کارگاه آموزش مدیریت بحران و آشنایی با مفاهیم کاهش مخاطرات و تاب آوری شهری ویژه مدیران شهری با هدف ارتقای توانمندی مدیران ارشد شهرداری و تقویت نگرش آنان به ضرورت کاهش مخاطرات در قالب اردوهای جهادی در 22 منطقه برگزار می شود.
کد خبر: ۱۱۴۲۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۱ 18 October 2015
در نشست مدیران ستادهای مدیریت بحران مناطق 22 گانه تهران که در ستاد مدیریت بحران منطقه 11 برگزار شد، تاکید گردید که این دوره به صورت کارگاه نیم روزه طی دو ماه در مناطق 22 گانه برگزار می شود و طی آن مدیران ارشد شهرداری تهران با دانش مدیریت بحران و ضرورت اجرای طرح ها و برنامه های پیشگیری و کاهش خطرپذیری ، آمادگی و مقابله در حوادث و سوانح آشنا می شوند.

دکتر احمد صادقی رییس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در این نشست همچنین بر اجرای مستمر مانورهای آمادگی با هدف جلب مشارکت تمامی سازمان ها و نهادهای مدیریت شهری و نیز همکاری شهروندان در مناطق تاکید کرد و گفت: ستاد مدیریت بحران در منطقه از نقش هماهنگ کننده تمامی نهادهای خدمات شهری سطح منطقه و اعمال مدیریت یکپارچه شهری برخوردار است و هر سازمان و نهادی برای اجرای مانور علاوه بر جلب مشارکت و هم افزایی سازمان ها باید از ستاد مدیریت بحران منطقه مجوز دریافت کنند. در همین خصوص دستورالعمل ویژه ای تهیه و به تصویب خواهد رسید تا مانورها به صورت جامع و در قالبی علمی و حرفه ای و تحت نظر ستاد مدیریت بحران تهران برگزار شود.

وی افزود: هر سازمان و نهاد مدیریت شهری باید در مانورها سناریو خاص خود را داشته باشد و پس از تایید سناریو از سوی ستاد مدیریت بحران در هماهنگی با دیگر سازمان ها به تمرین بپردازند. جانشین شهردار در ستاد مدیریت بحران از شهرداران مناطق بعنوان روسای این ستادها خواست نسبت به تقویت و ارتقای جایگاه ستادهای مدیریت بحران در سطح مناطق اهتمام ورزند.

همچنین دکتر عباس استاد تقی زاده قائم مقام سازمان با اشاره به تاکید مجمع جهانی کاهش مخاطرات مبنی بر اولویت کاهش ریسک وقوع سانحه در مناطق شهری و روستایی گفت: رویکرد جهانی از مدیریت بحران بعد از حادثه به مدیریت کاهش ریسک سوانح تغییر یافته و محاسبات اقتصادی نشانگر آن است که سرمایه گذاری در کاهش ریسک و مخاطره از جمله نوسازی بافت های فرسوده ضروری است و منجر به کاهش تلفات و خسارت های بعدی می شود.

وی افزود: نوسازی بافت های فرسوده نیاز به تصویب قوانین تسهیل گر در سطوح شهری و ملی دارد. بعنوان مثال در استانبول برای غلبه بر بافت فرسوده قانونی تصویب شده که برای نوسازی و تجمیع املاک فرسوده اگر 51 درصد مالکان موافق تخریب و نوسازی باشند 41 درصد دیگر مالکان باید از نوسازی تبعیت کنند و وجود یک مالک مخالف نمی تواند روند نوسازی را متوقف کند. بنابراین چنین قوانینی می تواند از مجاری شواری شهر و شواری عالی
استان ها به مجلس ارائه و زمینه تسریع و تسهیل در نوسازی بافت های فرسوده فراهم شود.

وی همچنین به توان بخش خصوصی و ضرورت ایفای مشارکت صنوف و شهروندان در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت: بر اساس نگرش جدید به مقوله مدیریت بحران، تنها دولت ها و نهادهای عمومی متولی مدیریت بحران نیستند و بخش خصوصی و شهروندان در این زمینه سهم و نقش دارند.

وی گفت: بعنوان مثال تمامی واحدهای صنعتی، تولیدی و صنوف باید از ساختار مدیریت بحران برخوردار باشند و خود به شناسایی مخاطرات محیط کار خود بپردازند و در جهت کاهش آن و آمادگی اقدام نمایند. ضمن آنکه باید توان و ظرفیت بخش خصوصی برای کمک و پشتیبانی هنگام حوادث از قبل شناسایی و مورد استفاده قرار گیرد. بنابراین هر صنف می تواند برای اعضای خود برنامه جامع پیشگیری ، آمادگی و مقابله داشته باشد.

در این جلسه همچنین مهندس محمدی قائم مقام شهردار منطقه 11 در سخنانی به تشریح ویژگی های این منطقه پرداخت و مهم ترین مخاطره منطقه را گستردگی بافت فرسوده خواند.

همچنین معاونان سازمان به تشریح آخرین اقدامات خود در ارتباط با ستادهای مدیریت بحران پرداختند.
سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار