با غار سوباشی و مهمترین سایت راداری ایران آشنا شوید
کد خبر: ۱۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۱ 10 March 2015

 با غار سوباشی و مهمترین سایت راداری ایران آشنا شوید

غار سوباشی در 46 کیلومتری غرب کبودراهنگ در روستای سوباشی واقع است البته به علت کوچک بودن دهانه غار فعلا امکان وارد شدن به آن وجود ندارد.

به گزارش ایسنا؛ غار سوباشی به همراه غار های علیصدر و سراب غار های آبی سه گانه شهرستان کبودراهنگ را تشکیل می دهند.

سوباشی، روستایی از توابع بخش گل‌تپه شهرستان کبودراهنگ در استان همدان است. این روستا بزرگ ترین و پرجمعیت ترین روستای بخش گل تپه است و در جنوب شرقی گل تپه قرار دارد.

بخشی از مردم این روستا به کشاورزی اشتغال دارند. زمین‌های کشاورزی در اطراف منطقه مسکونی روستا پراکنده شده‌اند. مهمترین محصولات تولیدی آن‌ها گندم جو و انگور است همچنین کشت اکثر صیفی جات هم در آن امکان پذیر است.

این روستا در منطقه کوهستانی ایران قرار دارد و دارای زمستان‌های سرد تابستان‌های گرم و بارندگی متغیر است.

سایت راداری سوباشی واقع در ارتفاعات سوباشی مشرف بر روستای سوباشی يكي از مهمترين سايتهاي راداري ایران در زنجيره پدافند هوايي این کشور است. در زمان جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۷ سايت راداري فوق ضمن رهگيري هواپيماهاي عراقی، كنترل و هدايت هواپيماهاي ورودي و خروجي به مرزهاي غرب كشور، كنترل آتش سايتهاي موشكي ارتش و سپاه، كنترل آتش پدافند هوايي مستقر در منطقه (زميني، هوايي ...)، اعلام وضعيت(سفيد،زرد يا قرمز) به ۱۳ استان كشور (حدود۸۰در صداز جمعيت ایران ) را برعهده داشت.

با توجه به موارد فوق، عراقيها شديداً در تلاش بودند كه سايت راداري فوق را مورد حمله مستقيم و انهدام قرار دهند. عراقی‌ها با ۱۵۷ مرحله حمله به سايت فوق و استفاده از موشكهاي ضد رادار در مختل كردن عملكرد سايت فوق تلاش کردند و این سایت نهایتا در پنجم مرداد سال ۶۷ و بعد از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط جنگنده‌های عراقی منهدم شد. موشك هوا به زميني كه از فاصله اي دور شليك شده بود اتاق عمليات سايت سوباشي را منهدم كرد و ۱۹ نفر از كاركنان در همان لحظه در گذشتند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار