مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌غربی از هدر رفت ۲۵ درصد آب شرب استان در شبکه توزیع و تنش آبی شدید در ۱۱ شهر خبرداد.
کد خبر: ۱۱۵۳۹۲۹
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۸ 11 February 2024

به گزارش تابناک آذربایجان غربی، محمد اشرفی در جمع خبرنگاران گفت: همزمان با دهه فجر آبرسانی پایدار به ۵۰ روستا در ۸ شهر استان با ۵۰۰۰ خانوار و ۱۹۰۰۰ جمعیت تحت پوشش اجرایی شد و برای این موضوع ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.

وی افزود: در دو سال گذشته نیز ٢٠٢ روستا با ۴٢ هزار نفر خانوار و با اعتبار ٢٣١ میلیارد تومان آبرسانی شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: امسال ۱۴۵۵ میلیارد تومان اعتبار از منابع مختلف برای آب و فاضلاب استان مصوب شده که حدود ۳۴ درصد آن تخصیص یافته است.

اشرفی خاطر نشان کرد: هم‌اکنون جمعیت استان رقمی بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر است که حدود یک میلیون نفر از جمعیت در ۲۸۰۰ روستای استان سکونت دارند و با بهره‌برداری از طرح‌های دهه فجر تعداد روستاهای تحت پوشش شبکه آب و فاضلاب به ۲۰۱۰ روستا با جمعیت ۸۷ درصدی از آب بهداشتی، مطمئن و پایدار بهره‌مند شدند و این آمار برای جمعیت شهری رقمی حدود ۹۹.۵ درصد است.

وی اظهار کرد: استان آذربایجان‌غربی جزو ۵ استان اول به لحاظ جمعیت روستایی است که این موضوع عامل اصلی هزینه بالای شبکه آبرسانی است با این حال جزو استان‌هایی است که به لحاظ کیفیتی با آب با کیفیت و دارای آزمایشگاه در تمام شهرها و آزمایشگاه ارومیه به عنوان مرجع کشور بهره‌مند است.

وی درخصوص تعداد انشعابات نیز گفت: در روستاها حدود ۲۵۰هزار انشعاب و در شهرها ۷۵۰هزار انشعاب داریم و تعداد آحاد انشعاب نیز بیش از یک میلیون و ۳۴۰ هزار است.

اشرفی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرآنلاین درخصوص وضعیت تنش آبی در استان گفت: با توجه به اینکه استان در چهارمین سال خشک قرار دارد، همه شهرهای استان در وضعیت تنش آبی هستند با این حال تعداد شهرهای در وضعیت تنش شدید آبی ۱۱ شهر از جمله ارومیه، بوکان، خوی، پیرانشهر، شوط و ... است که آب و فاضلاب برای مواجهه با این وضعیت برنامه ریزی کرده است.

وی اظهار کرد: امسال در حوزه آبریز ارس نسبت به میانگین درازمدت افزایش بارش داشته‌ایم و در حوزه آبریز زاب این افزایش اندک و در حوزه آبریز دریاچه ارومیه شاهد کاهش بارش هستیم و با توجه به قرارگیری کشور و استان در کمربند خشک نیمه خشک باید همیشه در مصرف آب صرفه جویی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌غربی در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار خبرآنلاین درخصوص هدررفت آب در شبکه توزیع گفت: هم‌اکنون میزان آب بدون درآمد در استان رقمی حدود استان ۳۴ درصد است که این رقم در شهر ارومیه به عنوان مرکز استان ۳۸ درصد بوده و این اتفاق، برای شرکت آب و فاضلاب زیان داشته و قبل از مصرف هدر می‌رود و لوله‌های قدیمی و فرسوده، برداشت غیرمجاز، نشتی و ... از دلایل وقوع این اتفاق است.

اشرفی ادامه داد: میزان هدررفت واقعی آب در استان نیز رقمی حدود ۲۰ تا ۲۵ درصد است و برای رسیدن به نرم جهانی حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد به برنامه‌ریزی و اعتبار قابل توجه نیاز است و با شبکه نسبتا قدیمی از جمله لوله‌های انتقال آب آزبستی با قدمت نیم قرن (۵۰ سال) مواجه هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان‌غربی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار خبرآنلاین درخصوص چرایی تفاوت دیدگاه‌های شرکت‌های تحت نظر وزارت نیرو در مورد استفاده از کولرهای آبی و گازی گفت: شرکت آب برنامه و درخواستی مبنی بر استفاده نکردن از کولر ندارد با این حال با توجه به همزمانی ناترازی آب و برق در فصل تابستان در کشور و اینکه استان آذربایجان‌غربی آب و هوایی متفاوت تر از مناطق جنوب کشور دارد استفاده از کولرهای آبی البته از انواع جدید آن که مصرف آب کمتری دارد پیشنهاد می‌شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار