سرخی تو از من، زردی من از تو! این شعری است که ایرانیان در شب آخرین چهارشنبه سال، در حال پریدن از روی آتش خوانده و به زبانی، سلامت و شادابی را در آستانه‌ی سالی نو، براساس آئینی سنتی، طلب می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸ 09 March 2015

هرچند اعتقادات مذهبی، باور به این توانمندی آتش را در میان مردمی که قرن‌هاست مسلمانند از بین برده اما، پریدن از روی تپه‌های کوچک آتشین بواسطه‌ی یک سنت چند هزار ساله و خوردن آجیل مخصوص چهارشنبه‌سوری، بهانه‌ای زیبا برای دیدار و هم‌نشینی با دوستان و آشنایان، بویژه در زمانه‌ای است که آدم‌ها کمتر فرصتی برای با هم بودن پیدا می‌کنند.

متاسفانه چند سالی است که با ورود وسایل و ابزار خطرناک به محدوده‌ی این سنت بی‌خطر و دیرینه، چهارشنبه‌سوری به کابوس والدین تبدیل شده است.

در همین رابطه عضو هیئت مدیره سازمان آتش نشانی شهرداری ساوه دانشجویان اظهار کرد: متاسفانه بررسی آمار حوادث ناگوار و تعداد آتش‌سوزی‌های حاصله نشان می‌دهد که این مراسم برای تعداد زیادی از خانواده‌ها نقطه‌ی آغاز درد و گاه حتی شوربختی است؛ و در این میان معمولا" اطفال خردسال و نوباوگان قربانیان سوختگی، از دست دادن اعضای بدن، و حتی مرگ هستند.

ناصر رستمیان افزود: با وجود اینکه نمی‌توان تمام نقاط ضعف و خطرناک را برشمرد اما، لازم است اطلاعات اولیه را در این خصوص یادآوری کرد.

وی با تشریح نکاتی ایمنی در خصوص برپایی این آئین سنتی گفت: محل برگزاری مراسم  چهارشنبه‌سوری را با احتیاط و دقت خاص انتخاب کنید و ترجیحا" محل را مورد بازدید قرار دهید.

به گفته‌ی وی، محل باید مسطح و بدون شیب بوده و حتی‌المقدور از کوران هوا و درختان خشک و مواد قابل اشتعال به دور باشد. این محل نباید در نزدیکی اتومبیل‌های پارک شده بوده و حداقل 15 متر با آنها فاصله داشته باشد.

وی بیان کرد: محل ایجاد حریق را ترجیحا" روی زمین‌های خاکی و شنی انتخاب کنید. اگر الزام به ایجاد حریق در سطح آسفالت کوچه دارید در محل ایجاد حریق بر روی سطح آسفالت قشری از خاک یا ماسه بریزید .

وی در خصوص  آتش زدن بوته‌ها نیز گفت: آتش‌ها را در اندازه کوچک و محدود و به تعداد کم و در فاصله‌ی ایمن از یکدیگر - حداقل 10 متر - ایجاد کنید و از ریختن مایعات قابل اشتعال مانند نفت، بنزین و گازوئیل بر روی آتش جدا" خودداری کنید.

رستمیان افزود: روشن کردن آتش و اضافه کردن بوته و نهایتا" خاموش کردن آن، وظیفه بزرگترها و مسئول برگزاری مراسم است.  از قرار دادن ترقه، وسایل آتش‌بازی، ظروف خالی حشره‌کش‌ها، کپسول‌های کوچک گاز، قطعات ایرانیت و غیره در آتش بوته‌ها برای ایجاد صدا و انفجار، جدا" خودداری کنید .

وی افزود: از قرار دادن لاستیک، مواد پلاستیکی و غیره در آتش خودداری کنید چراکه دود و گازهای ناشی از سوختن آنها باعث آلودگی هوا و مسمومیت افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف از برگزاری یک مراسم سنتی، یک تفریح خانوادگی است گفت: از ایجاد آتش‌سوزی‌های بزرگ و نمایشی و سوزاندن زباله‌های خانه و آلوده کردن هوای شهر خودداری کنید.

به گفته وی، هنگام آتش بازی و پرتاب وسایل آتش بازی به هوا مواظب محل سقوط آنها باشید تا بر روی اطفال و مواد قابل اشتغال یا اتومبیل‌ها سقوط نکند.

وی با تاکید براینکه مراقب شوخی‌های خطرناک کودکان با یکدیگر باشید گفت: اتفاق افتاده است که آنها به عنوان شوخی یکدیگر را بر روی آتش هل داده‌اند. همچنین، اجازه ندهید اطفال کمتر از هفت سال، نیز به تنهایی مبادرت به دویدن و پریدن از روی آتش کنند.

این کارشناس حوزه آتش‌نشانی اضافه کرد: از پوشیدن لباس‌های گشاد و ساخته شده از مواد سریع‌الاشتعال نظیر نایلون خودداری کنید و اگر از چادر استفاده می‌کنید، مواظب افتادن آن روی آتش و یا شعله‌ور شدن آن باشید .

وی در ادامه با بیان نکاتی جهت ایمنی بیشتر برگزاری این مراسم گفت: شماره تلفن آتش‌نشانی و اورژانس را بخاطر داشته، و برای احتیاط یکدستگاه آتش‌خاموش‌کن یا حداقل چند سطل آب در محل برگزاری مراسم داشته باشید.

رستمیان افزود: یک عدد پتوی ضخیم برای خاموش کردن احتمالی لباس افراد مشتعل شده در محل مهیا کنید تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن آتش را خاموش کرد.

وی در پایان گفت: بخاطر داشته باشید کلیه حوادث، حاصل بی‌نظمی و بی‌توجهی بوده و کمی دقت و نظارت بوسیله بزرگترها می‌تواند مراسم را خاطره‌انگیز و خالی از حادثه کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار