تابناک: همایش بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان اردیبهشت سال 94 در شهر اصفهان برگزار می شود.
کد خبر: ۱۱۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۳ 08 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، دانشکده علوم دانشگاه اصفهان یکی از پنج دانشکده بزرگ و با قدمت علوم پایه در کشور است که بعنوان نخستین دانشکده دانشگاه اصفهان در سال 1343 تاسیس شد.

این دانشکده اکنون دارای 155 عضو هیات علمی و سه هزار دانشجو در گروه ها و رشته های تحصیلی شیمی، زیست شناسی، فیزیک، ریاضی، زمین شناسی و آمار است.

دبیر علمی همایش بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان روز یکشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این دانشکده تا کنون 21 هزار و 500 دانش آموخته را تربیت کرده است و بعنوان یکی از مهمترین قطب های تولید علوم پایه در کشور و دنیا بشمار می آید.

مجید اسدی با اشاره به اینکه گروه های زیست شناسی، شیمی و فیزیک این دانشکده در سال 1343 تاسیس شدند افزود: گروه شیمی به دلیل زیاد بودن تعداد استاد و دانشجو و با توجه به موافقت دانشگاه در دو سال گذشته به دانشکده تبدیل شد.

وی سه هدف اصلی از برگزاری این آئین را تکریم زحمات کارکنان و استادان فعلی و بازنشسته این دانشکده در جهت توسعه علوم و تربیت متخصصان، تبادل نظر و تجربیات استادان و دانشجویان و بررسی فرصت ها و چالش های توسعه علوم پایه در کشور عنوان کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان با تاکید بر اهمیت علوم پایه در توسعه علوم مختلف و فناوری اظهار کرد: این موضوع در کشورمان مغفول مانده و ما در صددیم در این همایش بر اهمیت علوم پایه و نقش آن در توسعه کشورمان تاکید شود.

اسدی، گروه زیست شناسی با 34 عضو هیات علمی، حدود 700 دانشجو و پنج هزار و 600 دانش آموخته را بزرگترین گروه آموزشی دانشکده علوم دانشگاه اصفهان عنوان و اضافه کرد: دانشکده شیمی نیز دارای 32 عضو هیات علمی، حدود 500 دانشجو و چهار هزار و 200 دانش آموخته در مقاطع مختلف تحصیلی است.

وی ادامه داد: گروه فیزیک نیز دارای 27 عضو هیات علمی، بیش از 400 دانشجو و چهار هزار و 200 دانش آموخته، گروه ریاضی دارای 22 عضو هیات علمی، حدود 500 دانشجو و چهار هزار و 500 دانش آموخته و گروه زمین شناسی دارای 21 عضو هیات علمی، حدود 400 دانشجو و بیش از سه هزار دانش آموخته است.

وی گروه آمار را جوان ترین گروه دانشکده علوم دانشگاه اصفهان دانست و گفت: این گروه دارای 13 عضو هیات علمی، بیش از 200 دانشجو و بیش از یکهزار دانش آموخته است.



*** کیفیت، مهمترین شاخص مقالات ISI در دانشکده علوم اصفهان

رئیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان در این نشست خبری با اشاره به جایگاه این دانشکده در انتشار مقالات بین المللی تاکید کرد: مهمترین شاخص ما در ارزیابی آنها، کیفیت گرایی و انتشار آنها در نشریات معتبر دنیاست.

اسدی با بیان اینکه کمیت ها نباید ما را فریب دهد افزود: آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که نام دانشمندان و استادان ایرانی در نشریات معتبر در کنار نام سایر دانشگاه های مطرح دنیا درج شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره تناقض نظریه کیفیت گرایی با شاخص های ارتقای هیات علمی در دانشگاه ها توضیح داد: پیش از این رویکردها بیشتر کمی گرایانه بود اما در دو سال اخیر این روند در حال تغییر است و سیاست های وزارت علوم به این سمت است که کیفیت، فدای کمیت نشود.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره کاربردی کردن این مقالات تصریح کرد: مقالات علوم پایه، بیشتر حالت نظری و محض دارد و توسط کاربران دیگر مانند مهندسان برای ارتقای فناوری به کار گرفته می شود.

اسدی با بیان بر اینکه کاربردی کردن مقالات علوم پایه وظیفه عضو هیات علمی نیست افزود: هرچند مقالات برخی رشته های علوم پایه مانند لیزر کاربرد مستقیم دارد.

وی خطرنشان کرد: بیش از 500 مقاله ISI توسط استادان دانشکده علوم دانشگاه اصفهان در چهار سال اخیر چاپ شده است.



*** ارتقای دانشگاه اصفهان در سطح بین المللی مدیون دانشکده علوم است

این عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان، ارتقای این دانشگاه در سطح بین المللی در سال های اخیر را مدیون دانشکده علوم دانست و گفت: این دانشکده یکی از تاثیرگذارترین و شاخص ترین دانشکده های دانشگاه است.

وی با اشاره به اجرای برخی طرح های صنعتی توسط این دانشکده در سطح استان و کشور افزود: این طرح های پژوهشی در زمینه های مختلف مانند نفت، شهرداری، فیزیک، زیست شناسی، جهاد کشاورزی، هسته ای و سلول های بنیادی بوده است.

اسدی با تاکید بر اینکه توسعه علوم پایه منجر به توسعه صنعت و فناوری می شود اظهار کرد: در این همایش فعالیت ها و دستاوردهای 50 سال اخیر دانشکده علوم بررسی و راهی برای حرکت آن در آینده ترسیم می شود.



*** علوم پایه، خزانه مملکت است

اسدی همچنین درباره اهمیت علوم پایه گفت: این علوم محض به مانند خزانه مملکت و کاربرد آن مانند اسکناس های موجود است.

دبیر علمی همایش بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان افزود: این نگاه خطرناکی در بین مسئولان است که فقط روی علوم کاربردی تاکید دارند چراکه اگر از علوم پایه غافل شویم از پشتوانه های علمی خوبی برخوردار نخواهیم بود.

وی با بیان اینکه ما بهترین دانشجویان را در این رشته ها در کشور داریم تصریح کرد: اگر برای آنها در اموزش عالی برنامه ریزی نشود به خوبی هدایت نمی شوند.

وی همچنین درباره مشکلات دانشکده علوم دانشگاه اصفهان گفت: مهمترین مشکل ما محدودیت های مالی و تحریم ها در تامین مواد و تجهیزات آزمایشگاه های رشته های شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی است.

وی با بیان اینکه برخی مسئولان نیز نسبت به این موضوع کم لطفی دارند افزود: دانشگاه ها از نظر مالی در وضعیت خوبی نیستند و این موضوع در توسعه علم کشور تاثیر می گذارد.



*** دانشکده علوم در برابر دانشجوی پولی مقاومت کرد

رئیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان در پاسخ به سوالی درباره جذب دانشجوی پولی گفت: این کار در دوره گذشته مدیریت دانشگاه به مدت محدودی انجام شد اما دانشکده علوم بیشترین مقاومت را در برابر این برنامه داشت.

وی با بیان اینکه فقط پنج دانشجو به این طریق در این دانشکده جذب شد افزود: این کار از دو سال گذشته متوقف شده است.

اسدی درباره افزایش پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی نیز اظهار کرد: این موضوع با توجه به افزایش پیک دانشجویی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا اجتناب ناپذیر است.

به گفته وی دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به امکانات زیاد هستند اما آنقدر نیست که کیفیت، فدا شود.

علی بهرامی، دبیر اجرایی این همایش نیز در این نشست با اشاره به شرکت حدود یکهزار نفر در این همایش گفت: حدود 40 عضو هیات علمی بازنشسته نیز در این آئین حضور خواهند داشت.

به گزارش ایرنا، همایش بزرگداشت پنجاهمین سال تاسیس دانشکده علوم دانشگاه اصفهان روز 31 اردیبهشت سال آینده در اصفهان برگزار می شود.

دانشگاه اصفهان بعنوان یکی از دانشگاه های مادر و بزرگ استان اصفهان و کشور دارای حدود 15 هزار دانشجو و 660 عضو هیات علمی است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار