رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خبر داد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی در ۸۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان خبر داد و گفت: هدفگذاری سازمان جهاد کشاورزی استان بر اجرای این طرح در ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری در هر سال است.
کد خبر: ۱۱۴۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸ 06 December 2023

صالح محمدی در گفت وگو با خبرنگارتابناک گیلان، با اشاره به اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی استان گیلان، گفت: طرح تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی از سال ۱۳۷۴ در گیلان آغاز شده است.

وی افزود: هدفگذاری سازمان جهاد کشاورزی استان بر اجرای این طرح در ۱۰ هزار هکتار از اراضی شالیکاری در هر سال بوده که در صورت تامین منابع اعتباری لازم قابل اجراست.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با بیان اینکه تاکنون ۸۸ هزار هکتار از شالیزارهای استان زیر پوشش طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری قرار گرفته و شالیکاران از مزایای این طرح بهره‌مند شده‌اند، تصریح کرد: ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورود ماشین‌آلات و مکانیزه کردن فرآیند کشت برنج و کاهش هزینه‌های تولید و ارتقای صرفه اقتصادی برای بهره‌برداران و امکان اعمال مدیریت مستقل در کشت اعم از کوددهی از جمله مزایای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری است.

محمدی، سهولت دسترسی به مزارع برای انتقال نهاده‌ها، کارگران، محصول و جلوگیری از تغییر کاربری غیرمجاز اراضی و افزایش راندمان آبیاری را از دیگر مزیت‌های طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری دانست و یادآور شد: هزینه اجرای این طرح براساس قیمت درج شده برای اقلام فهرست‌بهای سازمان برنامه و بودجه کشور محاسبه می‌شود که ۸۵ درصد از هزینه اجرای طرح بر عهده دولت است و ۱۵ درصد آن نیز باید از سوی بهره‌برداران پرداخت شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری بعد از تقاضای دسته‌جمعی کشاورزان، نامه شورا و دهیاری به ادارات جهاد کشاورزی، در دستور کار قرار می‌گیرد و همچنین درخواست دریافت تسهیلات(برای پرداخت سهم شالیکار) باید همراه با تقاضا ذکر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطرنشان کرد: کاهش استقبال کشاورزان روستاهای مجاور منطقه آزاد تجاری بندر انزلی از این طرح، تامین آب مورد نیاز در خشکسالی‌های اخیر برای مرحله نهایی طرح(آبتخت) و خرده مالکی اراضی از مهمترین مشکلات اجرای این طرح در استان گیلان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار