کد خبر: ۱۱۵۵۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵ 20 February 2024

به گزارش تابناک چهارمحال و بختیاری، مهدی طهماسبی با اشاره به اینکه حوزه و بُرد تأثیرگذاری مثبت یا منفی فضای مجازی در زندگی امروز یک اصل اساسی است، اظهار کرد: امروز همه ما شاهد اثرگذاری ویژه این فضا در بستر پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی فراگیر و گسترده هستیم و مشاهده می‌کنیم که مخاطبان فضای مجازی پیوسته در معرض بمباران خبری و اطلاعاتی قرار دارند.

وی افزود: فضای مجازی بستری همیشه آماده و در دسترس است لذا مخاطبان و کاربران فضای مجازی همواره خود را بخشی از این فضا می‌دانند که اثرگذاری به‌مراتب بیشتری از بستر‌های رسمی و فضا‌های سنتی دارد لذا فضای مجازی باید به‌عنوان یک ابزار خوب در عرصه‌های مختلفی که نیازمند جامعه مخاطب است، مورد استفاده قرار گیرد.

طهماسبی ادامه داد: فضای مجازی با توجه به انتخابات پیش‌رو برای تعیین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نیز می‌تواند با اثرگذاری بالا در خدمت این رویداد مهم سیاسی در همه مراحل قرار بگیرد که در این راستا لازم است رویکرد خلاقیت و نوآوری و جذابیت منطبق بر خواسته مخاطب و نیز محور قرار دادن واقعیت‌ها مورد دقت و توجه باشد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در مقایسه با رسانه‌های رسمی بستر آزادتر و گسترده‌تری را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد، تاکید کرد: فضای مجازی بسیاری از قید‌ها و الزامات فضای رسمی را ندارد و هرکسی در هر جا می‌تواند به این فضا دسترسی پیدا کند. مخاطب در فضای مجازی صرفاً یک مصرف‌کننده نیست در حالی که در رسانه‌های گوناگون مخاطب تنها یک مصرف‌کننده است یعنی در فضای مجازی این امکان را دارد که محتوایی را تولید کند و در معرض نمایش قرار دهد.

دبیر شورای فضای مجازی چهارمحال‌وبختیاری تاکید کرد: باتوجه به انبوه ظرفیت‌های موجود در فضای مجازی این بستر می‌تواند در حیطه دعوت مردم به مشارکت عمومی و حضور در پای صندوق‌های رأی نقش مهمی را ایفا کند همچنان که ما می‌بینیم بسیاری از گروه‌ها و کانال‌ها این‌روز‌ها مشغول انجام همین رسالت هستند و با تولید و انتشار محتوا مردم را برای حضور پرشور در این رویداد مهم سیاسی دعوت می‌کنند؛ از دیگرسو، جبهه مخالف و معاند نیز به‌شدت مشغول کار در این فضا است تا مردم و به‌ویژه نسل جدید را از رأی دادن منصرف کند یعنی کاملاً در جهت برعکس امیدآفرینی تلاش دارد.

وی شناساندن و معرفی نامزد‌های انتخابات از دیگر ظرفیت‌های فضای مجازی دانست و تصریح کرد: فضای مجازی فرصتی را در اختیار نامزد‌ها قرار می‌دهد که بدون صرف هزینه‌های هنگفت رایج برای تبلیغات و جذب رأی‌دهندگان به راحتی به تبلیغ و ارائه برنامه‌ها و راهبرد‌ها و اهداف برای طیف وسیعی از مخاطبان بپردازد؛ فضای مجازی فارغ از بریز و بپاش‌های تبلیغاتی در فضای حقیقی می‌تواند بستر بسیار مطلوبی برای تبلیغات انتخاباتی باشد.

دبیر شورای فضای مجازی چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: البته اخلاق انتخاباتی حکم می‌کند که نامزد‌ها و طرفداران آنان به‌دور از نگاه تخرب‌گرانه به رقیبان مسیر صحیح تبلیغات انتخاباتی را طی کنند. نیت تخریب‌گرانه و کاسب‌کارانه می‌تواند یکی از آفت‌های فضای مجازی در موضوع انتخابات به‌ویژه تبلیغات انتخاباتی باشد که می‌طلبد تولیدکنندگان محتوا در این حوزه نظام اخلاقی را رعایت کنند.

طهماسبی گفت: قانون در حوزه فضای مجازی دچار ضعف است. این امر باعث می‌شود فعالیت‌های فضای مجازی گاه با ناهنجاری‌ها و قانون‌شکنی‌ها همراه باشد و باید‌ها و نباید‌ها رعایت نشود.

دبیر شورای فضای مجازی چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به اینکه نقش فضای مجازی در جریان‌سازی در سطح جامعه بسیار مهم است، اضافه کرد: فضای مجازی هم در گرم کردن تنور انتخابات و هم خدای ناکرده در متقاعد ساختن اقشار مردم برای عدم مشارکت بسیار تأثیرگذار است، ضریب نفوذ اینترنت و فضای مجازی بر طبق آمارها، ۷۰ درصد بیشتر از رسانه‌های رسمی است بنابراین اقشار مختلف مردم به‌ویژه نسل جدید می‌تواند تحت تأثیر جریان‌سازی فضای مجازی، خود و جامعه را منتفع یا متضرر کند یعنی با تأثیرپذیری از این فضا ممکن است مطابق با ارزش‌ها و آرمان‌ها یا علیه آن‌ها اقدام و عمل کند.

وی با تاکید بر اینکه بهره‌گیری از فضای مجازی در ایجاد شور انتخاباتی در جامعه ضروری است، تصریح کرد: فضای مجازی این ظرفیت را دارد که با ارائه محتوای هنری، خلاقانه و جذاب به سیل عظیم مخاطبان، یک جریان انتخاباتی پرشور را در جامعه ساری و جاری کند یعنی این فضا توان و ظرفیت شورآفرینی و امیدآفرینی یک جریان رسانه‌ای مثبت و سازنده را دارد، مقام معظم رهبری در این خصوص قائلند که ارزش و اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

طهماسبی اظهار کرد: اگر محتوای ما در فضای مجازی منطبق بر اصول روانشناسی تبلیغی و کاربردی و مبتنی بر سواد رسانه باشد و نیز هنر و خلاقیت و نوآوری در آن به کار گرفته شود، نه‌تن‌ها این محتوا مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد بلکه ضریب‌دهی به آن در کانال‌ها و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی مختلف و سکو‌های بومی و ملی بالا می‌رود، زیرا کاربران فضای مجازی به دنبال انتشار و بازارسال محتوایی هستند که قابلیت جذب مخاطب را داشته باشد.

وی ادامه داد: در ایام منتهی به انتخابات مشغول برپایی نشست‌ها با فعالان فضای مجازی هستیم. نشست‌ها و گعده‌های کوچک، اما اثرگذار با حضور ادمین‌های کانال‌ها، گردانندگان صفحات مجازی و مدیران گروه‌های بومی و استانی در سراسر استان برگزار می‌شود، زیرا معتقدیم این فضا بسیار اثرگذار است و می‌تواند اثرگذارتر نیز بشود که البته این جلسات رسانه‌ای نشدند. در این جلسات به فعالان فضای مجازی تأکید می‌شود که مردم را به مشارکت دعوت کنند، دغدغه‌مند باشند و خودشان را بخشی از جامعه بدانند و نیز، مطالبه‌گر باشند.

دبیر شورای فضای مجازی چهارمحال‌وبختیاری تاکید کرد: فعالان فضای مجازی استان باوجود تمام مشکلات و گلایه‌ها از مسئولان باز هم پای کار هستند. این افراد اگرچه از عدم همراهی مسئولان و نبود نشست‌های اثرگذار گلایه‌مند هستند، اما رصد و پایش ما از فضای مجازی استان نشان می‌دهد که این افراد مشغول دعوت از مردم برای مشارکت در انتخابات هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار