رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ، درمانی اردبیل با اشاره به شیوع بیماری شبه وبا در عتبات عالیات از زائران خواست نسبت به رعایت نکات بهداشتی اهتمام بیشتری داشته باشند.
کد خبر: ۱۲۰۲۶۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳ 29 October 2015
به گزارش ایرنا ، دکتر فرهاد پورفرضی روز پنجشنبه در جلسه کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان اردبیل گفت: با توجه به اینکه مسافرت های ماه های محرم و صفر به ویژه راهپیمایی اربعین حسینی در پیش است آموزش های لازم باید به زائران ارائه شود و در مقصد نیز مراقبت ها صورت گیرد تا این بیماری به داخل کشور منتقل نشود.
وی افزود: مقابله با این بیماری در صورت همه گیر شدن مشکل است و هم اکنون برخی استان های مرز نشین آلوده هستند و این امر می تواند مشکل ساز شود چرا که در فصل انتقال این بیماری قرار داریم.
او گفت: این بیماری در ایران بومی است و به رغم مشاهده آن در استان های همجوار با اعمال برخی محدودیت ها مانند عرضه سالاد خوشبختانه چند سال است در استان اردبیل مشاهده نشده و از این رو تلاش داریم همچنان اقدام های موفق گذشته را ادامه دهیم.
او اظهارامیدواری کرد با هماهنگی علوم پزشکی و سازمان حج و زیارت پیش از اعزام گروه های زیارتی به عراق دوره های آموزشی در این زمینه برگزار کرده و پایانه ها نیز امکان پخش کلیپ های آموزشی نحوه پیشگیری از التور را در اتوبوس ها فراهم کند.
دکتر پورفرضی افزود: راه انتقال این بیماری آب و مواد غذایی است و برای انتقال آب آشامیدنی زائران به عراق هماهنگی هایی شده اما آمادگی های لازم در زمینه ارائه خدمات درمانی و دارویی نیز در این مجموعه وجود دارد.
وی گفت: بر اساس آخرین آمارها در کشور تاکنون 38 مورد مثبت ثبت شده که 14 نفر از آنها در عراق به این بیماری دچار شدند و با توجه به اینکه تردد افراد می تواند به سرایت بیشتر این آلودگی منجر شود باید اقدامات پیشگیرانه مد نظر باشد.
بیماری التور (شبه وبا) در کشور عراق شایع است ، تاکنون بیش از 500 نفر به آن مبتلا شده و تعدادی از بیماران جان خود را از دست داده اند.
***
ویروس کرونا در استان اردبیل مشاهده نشد
به گزارش ایرنا، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اردبیل در ادامه گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و سفر 631 زائر از این استان برای حج تمتع اقدامات لازم برای غربالگری انجام شد.
او با بیان اینکه همه زائران به صورت روزانه تحت نظر گرفته شدند، اضافه کرد: زمان انتقال این ویروس 14 روز است و 11 نفری که مشکوک به ابتلا بودند، بستری شدند و در نهایت آزمایش ها منفی بود.
دکتر پورفرضی گفت: با توجه به نگرانی ها مبنی بر انتقال ویروس از کشته های حادثه منا ، اجساد عفونی در نظر گرفته شد و اقدامات بهداشتی مورد نیاز در جابجایی آنها صورت گرفت.
وی همچنین تشریح کرد: آنفلولانزای فصلی در برخی استان ها شایع شده و حتی به مرگ مبتلایان انجامیده که خوشبختانه در استان با توجه به آمادگی ها مورد همه گیری مشاهده نشده است.
رییس دانشگاه علوم پز شکی و خدامات بهداشتی و درمانی اردبیل بیان کرد: اتاق های ایزوله با فشار منفی در بیمارستان های امام خمینی (ره) و بوعلی اردبیل و چهار بیمارستان در شهرستان ها آماده است که در صورت مشاهده مورد مشکوکی آماده ارائه خدمات هستند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار