کد خبر: ۱۲۲۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۲ 10 March 2015
50% مشکلات ترافیکی شهر همدان از نبود فرهنگ درست ناشی می‌ شود. عابران پیاده و رانندگان حقوق یکدیگر را رعایت نمی‌کنند. صدا و سیمای استان نقش مهمی در فرهنگ سازی در این زمینه دارد اما متاسفانه تاکنون ضعیف عمل کرده است. 

چند سال پیش وقتی با وسیله نقلیه شخصی یا عمومی به قسمتهای مختلف شهر و یا مرکز آن می رفتم اگر چشمم به شلوغی و تراکم زیاد ماشینها و تراکم ترافیک می افتاد تعجب می کردم. حتی یادم هست حدود سی سال پیش که دم غروبای روزای تعطیل تابستان قسمتهای گردشی ُعباس آباد و گنجنامه و بلوار ارم(به قول اون وقتا آخر اِسفالتی) شلوغ می شد و مسیر های آن کمی راه بندان می شد مردم زیاد هم بدشان هم نمی آمد و می گفتند همدان هم چقدر شلوغ شده مثل فلان شهر!!توی این سال ها اول رفتن به مرکز شهر با ماشین شخصی مشکل شد و جای پارک پیدا نمی شد ولی می شد به کوچه های نزدیک به مرکز شهر رفت و به راحتی ماشین را پارک کرد.

 اما کم کم مشکل شد. برای رفتن به مرکز شهر اگر بخواهی با وسیله شخصی بری باید بطور میانگین هرسال پنجاه متر ماشینت را دورتر از مقصد اصلی ات در مرکز شهر پارک کنی. گاهی به شوخی میگم با این شکلی که پیش میره چند سال دیگر که بخواهیم به مرکز شهر یا خیابانهای اصلی شهر که حالا مثل همان مرکز شهر شلوغ شده اند بریم باید ماشینمان را دیگر سر کوچه پارک کنیم ! این شاید شوخی باشد اما روند تغییرات ترافیک همدان درصورتی که فکری برای آن نشود واقعاْ چنین سرنوشتی را خواهد داشت. و این در حالی است که اقدامی هم برای رفع این مشکل نمی بینیم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری همدان  به اقدامات صورت گرفته به منظور کنترل ترافیک شهری گفت: در محل‌ هایی همچون خیابان جهاد، سه راهی شکریه و میدان جهاد تقاطع ایجاد شده است و در محل ‌هایی مانند خیابان جهاد، سه راهی شکریه و میدان جهاد چراغ راهنمایی و رانندگی نصب شده است. همچنین در آینده تعداد تقاطع ‌های همدان بیشتر از 30 تقاطع خواهد بود.

صوفی با اشاره به بحث هوشمند سازی کنترل ترافیک اظهارکرد: در حال حاضر در دو نقطه شهر دوربین ثبت تخلف وجود دارد که تا پایان سال به 10 نقطه خواهد رسید. همچنین در 20 نقطه شهر دوربین نظارت تصویری وجود دارد که تا پایان سال به 40 نقطه افزایش خواهد یافت.وی تاکید کرد: نیاز واقعی شهر همدان به منظور هوشمند سازی ساماندهی ترافیک 150 نقطه برای نصب دوربین نظارت تصویری و 50 نقطه برای نصب دوربین ثبت تخلف دارد. برطرف کردن این نیاز شهر به دو سال زمان نیاز دارد.معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری همدان با بیان اینکه در حال حاضر 13 پل عابر پیاده در شهر وجود دارد گفت: 4 پل از این تعداد مکانیزه شده و هشت پل دیگر تا پایان سال مکانیزه می ‌شوند. همچنین قرارداد تجهیز این پل‌ها به پله برقی و اگر امکان پله برقی نبود، نصب آسانسور بسته شده است.

هزینه نصب این آسانسورها و پله برقی‌ ها هفت میلیارد تومان بوده است.وی در خصوص مهندسی تابلو و خط و کف نوشته اظهارکرد: قبلاً در همدان به این حوزه توجهی نمی ‌شد اما اکنون تابلوها و کف نوشته ‌ها و خط‌ ها ساماندهی شده و 90 درصد مدارس نیز ایمن سازی شده‌اند.صوفی تاکید کرد: تقاطع غیرهم‌ سطح بعثت و همچنین تقاطع غیرهم ‌سطح آیت الله نجفی تا اردیبهشت سال بعد به بهره برداری می ‌رسند و پس از آنها تقاطع سعیدیه در دستور کار قرار می گیرد. همچنین پروژه‌های فرهنگ و میدان سپاه نیز برای شناسایی پیمانکار رفته است و از سال بعد عملیات اجرایی آنها آغاز می ‌شود.صوفی تصریح کرد: شهر همدان به 14 هزار پارکینگ نیاز دارد که در حال حاضر سه هزار پارکینگ وجود دارد و باید 11 هزار پارکینگ دیگر هم ساخته شود.وی در پایان تاکید کرد: 50% مشکلات ترافیکی شهر همدان از نبود فرهنگ درست ناشی می ‌شود. عابران پیاده و رانندگان حقوق یکدیگر را رعایت نمی ‌کنند.

صدا و سیمای استان نقش مهمی در فرهنگ سازی در این زمینه دارد اما متاسفانه تاکنون ضعیف عمل کرده است. حال باید دید با این گفته مسئولان شهری و برنامه هایی که آنها برای کنترل ترافیک شهر همدان دارند که روز به روز نیز به معضلی تبدیل می شود چقدر می تواند مفید و موثر باشد و از آن مهمتر کی این طرح ها به نتیجه خواهند رسید؟
منبع: تابناک
برچسب ها: ترافیک ، همدان ، شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار