کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تائید افزایش کشیدن سیگار بین دختران جوان خاطرنشان کرد: در سال‌های اخیر، افزایش مصرف سیگار بین دختران جوان مشاهده شده است.
کد خبر: ۱۱۴۹۴۳۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵ 17 January 2024

کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه دخانیات دروازه ورود به اعتیاد است، گفت: طبق تحقیقات انجام شده، بیش از ۸۰ درصد معتادان قبل از مصرف مواد مخدر، سیگار مصرف می‌کردند.

آزاده اولیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مساله به آن معنا است که سیگار کشیدن می تواند فرد را مستعد مصرف مواد مخدر کند و دروازه ورود به اعتیاد است؛ والدین باید به ویژه مراقب باشند که فرزندان آنها به سمت مصرف سیگار گرایش پیدا نکنند.

وی با تاکید براینکه سیگار خودش ماده‌ای اعتیاد آور است، گفت: نیکوتین موجود در سیگار یک ماده اعتیادآور است که باعث ایجاد وابستگی فیزیکی و روانی در فرد می شود. زمانی که فرد سیگار می کشد، نیکوتین وارد جریان خون شده و به مغز می رسد و مغز نیکوتین را به عنوان یک ماده خوشایند شناسایی کرده و شروع به تولید دوپامین می کند.

وی ادامه داد: دوپامین نیز یک ماده شیمیایی است که باعث ایجاد احساس لذت و رضایت می شود و زمانی که فرد سیگار می کشد، احساس رضایت کرده و به تدریج در طولانی مدت به مصرف سیگار معتاد می‌شود.

افزایش مصرف سیگار بین دختران جوان

کارشناس پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با تائید افزایش کشیدن سیگار بین دختران جوان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر، افزایش مصرف سیگار بین دختران جوان مشاهده شده است.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰ درصد از دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله در ایران سیگار می‌کشیدند. این رقم نسبت به سال ۲۰۱۲، حدود ۲۰ درصد افزایش یافته است.

اولیایی درباره نیاز کشور به مراکز ترک سیگار گفت: نیازی به ایجاد مراکز ترک سیگار در کشور نیست و برای ترک سیگار در همین مراکز موجود ظرفیت وجود دارد. به طور کلی درمان اعتیاد جنبه روان‌درمانی دارد و سیگار نیز یک ماده اعتیاد آور به شمار می‌رود که می‌تواند توسط تیم درمان اعتیاد درمان شود.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا مصرف سیگار در کشورهای توسعه نیافته یا در کشورهای درحال توسعه مانند کشورهای خاورمیانه نسبت به کشورهای پیشرفته بیشتر است، تصریح کرد: کشورهای توسعه یافته برنامه‌های متنوع پیشگیرانه برای سیگار و مواد دیگر دارند اما عمر برنامه های پیشگیری در ایران کمتر است و به طور کلی اعتبارات برنامه های سلامت محور پیشگیری از اعتیاد، کمتر از حوزه درمان است.

به گزارش ایرنا، حسین فرشیدی دبیر ستاد کشوری کنترل دخانیات از کاهش سن شروع مصرف دخانیات و افزایش مصرف این محصول آسیب‌رسان سلامت در گروه‌های سنی جوان کشور به ویژه زنان که عمدتا ناشی از پایین بودن قیمت محصولات دخانی و تنوع بسته‌بندی، دسترسی فراوان و آسان به این محصولات، مصرف بی‌رویه دخانیات در شبکه نمایش خانگی و تبلیغات و فروش در فضای مجازی بوده است ابراز نگرانی کرد.

احمد جندقی رئیس مرکز بهداشت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفته است: بر اساس آخرین مطالعات کشوری در سال ۱۴۰۰، ۱۴.۱ درصد مردم در کشور دخانیات مصرف می‌کنند.

روند افزایش دخانیات در جوانان بویژه قلیان در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال زیاد است، به‌طوری که در زنان ۹۰ درصد و در مردان ۳۴ درصد رو به رشد است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تنباکو سالانه جان بیش از ۸ میلیون نفر را می‌گیرد که هم سیگاری‌ها و هم غیرسیگاری‌هایی که دود دست دوم را تجربه می‌کنند، شامل می‌شود./ح

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار