در مناطق كم آب؛
تابناک: بحران آب را وزارت جهادكشاورزي هم جدي مي‌داند. بر همين اساس طرح‌هاي توليدي در اين وزارتخانه قرار است با محوريت حفاظت آب انجام شود. در راستاي اين سياستها ممنوعيت كشت برنج در كشور به جز دو استان گيلان و مازندران در دستور كار قرار گرفته و در يك سال گذشته سطح كشت برنج در مناطق كمآب كشور 70 درصد كاهش يافته است.
کد خبر: ۱۱۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳ 28 October 2015
عباس كشاورز معاون زراعت وزارت جهادكشاورزي در گفتگو با تابناک اقتصادی ضمن اعلام اين خبر گفت: بايد كشاورزي حفاظتي در دستور كار باشد تا علاوه بر توليد محصولات، منابع پايه نيز حراست شود.

به گفته او، براي كشاورزي حفاظتي برنامه‌هاي جامعي تدارک ديده شده كه از جمله آن ممنوعيت كشت برنج به عنوان محصولي پرآب در كشور به جز دو استان گيلان و مازندران است، همچنين تغيير الگوي كشت در مناطق كم آب مانند اطراف درياچه اروميه در دستور بررسي قرار دارد. بنا شده در اين مناطق سطح كشت‌هاي گلخانه‌اي افزايش يابد و تويلداتي كه به آب زيادي نياز دارند، به جاي كاشت در مزرعه در گلخانه‌ها با ميزان آب مديريت شده و كمتر كشت شوند. كه از جمله اين توليدات محصولات سبزي و صيفي و محصولات جاليزي است.

او متذكر شد: بايد سيستم آبياري اصلاح شود و آبياري ميكرو در تمام مزارع به صورت فراگير اجرايي شود ضمن آنكه برخي تلاش شود محصولات به صورت نشا در مزارع كشت شود. اين كار سبب مي‌شود مدت زمان كاشت محصولات دست كم دو ماه كاهش يابد. از جمله محصولاتي كه بناست به صورت نشا وارد مزارع شود چغنر قند است كه به آبياري زياد نيازمند است. دستور توقف توليد براي اين محصول در برخي مناطق كم آب نيز صادر شده است.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار