اداره کل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان به واحد‌ های صنعتی مستقر در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان که اقدام به طرح‌ های توسعه‌ای داشته اند، دستور توقف و هشدار پیگیری قضایی داده است.
کد خبر: ۱۱۴۸۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴ 07 January 2024

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: یکی از این واحد‌ها پالایشگاه اصفهان است که بدون اخذ مجوز، اقدام به اجرای این طرح‌ها داشته و بنا دارند واحد‌های با مقیاس بزرگ را در این شعاع استقرار دهند.

محمدرضا لاهیجان زاده با اشاره به اینکه در نامه‌ای رسمی به شرکت پالایش نفت اصفهان اخطار داده شده افزود: توجه به موقعیت استقرار پالایشگاه در نزدیکی کلانشهر اصفهان و شهر‌های اقماری آن و نظر به ممنوعیت احداث واحد پتروشیمی و سایر واحد‌های فرآیندی پایین دستی با هر مقیاس در شعاع ۵۰ کیلومتری اصفهان و همچنین حریم شهر شاهین‌شهر، ضروری است طرح‌های توسعه‌ای موردنظر خود از جمله پتروشیمی، LAB، اسید سولفوریک و کود شیمیایی اقدام کنید.

وی اضافه کرد: مسئولان پالایشگاه اصفهان اعلام کرده اند که طرح‌های توسعه‌ای را متوقف کرده ایم، ولی بررسی‌های جدی و دقیق‌تر را در دستورکار داریم.
لاهیجان زاده گفت: شنیده شده که پتروشیمی اصفهان هم اجرای طرح‌های توسعه‌ای داشته است، ولی خبرش موثق نیست و برای سازمان حفاظت محیط زیست محرز نشده و درحال بررسی موضوع و اعلام نظر قطعی دراین باره هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان ادامه داد: طبق قوانین شعاع ۵۰ کیلومتری، هوای پاک و موضوع حریم شهرها، استقرار واحد‌های صنعتی جدید و طرح‌های توسعه‌ای همچنین رعایت نکردن موارد مغایر با قوانین هوای پاک و حفاظت محیط زیست در این شعاع ممنوع است.

لاهیجان زاده افزود: ۷۰ درصد صنایع استان اصفهان بویژه صنایع بزرگ از جمله پالایشگاه، ذوب آهن و فولاد پتروشیمی، نیروگاه‌های شهید منتظری اصفهان در شعاع ۵۰ کیلومتری و برخی در مجاور کلانشهر اصفهان واقع هستند که این شعاع، هشت درصد از مساحت ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتاری استان اصفهان را شامل می‌شود.

وی اضافه کرد: از طرفی ۷۵ درصد جمعیت استان اصفهان در همین شعاع محدود، ساکن هستند و در سال‌های اخیر دچار مشکلات آلودگی هوا و کمبود آب شده ایم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار