کد خبر: ۱۱۵۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۵ 01 March 2024

غلامرضا بنی اسدی | اگر هر کس درست سر جای خود باشد، همه چیز درست می‌شود. مشکلات جایی پدید می‌آید و رو به افزایش می‌نهد که افراد سر جای خود نباشند. بهترین آدم و متعبد‌ترین و خوش اخلاق‌ترین هم که باشند اگر در جایگاه بایسته قرار نگیرند، باز چندان کار را نمی‌توانند پیش ببرند. تجربه زیستی ما می‌گوید همان‌طور که هر قفلی را کلیدی است و با کلید دیگر گشوده نمی‌شود، مسئولیت‌ها هم هر کدام آدم خود را می‌طلبند.

مطلوب شدنِ وضعیت هم نتیجه کاردانی کارگزاران است و الا اوضاع چنان می‌شود که افزایشِ حقوق هم اتفاق می‌افتد اما با کاهش اعتبار مواجه می‌شویم. حکایت می‌شود این که مسئولان با سرِ فراز کرده و سینه ستبر در برابر دوربین‌ها قرار می‌گیرند و از افزایشِ 20 در صدی حقوق‌ها می‌گویند اما با وجود تورمِ 45 درصدی می‌رسیم به این گزاره واقعی که ما در سالِ آینده، 25 درصد فقیرتر خواهیم شد: این افزایش 20 درصدی حقوق است یا کاهشِ 25 درصدی اعتبار؟

بنده خدایی نوشته بود نگویید 20 درصد افزایش، بگویید 25 درصد کاهش. این همه بار روانی نا به جا ایجاد نکنید. بیراه هم نمی‌گفت. وقتی قدرت خرید کاهش می‌یابد، افزایش عددی حقوق چه دردی را می‌تواند دوا کند؟ اگر مسئولان درست در جای خود باشند این مسائل را نه تنها بهتر از ما می‌فهمند که جواب هم برایش پیدا می‌کنند

. من قصد ارزش‌گذاری و حتی نمره‌دهی پای کارنامه مسئولان را ندارم، فقط بزرگواران را به خوانش مطلبی که برایم جالب بود دعوت می‌کنم:
"مایکل فلپس، بزرگترین شناگر تاریخ قدش 194 سانتی متر است. یوسین بولت هم بزرگترین دونده تاریخ هم 194 سانتی متر قد دارد. اما اگر این دو نفر جا به جا می‌‌شدند نه فلپس بزرگترین شناگر تاریخ می‌شد و نه بولت بزرگترین دونده تاریخ" دلیلش هم چنین نوشته شده بود که "فلپس بالاتنه بلند و پایین تنه کوتاهی دارد و این باعث می‌شود سریعتراز بقیه خودش را در آب رو به جلو هل بدهد و برعکس، بولت پایین تنه بلند و بالاتنه کوتاهی دارد و باعث می‌شود بتواند گام‌هایش را بلندتر از بقیه بردارد." می‌شود نتیجه گرفت اولین شرط بهترین بودن این است که افراد در بهترین جای ممکن، قرار بگیرند. در درست‌ترین جایی که با توان و دانش شان همراستا باشد. به تحصیلات و رشته و تخصص و کارنامه متولیان امور که نگاه کنیم خواهیم فهمید که چند درصدشان در جای خود قرار دارند. وضعیتِ جامعه می‌گوید خیلی‌ها جا به جا مسئولیت‌ها را پذیرفته‌اند. تا هرکس در جای خود قرار نگیرد در شرایطِ ما مردم هم چیزی زیاد تغییر نخواهد کرد حتی اگر مسئولان زیادی تغییر کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار