طرح جامع تبریز در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر به ریاست دکتر بابایی اقدم بررسی و نقد شد.
کد خبر: ۱۱۶۱۰۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۹ 21 October 2015

به گزارش تابناک تبریز، طرح جامع شهر تبریز که سالهای اخیر توسط مهندسین مشاور در دست بررسی و تهیه است امروز صبح در کمسیسون شهرسازی و معماری با حضور نمایندگان دستگاههای کمیسیون ماده 5 استان زیر تیغ جراحی رفت.

در ابتدای این جلسه بابایی اقدم رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر ضمن اشاره به اهمیت این طرح بویژه در ماههای اخیر که مردم را در برخی مناطق شهر حساس کرده است و نیز مطالباتی که مردم از نمایندگان خود در شورای شهر دارند از مهندسین مشاور طرح خواست تا گزارشی از طرح پیشنهادی خود ارائه دهند.

از مهمترین محورهای طرح پیشنهادی طرح جامع جدید که می توان به آن اشاره کرد؛ تغییر خطوط حریم و محدوه قانونی شهر بود همان خطوطی که در طرح تفصیلی تازه مصوب تبریز اساس کار قرار گرفته است این بار باید تغیر فاحشی نماید. طبق اظهارات اعضای کمیسیون و مسوولان، این تغییر در عمل شهرداری را با اقدامات مغایر زیادی در خدمات رسانی مواجه می سازد که این امر نظر نمایندگان مردم در شورای شهر را نیز به خود جلب نموده است. خارج از محدوده و بلا استفاده ماندن اراضی شهرک صیاد شیرازی به عنوان یکی از شهرکهای تازه تأسیس شهر تبریز، بلاتکلیفی اراضی کارگاهی مایان، شهرک مبل، شهرک موبایل و شهرک خودرو که توسط خود شهرداری احداث شده اند،گسترش آتی شهر به سمت جنوب و جنوب غرب تبریز و همچنین کاستن از چندین کیلومتر مربع از اراضی شهر تبریز که در طرح تفضیلی جزو حریم و محدوده تبریز لحاظ شده بودند و خدمات رسانی منفصل به روستاهای حریم و پیرامون شهر است.

پس از اتمام بررسی طرح جامع شهر تبریز بابایی اقدم به بیان نکته نظرات خود پرداخت. وی گفت: بر اساس بند 34 ماده 71 قانون وظایف شوراها، طرح جامع هر شهری پس از تایید شورای اسلامی همان شهر می تواند به تصویب مراجع ذیربط قانونی برسد، ولی متاسفانه شاهد این مطلب هستیم که نظرات نمایندگان مردم در شواری شهر اصلا در تهیه طرح ها لحاظ نمی شود که این امر باعث به وجود آمدن مشکلات جدی در شهر شده و ما به عنوان نماینده مردم تمام سعی خود را بر حفظ حقوق مردم بعمل خواهیم آورد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا تصریح کرد: در طرح جامع از سناریوهای مختلفی صحبت شده است و در نهایت الگوی توسعه شهر- منطقه ای را پیشنهاد کرده اید ولی در عمل از این هدف دوری شده است. بابایی اقدم بیان داشت: طرح پیشنهادی مشاور اصلا توجهی به منطقه شمال و شمال غرب شهر ندارد. وی گفت می ترسم طرح شما بیشتر تحت تاثیر سفارش مدیران قرار گرفته باشد.

استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه تبریز اظهار داشت: در هیچ کدام از شهرهای جهان ندیدم که خدمات رسانی به روستاهای مجاور شهر به صورت منفصل از مرکز صورت بگیرد و برای حد فاصل این روستاها اصلا برنامه ای نداشته باشند.

بابایی اقدم ابراز داشت باید طرح جامع با طرح تفصیلی مصوب هم خوانی داشته باشد که این سخن با تایید عزتی معاون شهرسازی شهرداری نیزهمراه گشت.

حاجی پور عضو دیگر کمیسیون شهرسازی نیز در بیان نظرات خود گفت: برای حل مشکلات تبریز حتما باید اتوبان بین المللی شمال تبریز و روستاهای حریم فعلی شهر به شهر الحاق شود امری که متاسفانه در طرح پیشنهادی لحاظ نشده است.

شهردار اسبق تبریز ضمن اشاره به سابقه مدیریتی و اجرایی خود خاطرنشان کرد: باید برای محدوده حد فاصل روستاهایی که به صورت منفصل پیشنهاد شده اند برنامه خاص عمرانی تعریف کنید تا خدای ناکرده این اراضی حیف نشوند.

البته مهندسین مشاور نیز در جواب سئوالات این دو عضو کمیسیون گفتند در منطقه شمال و شمال غرب کاربری هایی مانند پادگان و شهرک صنعتی داریم که طبق قانون شهر نمیتواند در حوالی این مناطق گسترش یابد. هر چند معاون شهرسازی شهرداری در پاسخ اظهار داشت که در زمان ریاست قبلی استان قسمتهایی از حریم شهر که مغایر با قانون تقسیمات سیاسی کشور بود اصلاح شد. وی گفت طبق موادی از قانون تعریف محدوده و حریم، فرماندار شهر می تواند در صورت نیاز روستاهای با جمعیت 3500 نفر و بالا را به عنوان شهر تعریف و به تایید مراجع بالا برساند که این روستاها در حریم شهر تبریز کم نیستند.

حاجی پور نیز به این ابهام این گونه پاسخ داد: شما بجای این که از حریم شهر حذف کنید بهتر است صنایع مزاحم را نقل مکان بدهید یا پیشنهاد اصلاحی دیگری ارایه نمایید. عضو کمیسیون شهرسازی نیز با تاکید براین که بعنوان نماینده مردم حق داریم تا نظرات آنها را که در عمل با آنها مواجه هستیم در این طرح پیشنهاد دهیم، خواستار جلسه اختصاصی مهندسین مشاور با اعضای شورای شهر و جلب نظرات اعضای شورای شهر شد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حامد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
با سلام و دعای خیر خدمت مسولین محترم در شورای شهر، شهر سازی و مهندسین مشاور. لطفا تدبیری جدی در خصوص شهرک های تازه تاسیس به خصوص شهرک شهید صیاد شیرازی اعمال دارید. این شهرک یواش یواش پیر می شود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار