گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد از نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران
نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران در پی پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود یک سامانه پر قدرت بارشی به استان برگزار شد که در این نشست به همه دستگاه‌ها و مردم برای آمادگی کامل در مواجهه با شرایط احتمالی پیش بینی شده هشدار سطح قرمز داده شد.
کد خبر: ۱۱۵۹۳۵۳
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۳ 18 March 2024

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، عصر روز یکشنبه نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران در پی پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر ورود یک سامانه پر قدرت بارشی به استان برگزار شد که در این نشست به همه دستگاه‌ها و مردم برای آمادگی کامل در مواجهه با شرایط احتمال پیش بینی شده هشدار سطح قرمز داده شد.
ستاد مدیریت بحران در آماده باش کامل
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با توجه به صدور وضعیت قرمز از سوی هواشناسی، ستاد مدیریت بحران این استان در حالت آماده‌باش هستند.
علیرضا نیکروز با اشاره به صدور هشدار قرمز هواشناسی نسبت به بارش‌های شدید و سنگین طی روز‌ای سه‌شنبه و چهارشنبه پیش رو افزود: مدیریت بحران با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم این بحران را مدیریت خواهد کرد.
وی اظهارکرد: طبق پیش بینی هواشناسی میزان بارش‌ها در برخی مناطق این استان حدود ۱۰۰میلی متر طی صبح سه شنبه تا قبل از ظهر چهارشنبه خواهد بود که هواشناسی این استان با توجه به شرایط جوی برای صبح روز سه‌شنبه، ۲۹ اسفند امسال تا عصر روز چهارشنبه یکم فروردین هشدار سطح قرمز صادر کرد.
وی ادامه داد: نیاز است متولیان با صدور هشدار‌های لازم از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها، آبراهه‌های درون شهری، خروج گردشگران از تفرجگاه‌ها، پرهیز دامداران از رها شدن دام در ارتفاعات و سکونتگاه‌های نزدیک رودخانه برای به حداقل رساندن خسارت‌ها اقدام کنند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: لایه روبی کانال‌ها و مسیل‌ها و جداول مورد توجه دستگاه‌ها مربوطه قرار گیرد و در این زمینه از تمام ظرفیت‌های بخش دولتی و خصوصی استفاده شود.
نیکروز تاکید کرد: بصورت حضوری و از طریق رسانه‌ها و صدا و سیما برای اطلاع‌رسانی به مردم جهت اطلاع از بارش‌های سنگین پیش رو استفاده شود.
وی بیان کرد: در برخی از مناطق شهر یاسوج احتمال آبگرفتگی منازل مسکونی بدلیل پایین بودن سطح خانه‌ها از معابر و خیابان وجود دارد که باید با استفاده از کیسه‌های گِلی و ماسه‌ای از ورود آب به منازل جلوگیری شود.
همه مناطق استان تحت نفوذ این سامانه
مدیرکل هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان این نکته که همه مناطق استان تحت تاثیر نفوذ این سامانه بارشی خواهند بود گفت: در سامانه بارش‌ها پیش رو از سمت مناطق گرمسیری وارد استان می‌شود و از کهگیلویه، چرام، لنده، و سپس در مناطق مارگون، دنا و بویراحمد فعالیت می‌کند.
علی کرمی افزود: تاکنون میزان بارش‌های این استان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۵۰ میلی متر و نسبت به بلند مدت ۱۰۲ میلی متر کاهش داشته است.
وی با اشاره به صدور هشدار قرمز نسبت به ورود یک سامانه بارشی قوی و سنگین از روز سه شنبه به این استان اظهار کرد: در صبح روز سه شنبه تا قبل از ظهر چهارشنبه بارش سنگینی در استان خواهیم داشت و از مردم درخواست دارم که خود مراقبتی را مدنظر قرار دهند.
کرمی بیان کرد: در پی این سامانه بارشی بارش برف را در قلل مرتفع شاهد خواهیم بود.
آماده باش همه امکانات برای اسکان اضطراری
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سامانه بارشی پیش رو که هواشناسی نسبت به ان هشدار قرمز صادر کرد، همه نقاط این استان را در بر می‌گیرد.
مرادعلی پیوند با اشاره برنامه‌ریزی و انجام اقدامات ضروری متولیان قبل از آغاز بحران اظهار کرد: آماده باش مدیران نقش مهمی در مدیریت بحران خواهد داشت.
معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد بر مدیریت دانش دستگاه‌ها در شناسایی نقاط حادثه خیز خاطرنشان کرد: هماهنگی و هم افزایی بین دستگاهی بسیار مهم و ضروری است.
پیوند بر اطلاع‌رسانی جامع اعضای مدیریت بحران تاکید و تصریح کرد: باید همه سالن‌های ورزشی و مکان‌ها برای اسکان اضطراری مردم و مسافران و گردشگران نوروزی نیز تجهیز شود.
وی بیان کرد: نیاز است شبکه دهیاران در روستا‌ها برای خدمات‌رسانی بهتر در سطح مناطق مختلف تشکیل شود.
آخرین وضعیت سدها و پایین دست آن ها
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد هم در این نشست گفت: پیش‌بینی می‌شود در سامانه بارشی اخیر ۵۹ میلیون مترمکعب آب وارد سد کوثر گچساران شود.
آرش مصلح روز افزود: با توجه به صدور هشدار قرمز نسبت به باران‌های شدید و سنگین در استان مدیریت سد‌ها و تاسیات آب، رودخانه‌ها و تاسیسات در حال ساخت استان انجام شده است.
وی اظهارکرد: همچنین نشست مدیریت بحران آب منطقه‌ای استان تشکیل شد، کشیک‌های استان مشخص و پیام‌های هشداری برای همه بهره‌برداران ارسال شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در خصوص سد چم شیر گچساران و سد شاه قاسم مشکلی وجود ندارد و ظرفیت ذخیره آب را دارد، اما هم اکنون ۸۵ درصد ظرفیت سد کوثر گچساران پُر است.
مصلح تصریح کرد: ۲۸۳۰کیلومتر حوزه آبریز سد کوثر گچساران است که پیش بینی می‌شود در بارش‌های سنگین سامانه پیش رو ۵۹ میلیون مترمکعب آب وارد این سد شود و در صورت پر شدن سد کوثر ممکن است که هر لحظه رهاسازی و تخلیه آب داشته باشیم.
وی ادامه داد: در صورت رهاسازی آب از سد کوثر بهره‌برداران پایین دست از «پادوک» گچساران تا استان خوزستان تحت تاثیر قرار خواهند گرفت که باید اقدامات و مراقبت لازم صورت گیرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: امسال ۱۰ کیلومتر لایه روبی کانال‌ها، رودخانه‌ها و مسیل‌های استان انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار