یکی از مفاخر علمی و فرهنگی شهرستان کوهبنان، علامه میرجهانی از علما و اندیشمندان اسلامی در قرن پانزدهم هجری است که بیش از ۸۰ اثر در موضوعات مختلف را به رشته تحریر درآورد.
کد خبر: ۱۱۵۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۴۳ 21 January 2024

به گزارش تابناک کرمان - علی‌اصغر نامجو کوهبنانی: شهرستان کوهبنان در حوزه‌های فرهنگ و ادب، شهرستانی پیشتاز است آن قدر بالا بلند که به عنوان بام فرهنگی استان شناخته شده و تا همیشه بر تارک فرهنگ و ادب این استان می‌درخشد.

یکی از مفاخر علمی و فرهنگی این شهرستان، آیت‌الله سید محمّدحسن طباطبائی میرجهانی مشهور به علامه میرجهانی از علما و اندیشمندان اسلامی در قرن پانزدهم هجری است که در سال ۱۲۷۹ هجری شمسی متولد شد.

 

علامه میرجهانی                                                                      

 

وی از سلسله جلیل‌القدر سادات طباطبایی بود که بر اساس شجره‌نامه نسبش به حضرت امام حسن مجتبی(ع) بر می‌گردد.

آیت‌الله میرجهانی تحصیلات حوزوی خود را در محضر آیت‌الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی از علما و عرفای مشهور جهان اسلامی در نجف اشرف گذراند.

این عالم عارف و ربانی در طول دوران زندگی تحقیقات فراوانی در حوزه‌های مختلف داشت و در همین راستا بیش از ۸۰ اثر در موضوعات مختلف را به رشته تحریر درآورد.

 

آیت‌الله سید محمّدحسن طباطبائی                      

 

از جمله آثار ایشان می‌توان به نوائب‌الدهور فی علائم‌الظهور در ۴ جلد، کتاب ولایت کلیه در ۲ جلد، روایح‌النسمات در شرح دعای سمات، تفسیر سوره حمد، کنوز الحکم و فنون‌الکلم در سخنان و خطبه‌های امام حسن مجتبی(ع)، مستدرک نهج‌البلاغه در ۴ جلد، شهاب ثاقب در رد بهاییت، گنج رایگان در علوم غریبه، کتاب البکاء‌للحسین(ع) جنت‌العاصمه در زندگانی حضرت زهرا(س)، رسایل در هیأت و نجوم، ریاضیات، طب قدیم و کیمیا و نیز آثار متعدد دیگر از جمله دیوان حیران مشتمل بر اشعار فارسی و نیز دیوان اشعار عربی وی اشاره کرد.

 مشعل‌دار مجالس اهل‌بیت (ع) 

آیت‌الله میرجهانی پس از سال‌ها مشعل‌داری در برگزاری مجالس اهل‌بیت (ع) در سال ۱۳۷۱ هجری شمسی به دیدار یار شتافت.

مرقد این مرد الهی در اصفهان در کنار آرامگاه علامه مجلسی مأمن و ماوای عاشقان به اهل‌بیت(ع) است.

وی سالیان متمادی بانی، سخنران و ذاکر مجالس اهل‌بیت(ع) در ایام فاطمیه، محرم و صفر در جای جای کشور بود.

نوادگان آیت‌الله میرجهانی نیز از جمله فضلا، شعرا، فرهیختگان و اندیشمندان مطرح در کشور هستند.

در ۵ سالگی به مکتب خانه رفت

عفت شریعتی‌کوهبنانی نوه آیت‌الله سید محمد حسن میرجهانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کوهبنان اظهار داشت: این عالم و عارف بالله با عنایت والدین در ۵ سالگی به مکتب خانه رفت، با توجه به هوش سرشاری که داشت در  ۷ سالگی در کنار آموزش قرآن و برخی ادعیه‌ها، خواندن و نوشتن همچنین روخوانی برخی از کتاب‌های فارسی را فراگرفت.

وی ادامه داد: والدین او وقتی به استعداد ویژه فرزند خود پی بردند او را به مکتب‌خانه‌ای دیگر سپردند تا در آنجا ادبیات عرب را بیاموزد.

وی افزود: با توجه به علاقه وافر، وی به فراگیری علوم و معارف اسلامی در اصفهان به تحصیل علوم دینی  پرداخت.

وی خاطر نشان کرد: علامه میرجهانی در ادامه برای تحصیل علوم دینی به نجف اشرف در جوار حرم مطهر امیرالمومنین(ع) رفت و از محضر آیت‌الله سید ابولحسن اصفهانی بهره برد.

شریعتی‌کوهبنانی گفت:سید ابوالقاسم دهکردی، محمد حسین فشارکی، سید ابوالحسن اصفهانی، شیخ علی یزدی، سید محمدرضا رضوی خوانساری، میرزا احمد اصفهانی، سید محسن حکیم، حاج آقا حسین قمی، سید عبدالهادی شیرازی و غیره از جمله اساتید این عالم ربانی در طول دوران حیات بودند.

وی ادامه داد: علامه میرجهانی پس از سال‌ها حضور در نجف اشرف و بهره جستن از فضای معنوی حرم مطهر مولای متقیان و محضر علما و عرفای نامی شیعه به ایران و اصفهان بازگشت.

شریعتی ابراز داشت: این عالم مجاهد و وارسته با از دست دادن ابوی بزرگوارش به مشهد مقدس عزیمت کرده و مدت ۷ سال در جوار حرم مطهر رضوی در محضر عالم بزرگ تشیع شیخ حسنعلی نخودکی اصفهانی کسب علم و معرفت کرد.

وی خاطر نشان کرد: آیت‌الله میرجهانی در ادامه به شهر تهران و نزد علمای بزرگ آن دوران سفر کرد و چندین سال در این شهر به اقامه نماز جماعت، وعظ و ارشاد مردم همچنین تألیف کتب با موضوعات مختلف مبادرت داشت.

 

مجلس روضه با حضور علامه میرجهانی

 

علامه میرجهانی در فن منبر و فضائل ائمه تبحر ویژه‌ای داشت

وی ابراز داشت: از جمله یاران نزدیک مرحوم علامه میرجهانی علاوه بر بستگان و فرزندان بزرگوارشان ازجمله مرحوم مهدی میرجهانی و مصطفی میرجهانی، والد اینجانب مرحوم آیت‌الله محمدحسن شریعتی‌کوهبنانی و نیز حجت‌الاسلام کمال‌الواعظین جازاری دو داماد روحانی و عالم معظم‌له بودند.

نوه علامه میرجهانی افزود: با شروع فعالیت‌های حضرت امام (ره) تا سال‌های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، این عالم ربانی در تهران در خدمت انقلاب اسلامی و مردم بود و مجددا با توجه به اصرار و دعوت مکرر مردم اصفهان برای مدت چند سال به اصفهان بازگشت.

وی تاکید کرد: علامه میرجهانی در فن منبر و فضائل ائمه تبحر ویژه‌ای داشته و بخش عمده‌ای از اشعار ایشان در دیوان حیران و دیوان عربی، در مدح و  حضرت ولی‌عصر(عج) و اهل‌بیت(ع) سروده‌ است.

قاسم احمدی‌افزادی همسر خانم عفت شریعتی (داماد نوه دختری علامه میرجهانی) نیز در ادامه این گفت‌وگو ابراز داشت: این عالم ربانی در کنار تمام فعالیت‌ها و منابر متعدد  آثار ارزشمندی درباره علائم ظهور و همچنین انساب سادات تدوین کرده‌اند.

احمدی‌افزادی گفت: علامه میرجهانی همچنین در همان سال‌ها بواسطه علایق و دلبستگی خود به سرزمین کرمان، سفرهایی به منطقه زرند و کوهبنان داشته و نسب‌نامه امامزاده بزرگوار کوهبنان با خط زیبا و مهر ایشان در کوهبنان نوشته و ثبت شده است.

وی خاطر نشان کرد: علامه میرجهانی طباطبایی مردم این منطقه را مردمی سخت‌کوش، متدین و عاشق اهل‌بیت(ع) نوصیف می‌کرد و خود را جزیی از آنان می‌دانست.

 

مقبره علامه میرجهانی                                                

 

احمدی‌افزادی از جمله ویژگی‌های این عالم بزرگوار مهربانی با خویشان و دوستان، کمک به ایتام و نیازمندان، صرفه‌جویی و زندگی اقتصادی، تلاش بی‌نهایت برای علم‌آموزی و رفتار متواضعانه با کودکان و خردسالان و همراهی و کمک فراوان در امور منزل به همسر بزرگوارشان دانست که از این شخصیت کم‌نظیر چهره‌ای دوست داشتنی و قابل الگو برداری برای همگان ایجاد کرده بود.

به گزارش فارس: علامه میرجهانی از جمله شخصیت‌هایی است که فرهنگ و ادب کرمان مرهون تلاش‌های بی‌وقفه او است.

برچسب ها: کرمان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار