با حضور معاون علمی،‌ فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور در محل تصفیه‌خانه ساوه، سامانه نانوحباب با هدف حذف طعم و بوی نامطبوع آب تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسید.
کد خبر: ۱۱۵۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶ 03 February 2024

به گزارش تابناک مرکزی،تصفیه‌خانه‌های آب متعارف آب قادر به حذف عوامل طعم و بوی ناشی از تغذیه گرایی در سد‌ها نیستند و عدم گوارایی آب موجب اعتراض مصرف کنندگان شهری شده است. آب خام برداشتی از سد الغدیر به دلیل تغذیه گرایی تغییر کیفیت داده و با وجود کیفیت مناسب فیزیکی و شیمیایی از نظر مقبولیت و گوارایی در شرایط نامطلوب در شبکه توزیع می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی روز شنبه در آیین بهره‌برداری از این طرح، گفت: این طرح به منظور افزایش حلالیت ازن در آب و کاهش هدر رفت آن، ارتقا عملکرد ازن زنی در حذف طعم و بو در آب و به دنبال سیاست‌های کلان دولت در حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با رایزنی‌های انجام شده بین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری (ستاد ویژه توسعه فناور نانو) و شرکت آب و فاضلاب کشور به صورت نمونه آزمایشی کشور در ساوه اجرا شد.

حشمت اله عباسی افزود: اجرای این طرح با هزینه کرد ۲۵ میلیارد ریالی در تصفیه‌خانه آب شهر ساوه توسط شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی در سال ۱۴۰۰ شروع شد و بهمن ماه ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز کرده بود.

وی اضافه کرد: نانو حباب‌ها در واقع حباب‌های گازی بسیار ریز در ابعاد نانو هستند که در داخل مایع حضور داشته و با توجه به ویژگی‌های فیزیکی منحصر به فردی که دارند در انحلال گاز در آب و پایداری آن موثرند.

عباسی یاد آور شد: اثربخشی تزریق نانو ازن در حذف طعم و بو و بررسی جنبه‌های منفی و مثبت بر کیفیت آب به خصوص اطمینان از عدم تشکیل یون برومات در خروجی تصفیه خانه انجام و در دی ماه ۱۴۰۲ مورد تایید سازمان غذا و دارو قرار گرفت.

وی اضافه کرد: بیشتر مشترکان آب شرب این شهر به دلیل افت کیفی آب، طعم و بوی آن اعتراض داشتند اما با راه‌اندازی آزمایشی این طرح، هم‌اکنون که سطح آب سد الغدیر در کمترین میزان خود قرار دارد و این مشکلات برطرف شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار