مدیر امور عشایری استان همدان گفت: با شروع فصل سرما جامعه عشایری همدان با 2 هزارو 500 خانوار کوچ قشلاقی خود را آغاز کرده و تا کنون 95 درصد از این عشایر به مناطق قشلاقی عزیمت کردند.
کد خبر: ۱۱۷۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹ 26 October 2015
مدیر امور عشایری استان همدان گفت: با شروع فصل سرما جامعه عشایری همدان با 2 هزارو 500 خانوار کوچ قشلاقی خود را آغاز کرده و تا کنون 95 درصد از این عشایر به مناطق قشلاقی عزیمت کردند.

به گزارش تسنیم ؛حمزه علی یزدانی اظهار داشت: تعداد 15 ایل و طایفه مستقل با 12 هزارو 600 نفر جمعیت همه ساله دوره ییلاق خود را دراستان همدان سپری می‌کنند.

وی افزود: عشایر ترکاشوند، یارمطاقلو، جمور، حسین‌وند، بنفشه، شاهسئون، کولیوند، دلفان، زوله و غیره از جمله این ایلات هستند که ییلاق خود را در دامنه‌های کوهستان‌های این استان سپری می‌کنند.

مدیر امور عشایری همدان تصریح کرد: عشایر استان همدان قشلاق خود را در استان‌های مرکزی، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان سپری می‌کنند که پرجمعیت‌ترین ایل در همدان ایل ترک یارم طاقلو است.

یزدانی با بیان اینکه جمعیت عشایری استان همدان 12 هزارو 600 نفر است، افزود: 35.5 درصد از این جمعیت در شهرستان همدان، 27 درصد در شهرستان تویسرکان، 16 درصد در شهرستان نهاوند و مابقی نیز در دیگر شهرستان‌های استان مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه عشایر سهم عمده‌ای در تولید محصولات دامی در استان دارند، گفت: تلاش برای اسکان عشایر با توجه به مشکلاتی که برای کوچ این قشر وجود دارد ضروری است.

مدیر امور عشایری همدان افزود: هم اکنون 20 درصد از گوشت قرمز استان همدان توسط عشایر تولید می‌شود که باید برای جلوگیری از تخریب خاک و تبدیل زندگی عشایر از حالت سنتی به نیمه صنعتی، باید زمینه آسایش مردم را با اجرای طرح ساماندهی و اسکان عشایر فراهم شود.

یزدانی تأمین اعتبارات را مهمترین آیتم تغییر زندگی عشایر از کوچ نشینی به یکجانشنی دانست و گفت: این امر نیازمند اختصاص بودجه مناسب است تا شاهد بهبود شرایط زندگی این اقشار باشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
تو بخدا کمی فکر این عشایر ها باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار