کد خبر: ۱۱۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲ 19 October 2015
تابناک گیلان: اهمیت درست انجام دادن روند اجرای تعهدات و نه سرعت آن، تاکید بر زمان برداشته شدن تحریم ها آن هم پس از اجرای تعهدات ایران و نزدیک شدن توافق ایران و 1+5 به واقعیت بخش های اصلی مورد توجه رسانه های خارجی در بازتاب تحولات مربوط به برجام در روز گذشته بود.

به گزارش نامه نیوز، سایت روزنامه وال استریت ژورنال درباره لغو رسمی تحریم های اروپا و آمریکا نوشت: دولت اوباما اجرای توافق تاریخی با ایران را با دورنمای لغو تحریم های پرهزینه تحمیلی علیه تهران در یک دهه گذشته آغاز کرد.

وال استریت ژورنال در ادامه نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی متعهد شده است که بر اساس توافق تا پایان سال جاری میلادی گزارشی درباره وضعیت فعالیت های هسته ای ایران منتشر کند. مقامات آمریکایی عنوان کردند که گزارش آژانس هیچ ارتباطی با اقدامات جامعه بین المللی برای رفع تحریم ها علیه ایران ندارد.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی از واشنگتن به قلم «ایوان کورون» با عنوان «به عینیت رسیدن توافق هسته ای، سه ماه پس از امضای آن» نوشت : آمریکا روز یکشنبه به طور رسمی مراحل اولیه لغو تحریم ها علیه ایران را آغاز کرد که این اقدام، در واقع نخستین گام در جهت به عینیت رسیدن توافق هسته ای است که چهاردهم ژوییه میان ایران و قدرت های جهانی به امضا رسید.

ایران باید کار برچیدن بخش بزرگی از زیرساخت های هسته ای خود را آغاز کند، فرآیندی که ماهها به درازا خواهد کشید و در پایان آن، تحریم های غرب علیه این کشور به طور کامل لغو می شوند.

اما باراک اوباما رییس جمهور آمریکا از همین یکشنبه به دولت خود دستور داد با اقداماتی نظیر انتشار متن قوانینی که بر اساس آنها تحریم های گوناگون نفتی و معاملات تجاری با ایران به حال تعلیق در می آیند، خود را برای لغو تحریم ها آماده کند.

اتحادیه اروپا هم باید اقداماتی مشابه آمریکا در این زمینه انجام دهد.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، این روز را نخستین گام مهم و حیاتی در فرآیندی عنوان کرد که قرار است برنامه هسته ای ایران طی آن، صرفا صلح آمیز بشود.

در عین حال، فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان که به ایران سفر کرده است، ضمن ابراز خرسندی از اعتمادی که به این کشور شده است، خاطر نشان کرد «حال باید دید آیا ایران می خواهد نشان دهد به الزامات خود پایبند است یا خیر.»

یک مقام بلندپایه آمریکایی روز شنبه گفت «دستوراتی که اوباما روز یکشنبه اعلام می کند، در واقع نشان از قاطعیت آمریکا در عمل به تعهداتش دارد؛ این دستورات به این دلیل صادر و منتشر می شوند که همه درباره چیزهایی که قرار است لغو شوند، مطلع شوند.»

اما یک مقام دیگر آمریکا به شرکت هایی که قصد دارند دوباره با ایران وارد معاملات شوند هشدار داد و گفت «هنوز هیچ تحریمی لغو نشده است؛ زمان لغو قطعی این تحریم ها به سرعت ایرانی ها در اجرای سهم خود در این قرارداد بستگی دارد که دستکم دو ماه برآورد می شود.»

سومین مقام آمریکایی نیز گفت «این مسئله برای ما خیلی اهمیت دارد که آنها (ایرانی ها) بیش از آنکه این کار را سریع انجام دهند، به درستی آن را به سرانجام برسانند.»

البته ایرانی ها تمایل دارند با سرعت هر چه تمامتر این کار انجام شود تا بتوانند میلیاردها دلار سرمایه های مسدود شده خود را در بانک های خارجی بازپس بگیرند و روحی تازه در اقتصاد تقریبا فلج خود بدمند.

خبرگزاری رویترز نیز در این باره نوشت: هم‌زمان که آمریکا امکان لغو تحریم‌های ایران را فراهم می‌کند، توافق هسته‌ای به واقعیت نزدیک‌تر می‌شود.

مقامات ارشد آمریکایی که خواستند نام‌شان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که زمان برداشته شدن تحریم‌های ایران منوط به سرعت ایران در اجرای اقدامات مرتبط هسته‌ای طبق توافق هسته‌ای و تایید آن توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

طبق برآورد این مقامات آمریکایی اجرای این اقدامات دست کم دو ماه زمان لازم دارد.

یک‌شنبه، روز عملیاتی شدن برجام است که پایان 90 روز مهلت بررسی این توافق و تصویب قطع‌نامه 2231 شورای امنیت سازمان در تایید برجام است.ایران به طور جداگانه نیز به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است که تعهد خود برای اجرای مشروط پروتکل الحاقی در توافقنامه پادمانی را طبق توافق هسته‌ای اجرا خواهد کرد.

ایران تاکید کرده است که این گام را در روز اجرای توافق هسته‌ای، برخواهد داشت روزی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز قرار است پس از راستی‌آزمایی فعالیت‌های هسته‌ای ایران،‌ پایبندی این کشور را تایید کند و تحریم‌ها نیز لغو خواهند شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار