در مراسمی با حضور عزاداران حسینی از ثبت چند آیین عزاداری سنتی ابرکوه در فهرست آثار ملی رونمایی شد.
کد خبر: ۱۱۶۳۹۴
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴ 22 October 2015

به گزارش تابناک یزد،در راستای اجرای ماده 12 کنوانسیون بین‌المللی حفظ میراث فرهنگی ناملموس، قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مذکور مصوب سال 1384 مجلس شورای اسلامی و آیین‌نامه اجرایی آن و ماده 3 قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور مصوب 1367 مجلس شورای اسلامی، مراسم آیینی «زنجیرزنی (جفتی)» ابرکوه با گستره موضوع فرهنگی ناملموس ملی به شماره 1113 به ثبت رسید.

همچنین مراسم آیینی «جوش‌زنی (جوش دور)» نیز به شماره 544 و مراسم آیینی «شَدًه بندی و شَدًه گردانی» به شماره 1107 در تاریخ 22 مهرماه سال 94 در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت شد.

نماینده هیئات مذهبی ابرکوه، امشب در مراسم رونمایی از ثبت معنوی این آثار اظهار داشت: میراث فرهنگی ناملموس شامل آیین‌ها، زبان‌ها، گویش‌ها و هنرهای سنتی و برخی مراسم این چنینی است که قدیمی باشد و احتمال از بین رفتن آن وجود داشته باشد.

حبیب روحی‌پناه افزود: میراث فرهنگی و مردم باید بیشترین همت خود را برای حفظ و مراقبت از این میراث به کار بگیرند.

وی با اشاره به برخی از آیین‌های عزاداری در شهرستان تاریخی ابرکوه که اکنون کمرنگ شده است، گفت: به عنوان مثال آیین «جوش دور» در روزگاران گذشته رونق بیشتری داشت اما اکنون به صورت محدود اجرا می‌شود.

روحی‌پناه با اشاره به آیین زنجیرزنی منحصر به فرد ابرکوه در کشور که اکنون رونق بسیاری دارد، اظهار داشت: حالت خلوصی که در این آیین‌ها وجود دارد باید زنده بماند و به نسل‌های بعد منتقل شود.

وی همچنین از مسئولان و اشخاصی که برای به ثبت رساندن این آیین‌های ارزشمند تلاش کرده‌اند، قدردانی کرد.

فرماندار ابرکوه نیز در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه اظهار داشت: عزاداری مردم ابرکوه در سطح کشور مثال‌زدنی است و همه ساله شاهد حضور ده‌ها هزار نفر از مردم کشور برای شرکت در این مراسم هستیم.

سیدنبی رسولی افزود: اوج این مراسم در روز عاشورای حسینی است و مردم عزادار ابرکوه در ایام حسینی با خلوص نیت و با اجرای آیین‌های سنتی در سوگ سرور و سالار شهیدان عزاداری می‌کنند.

وی ادامه داد: قبل از این نیز موسیقی عاشورایی ابرکوه به ثبت آثار معنوی ایران رسیده بود.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار