تناقض در مواضع مسئولان و کارشناسان محیط زیستی؛
اگر گرده‌های این گیاه عامل آلرژی است که انتظار است بیشترین مشکل در زمان غیر بارندگی باشد، چون گرده‌های میکروسکوپی در زمان بارندگی کمترین شانس برای وارد شدن به ریه‌ها دارند
کد خبر: ۱۲۲۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶ 02 November 2015
امسال نیز با اولین بارش های پاییزی، تعداد زیادی از شهروندان خوزستانی در شهرهای مختلف استان بویژه مرکز استان بدلیل تنگی نفس به بیمارستان ها مراجعه کردند با این وجود هنوز مشخص نیست دلیل ایجاد مشکلات تنفسی برای شهروندان چیست؟

 اگرچه در دو سال گذشته نیز این پدیده دامن گیر خوزستانی ها شده است اما هنوز دلیل اصلی این رویداد اعلام نشده و امسال هم نظرات و مواضع مسئولان و کارشناسان تناقض های جدی دارد.


در حالی که در اولین اظهارنظرها برخی کارشناسان بارش اسیدی را دلیل این ماجرا می‌دانستند، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با انتشار مطلبی در کانال شخصی تلگرام خود، اسیدی بودن بارش‌های خوزستان را رد کرد.

ابتکار: احتمالا  درختچه کنوکارپوس مسبب این مشکلات باشد
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته است: هواشناسی خوزستان اعلام کرده که بارندگی در این چند روز آزمایش شده و آنالیز آن نشان می‌دهد که باران اسیدی نبوده است.

معصومه ابتکار در کانال خبری خود در تلگرام افزود: «چند روزیست درگیر موضوع مشکل تنفسی هموطنان خوزستانی هستم. طی پیگیری‌ها با معاون محیط زیست انسانی و مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با توجه به نتایج دستگاههای پایش آلودگی هوا مسئله باران اسیدی مورد تایید قرار نگرفته، چرا کهPH این باران‌ها عادی است.»

وی احتمال داده است درختچه کنوکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. به نوشته وی، به طور کلی 18 گزینه به عنوان علل این عارضه مطرح و مورد بررسی بوده که در نهایت چهار مورد از آنها شامل آلودگی فلرهای نفتی (دودکش)، سوزاندن مزارع نیشکر، سوزاندن لاستیک و زباله و گرده افشانی گیاهان در اولویت قرار گرفته است.

ابتکار معتقد است: در مجموع و با توجه به بررسی های مختلف بر روی این بیماران، آلاینده‌های هوای استان و زمان وقوع تنگی نفس، به نظر می‌آید گزینه گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی خاص قوت بیشتری پیدا کرده است. احتمال آن هست که درختچه کنوکارپوس که در سطح شهرهای خوزستان به وفور کاشته شده مسبب این مشکلات باشد. تنگی نفس در زمان بارندگی ماه‌های آبان و آذر رخ می‌دهد و در ماه‌های دیگر شاهد این نوع عارضه نیستیم. وی وعده داده است که در هر حال با همکاری وزارت بهداشت به جد پیگیری شناسایی علت این تنگی نفس هستیم تا بتوانیم آن را به طور ریشه‌ای حذف کنیم. در مورد هوای خوزستان اقدامات دیگری هم صورت گرفته که به زودی اعلام می‌شود.

** گرده افشانی گیاه غیربومی در صدر علت ها

مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست هم در این خصوص گفته است: اطلاعات به دست آمده هیچ یک از این ایستگاه ها نشان از اسیدی بودن باران اخیر در استان خوزستان ندارد.
شینا انصاری  با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز این حادثه دخیل است گفت: اداره کل استان خوزستان اعلام کرده است چهار عامل سوختن فلرهای گازی ( مشعل های گاز) ، سوزاندن مزارع نیشکر، آتش زدن پسماندها و گرده افشانی گیاه کنوکارپوس در این مساله دخیل هستند.

وی با بیان اینکه اکنون گرده افشانی در صدر علت بروز این حادثه قرار دارد افزود: چند سالی است درختچه ای به نام ' کنوکارپوس' که بومی منطقه نیز نیست به صورت دستی در استان خوزستان به وفور کاشته شده است و اکنون فصل گرده افشانی آن است که کارشناسان معتقدند علت بروز تنگی نفس می تواند گرده افشانی این گیاه باشد.

آیا کنوکارپوس ها مقصر تنگی نفس خوزستانی ها هستند؟

استاندار خوزستان: «کنوکارپوس» تنها عامل تنگی نفس در اهواز نیست

اما استاندار خوزستان در این زمینه با اشاره به اینکه کنکارپوس چندین سال است در اهواز کاشته می شود گفت: علت این مراجعات تنها گونه «كنوكارپوس» نیست و این‌گونه ۱۰سال است كه در خوزستان كاشته شده ولی مردم سه سال است با باران به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.

عبدالحسن مقتدایی افزود: مجموعه‌ای از واحدهای كشت و صنعت، شرکت‌های صنعتی، درختان کنوکارپوس و صنایع نفت و گاز و همه این‌ها در حقیقت اثرات زیست‌محیطی داشته‌اند هرچند امسال به لطف خدا میزان مراجعه‌کنندگان كمتر بوده است.

آیا عامل مشکلات تنفسی اخیر در اهواز گیاه کونوکارپوس است؟

حسین آخانی عضو هیأت علمی دانشکده علوم دانشگاه تهران و دکترای گیاه‌شناسی از دانشگاه مونیخ آلمان در این خصوص گفت: برای من که به شدت با کشت گیاهان وارداتی مخالفم، اینکه گرده‌های این گیاه باعث مشکلات اخیر در اهواز شده باشند بهترین خبری است که می توانست من را تحریک به پیگیری مخالفت های من با گیاهان وارداتی کند. اما هر چه فکر می‌کنم، عقل ناقص من نمی‌تواند چنین استدلال ضعیفی را بپذیرد. دلایل آن آشکار است چرا که اگر گرده‌های این گیاه عامل آلرژی است که انتظار است بیشترین مشکل در زمان غیر بارندگی باشد، چون گرده‌های میکروسکوپی در زمان بارندگی کمترین شانس برای وارد شدن به ریه‌ها دارند.

  آخانی افزود: درختچه‌ها و درختان کونوکارپوس در تمامی شهرهای خوزستان به فراوانی کاشته شده‌اند. چرا این درختان تا به حال دو بار آن هم در اهواز و درست بعد از بارندگی باعث چنین مشکلی شده‌اند؟

  این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، اضافه کرد: کونوکارپوس از درختان آلرژن هست و قبلا هم در کراچی پاکستان گزارشاتی در این خصوص داده شده است، ولی من گزارش علمی مدونی که در ژورنال‌های معتبر منتشر شده باشد را پیدا نکردم. بررسی آن هم کار مشکلی نیست. در یک پروژه تحقیقاتی در یک سال می‌توان تعدادی از کسانی که به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند را انتخاب کرد و با مطالعه تعداد دانه‌های گرده موجود در خلط نسبت آنها را بررسی و نقش آن را در آلرژی بررسی کرد. البته این تحقیق را بدهید دو تا آدم با سواد و پول خوبی هم بدهید تا با استفاده از روش های دقیق آماری نتیجه قابل چاپ دفاع ارائه کنند.

حال باید دید بالاخره پس از سه سال آیا مسئولان بهداشتی و محیط زیستی قادر به شناسایی علل وقوع تنگی نفس و اختلالات تنفسی در هنگام بارش های پاییزی و پیشگیری از وقوع مجدد آن در آینده هستند یا باز هم موضوع به فراموشی سپرده خواهد شد و سال آینده باز هم روز از نو، روزی از نو؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
پسر اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۲
بارجوع ساده به سابقه کشت این گیاه میبینید که علت این گیاه نیست چرا که ما در سال 91 این مشکل رو نداشتیم در صورتی که این گیاه وجود داشت و همچنین در بقیه استان ها هم کشت میشه چرا این مشکل رو ندارند ....
این مثل داستان جمشید بسمه الله که گفتند سبب بالا رفتن قیمت دلار ...
سهيل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
سلام به همه خوزستاني ها / لطفا با شنيدن شايعات از افراد ناآگاه تصميم عجولانه نگيريد . متاسفانه مردم دارن اين درختان زيبا را كه چهره شهر را عوض كرده نابود مي كنند .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار