های عضو اتحادیه نمی‌کنند. موضوعی که از طریق اتحادیه چندین بار با سرپرستی بانک‌های استان پیگیری شده است.

وی ادامه داد: مورد دیگر که از مشکلات این صنف است تبلیغات ناسالم و کذب توسط هایپرکالاهای لوازم خانگی علیه کسبه و فروشندگان قدیمی است. همانطور که در عنوان‌های تبلیغات محیطی به صورت گسترده و مهندسی شده مشاهده می‌شود، اکثر این فروشگاه‌ها از مصرف کنندگان می‌خواهند که در شهر نگردند یا در تیزرهای تبلیغاتی این طور نشان می‌دهند که فروشگاه‌های قدیمی و با اصالت صنف در محیط‌های بسیار تاریک و با یکسری شرایط و برخوردهای منفی با مشتری برخورد می‌کنند، ولی در فروشگاه‌های هایپرها نحوه برخورد و مشتری مداری متفاوت است.

مرجع دقیق قیمت‌های لوازم خانگی سامانه ۱۲۴ است

نائب رئیس دوم اتحادیه لوازم خانگی در ادامه گفت: این تبلیغات کاملا با فضای رقابت سالم اقتصادی مغایرت داشته و برخی ادعاها هم کاملا کذب هستند و به دفعات خیلی زیاد هم ثابت شده است. این اطلاعات و پیام باید به مصرف کنندگان اعلام شود که مرجع دقیق قیمت‌های رسمی لوازم خانگی سامانه ۱۲۴ و یا اتحادیه لوازم خانگی است و مصرف کنندگان به این تبلیغات که مرجع تخصصی قیمت یک واحد صنفی یا فروشگاه است، به هیچ وجه توجه نکنند.

وی تاکید کرد: بعضا مشاهده شده متاسفانه ادعاهایی که نسبت به مرجع و تضمین کف قیمت اجناس داده می‌شود، اتفاق نیافتاده و در حق مصرف کنندگان اجحاف سنگینی شده است. در حالی که امکان خرید چه در فروش اقساطی و چه در فروش نقدی با قیمت مناسب‌تر و مطمئن‌تری از فروشگاه‌های دارای جواز کسب این اتحادیه ، برای مصرف کننده وجود دارد.

شایق درباره حمایت از اصناف گفت: از متولیان و مسئولین بانکی می خواهیم که برای بررسی و رفع این مشکلات ورود کنند. در غیر این صورت در آینده‌ای نه‌چندان دور با نابودی ۹ هزار فرصت شغلی و تعطیل شدن جمع کثیری از فروشگاه‌های لوازم خانگی مواجه خواهیم شد. لذا تقاضا داریم دولت از اصناف که نوک پیکان اقتصاد کشور هستند حمایت بیشتری داشته باشد.

وی ادامه داد: اصناف نقش سازنده‌ای در تولید ناخالص داخلی کشور دارند و بر اساس آمار رسمی بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور از طریق اصناف صورت می‌گیرد. لذا حمایت از اصناف و به ویژه صنف لوازم خانگی ضروری است چرا که صنعت و صنف صنف لوازم خانگی بعد از صنعت خودروسازی مهمترین صنعت کشور است که هم نقش مهمی در اشتغالزایی دارد و همین طور بالاترین سطح گردش مالی را در بازار اقتصادی به وجود می‌آورد. اما این صنف به دلیل کم توجهی به اصناف در حال نابودی است.

وی با بیان اینکه بازار لوازم خانگی در حال حاضر در رکود کامل است گفت: موضوعی که از طرف اتحادیه به مسئولین محترم در سازمان صنعت و معدن و تجارت اعلام کردیم این بوده که بازار لوازم خانگی از سال ۹۷ به دلیل ممنوعیت واردات به نوعی در انحصار تولید کنندگان داخلی قرار گرفته که این امر مغایر با منافع مصرف کنندگان و تمام استراتژی‌های اقتصادی است. علاوه بر این، زمانی که در یک بازار انحصار به وجود آید، پویایی خود را ازدست می‌دهد.

نائب رئیس دوم اتحادیه لوازم خانگی اظهار کرد: در خصوص فروش لوازم خانگی هم برای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و زنجیره توزیع باید واردات کنترل شده‌ای در زمینه محصولاتی که در تولید آنها هنوز به خودکفایی نرسیده‌ایم‌، داشته باشیم تا بازار رقابتی شده و در قیمت گذاری‌ها هم اتفاقات بهتری رخ دهد. با این اقدام انحصار شکسته شده و به تبع دیگر انحصار موجود باعث سوء استفاده برخی از تولیدکنندگان هم نخواهد شد. علاوه بر این با واردات کنترل شده، تنوعی از محصول را برای ارایه به مصرف کننده خواهیم داشت و با افزایش کیفیت در بازار رقابتی سالم به وجود خواهد آمد.

وی افزود: اتحادیه صنف تولیدکنندگان و فروشندگان لوازم خانگی و صوتی و تصویری کرج در حال حاضر ۷۴۰ عضو دائم دارد که همه آنها دارای جواز معتبر از اتحادیه هستند. امیدواریم با عملیاتی شدن موارد مذکور که درخواست بسیاری از کسبه است، شاهد اتفاقات خوب، رشد و رونق دوباره این صنف باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار