دبير كارگروه ارتقاي بهره‌وري استان در ششمين نشست اين كارگروه از كسب رتبه نخست استان يزد در استقرار چرخه بهره‌وري كشور خبر داد و افزود: بر اساس گزارش منتشر شده در ماهنامه سازمان ملي بهره‌وري ايران، استان يزد با عملكرد ۴۸ درصدي خود و با اختلاف چشمگير از استان دوم در جايگاه نخست اين رتبه بندي قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۱۴۲۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۷ 07 December 2023

به گزارش خبرگزاری تابناک یزد، مجيد دهقاني‌زاده در اين نشست كه در محل تالار كوثر استانداري يزد برگزار شد، با اشاره به سهم ۴۰ درصدي بهره‌وري در رشد اقتصادي كشور و تاكيد آن در تمام برنامه‌هاي توسعه‌اي كشور، اظهار داشت: اين مهم به جد در برنامه هفتم توسعه كشور نيز مورد تاكيد قرار گرفته چرا كه راهي به جز ارتقاي بهره‌وري و قرارگيري در مسير آن براي تحقق رشد اقتصادي و به تبع آن رفاه خانوارها در كشور وجود ندارد.
مجيد دهقاني‌زاده با بيان اينكه اجراي برنامه‌هاي بهره‌وري در كشور و به خصوص استان يزد حقيقتا امري سخت و مشكل است، افزود: به نظر مي‌رسد از دلايل عدم تحقق و پرداختن به آن در ساليان متعدد گذشته نيز همين بوده و عموما در كشور راه آسانتر انتخاب شده است.
دهقاني‌زاده با ابراز تاسف از كم توجهي گذشتگان به موضوع بهره‌وري در كشور، تصريح كرد: در گذشته هميشه براي رشد اقتصادي به دنبال افزايش سرمايه‌گذاري بوده‌‌ايم، در صورتيكه از سهم بهره‌وري در رشد اقتصادي كشور غافل مانده‌ايم.
وي در ادامه سخنان خود با انتقاد از نبود قوانين و مقررات و سازوكار مناسب در ارتقاي بهره‌وري كشور، اذعان داشت: متاسفانه در كشور بسترها در راستاي پياده‌سازي پروژه‌هاي بهره‌وري نبوده و حمايت لازم و كافي براي اجراي آن نيز وجود ندارد.
وي با ابراز خرسندي از توجه و عزم جدي دولت سيزدهم به ارتقاي بهره‌وري در كشور و انتخاب استان يزد به عنوان استان پايلوت بهره‌وري، بيان داشت: استان يزد كاملا در اين زمينه پيشرو بوده و در بررسي عملكرد استان‌هاي كشور در استقرار چرخه بهره‌وري با اختلاف چشمگير از استان دوم در جايگاه نخست اين رتبه بندي قرار گرفته است.
دبير كارگروه ارتقاي بهره‌وري استان يزد با اشاره به عملكرد ۴۸ درصدي استان يزد در اين شاخص، گفت: اين درصد نشان دهنده ميزان عملكرد استان در انجام گام‌ها و تكاليف مرتبط با نظام نامه استقرار چرخه بهره‌وري كشور بوده است.
دهقاني‌زاده به اقدامات و فعاليت‌هاي ارزنده استان در پياده‌سازي پروژه‌هاي پيشران بهره‌وري اشاره كرد و گفت: براي تحقق اين پروژه‌ها ساعت‌ها وقت صرف شده و جلسات هماهنگي و اجراي آن نيز در سطوح ملي در حال برگزاري است.
وي طرح تابا (تحويل حجمي آب – بازار آب – اتاق شيشه اي منابع – مصارف)، خط سبز آبرسان، بهسازي كولر‌هاي آبي با تمركز بر استفاده از موتور‌هاي BLDC و كولرهاي سلولزي، جايگزيني بخاري‌هاي پر مصرف با بخاري‌هاي هرمتيك، جايگزيني ۲۰۰هزار ﻻﻣﭗ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﺑﺎ ﻻﻣﭗ‌ﻫﺎي LED، جايگزيني كوره‌هاي هافمن و دستي با كوره‌هاي تونلي در صنعت آجر، اصلاح خطوط توليد صنعت كاشي و سراميك با تمركز بر بازيافت انرژي و آب، بهسازي سازي گلخانه‌ها شامل هوشمندسازي، تنظيم مشعل و اصلاح پوشش، جايگزيني ۸۰۰ پمپ شافت و غلافي با پمپ‌هاي شناور در چاه‌هاي آب كشاورزي، هوشمندسازي سامانه بارگيري و حمل معادن و تبديل ۲ هزار دستگاه كاميون به كاميون‌هاي دوگانه سوز ديزل و گاز(DFD) را از عناوين ۱۲ پروژه كليدي و پيشران استان در ارتقاي بهره‌وري نام برد كه مورد تاييد سازمان ملي بهره‌وري ايران نيز قرار گرفته است.
شايان ذكر است، در پايان اين نشست، گزارشي از آخرين وضعيت پروژه‌هاي پيشران ارتقاء بهره‌وري استان نيز توسط معاون آمار و برنامه‌ريزي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي يزد ارايه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار