تابناک: مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف دُرچه از رکود در بازار فرش در سال جاری خبر داد و گفت: این تعاونی اولین شرکت ثبت شده در تولید فرش دستباف استان است که با ادامه وضعیت فعلی در سال َآینده تعطیل خواهد شد.
کد خبر: ۱۲۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸ 10 March 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، اسماعیل مُسیبی ، درباره تاریخچه قالی بافی در این شهر اظهار کرد: قبل از انقلاب این شغل هنری به صورت استادکاری و با نصب ‌دار قالی در منازل توسط صاحبکار انجام می‌گرفت، اما پس از انقلاب تشکلی منسجم برای این امر به وجود آمد.

وی تاکید کرد: طبق اسناد مکتوب موجود در اداره تعاون روستایی استان، در سال 1361 اولین شرکت تعاونی فرش دستباف در استان اصفهان در منطقه دُرچه و به وسیله یکی از پاسداران انقلاب به نام "علی الهی" و فقط با 27عضو زن، پایه‌گذاری شد.

این کارشناس با بیان اینکه سرمایه اولیه تعاونی یاد شده در همان سال فقط 13 هزار و 500 تومان بوده است، گفت: در حال حاضر حدود شش هزار و 500 عضو و مبلغ یک میلیارد و 350 میلیون تومان نقدینگی این شرکت تعاونی است.

مسیبی خاطر نشان کرد: تعاونی‌های فرش دستباف خمینی شهر و اصفهان در هفت سال بعد یعنی سال 1368 با جدا کردن سرمایه خود از تعاونی دُرچه اقدام به تاسیس در مراکز شهری خود کردند.

وی با بیان اینکه اصولا 50 درصد فرش دستباف شهرستان خمینی شهر در منطقه دُرچه تولید می‌شود، تصریح کرد: سیر نقشه‌های کاربردی در دست قالی بافان دُرچه نخست نقشه‌های فرش کاشان و به ترتیب نجف آباد، نایین و در حال حاضر کرک و ابریشم اصفهان است.

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف دُرچه درباره دوران رونق فرش‌بافی در این شهر گفت: تا سال 1374 بیشترین قالی دستباف در تمام محلات و روستاهای دُرچه بافته می‌شد به طوریکه خود شرکت تعاونی روزی بالای 350 کیلوگرم نخ و کرک به طور مصالح فروشی و مجزا از نیاز قالی بافان به فروش می‌رساند.

مسیبی با بیان اینکه رونق یاد شده به دلیل حمایت دولت وقت در تامین مواد اولیه فرش دستباف در سال‌های دهه 1360 بود، خاطر نشان کرد: در دوران یاد شده هر روز هفت تا هشت "چِلِه " قالی به پا می‌کردیم، اما امروزه به یک چله در روز رسیده است.

صادرات به اروپا تنها راه نجات است

وی درباره مشکلات این صنعت- هنر در این منطقه اظهار کرد: امسال به نسبت سال گذشته شاهد رکود بیشتری در بازار هستیم چرا که هنوز تحریم‌ها برداشته نشده و صادرات در سطح زیاد وجود ندارد.

این کارشناس با بیان اینکه فقط باز شدن بازارهای اروپایی چاره رفع این مشکل است، تاکید کرد: کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه اولا همانند سابق توان مالی خوبی برای خرید دارند و دوم اینکه علاقه و اشتیاق به این کالای هنری از خود نشان می‌دهند.

مسیبی ادامه داد: این در حالی است که برای نمونه در بازار کشوری مثل عربستان فرش ایرانی با موکت هم برایشان تفاوتی چندانی ندارد و از سوی دیگر چین خود تولید کننده فرش با نیروی کار ارزان و دستمزد بسیار پایین است پس صادرات به آن کشور بی‌معناست.

وی با بیان اینکه بخشی از درآمد این شرکت تعاونی حاصل فروش ارزاق به اعضای خود است، تصریح کرد: متاسفانه مالیات ارزش افزوده از شش به هشت درصد رسید، اما نمی توانیم آن را از مشتری اخذ کنیم چرا که وی اقدام به خرید نمی‌کند.

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف دُرچه، یادآور شد: به مسئولان امور مالیاتی شهرستان خمینی شهر نیز در نامه‌ای به صراحت نوشته‌ایم "... با این وضعیت فعلی توان کار نداریم و حاضر هستیم این مکان را به خودتان تحویل دهیم تا مدیریت کنید!"

مسیبی با انتقاد از اینکه کاسبان فرش اصفهان هم برای خرید قالی حاضر به دادن فاکتور به بافنده نیستند، اظهار کرد: اگر وضعیت رکود بازار و سایر مشکلات همچنان ادامه یابد سال آینده این شرکت تعاونی فرش دستباف دُرچه به عنوان اولین تعاونی استان در این عرصه هنری، تعطیل می‌شود.

ریزش 80 درصدی قالیبافان

وی تصریح کرد: در زمنیه نیروی انسانی یا همان بافندگان دچار ریزش 80 درصدی شده‌ایم چرا که افراد فعال یا مسن‌ها هستند و یا اشخاصی که نمی‌توانند کاری جز قالی بافی انجام دهند و از سوی دیگر نسل‌های جدید هم به کار و تحصیلات در بیرون منزل علاقه دارند.

این فعال صنعت – هنر فرش با بیان اینکه امروزه بیشتر قالی بافی منطقه دُرچه مربوط به خیابان شهید بهشتی یا همان محله "بُلندی‌ها" است، یادآور شد: البته خانه‌های امروز هم مانند قدیم بزرگ و دارای چند اتاق مجزا نیست که بتوان دار قالی برقرار کرد و از سوی دیگر تمام درآمد یک بافنده در یک روز کاری فقط پنج هزار تومان ناچیز است که افراد رغبتی برای ورود به این کار نشان نمی‌دهند.

70 درصد وام‌های خود اشتغالی خارج از مسیر رفت

مسیبی در پاسخ به این سوال که سرانجام توسعه قالی بافی کارگاهی در این منطقه به کجا رسید؟ گفت: کارفرمایان تمایلی به اجرای این امر ندارند چرا که معتقدند قیمت تمام شده یک فرش را با صرف هزینه‌های اجاره کارگاه، آب، برق،گاز و ...همخوانی ندارد و به صرفه نیست.

وی در انتقاد به نحوه پرداخت وام‌های خود اشتغالی در سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: حدود 70 درصد این تسهیلات در مسیری غیر از این شغل خرج شد چرا که نظارتی بر آن نبوده و نیست.

مدیر عامل شرکت تعاونی فرش دستباف دُرچه، تاکید کرد: تنها راهکار دادن این تسهیلات، پرداخت آن تحت نظارت تعاونی‌ها و آن هم به طور تدریجی به افراد متقاضی است به این معنا که برای مثال از پنج میلیون تومان وام سه میلیون برای مخارج سالانه و دو میلیون برای مواد اولیه و ... به شخص داده می‌شود.

قطع بیمه قالی بافان زحمتکش!

مسیبی با انتقاد از بی توجهی مسئولان به این قشر زحمکش، اظهار کرد: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی بیمه بخش زیادی از بافندگان را حتی با سابقه بالای هفت سال از پایان سال 1392 تاکنون قطع کرده چرا که مدعی است دولت و مجلس بودجه‌ای برای این امر تخصیص نداده‌اند و بیش از ظرفیت اقدام به این امر کرده است.

وی درباره تاثیرخشکی زنده رود بر کار این قشر، یادآور شد: خشکسالی، زراعت و علوفه منطقه را کاهش داده که به دنبال آن تعداد دام هم کم شده به بیان بهتر با بروز این مسئله، میزان پشم حاصل برای تولید نخ کرکی هم کاسته شده است.

این کارشناس با بیان اینکه وضع ذکر شده بیشتر برای قالی‌های بافته با نقشه نجف آبادی صدق می‌کند، تصریح کرد: البته مواد اولیه و نخ‌های مورد نیاز فرش کُرک و ابریشم اصفهان از کشورهایی مثل نیوزلند وارد می‌شود.

مُسیبی گفت: زمانی که آب در رودخانه جاری بود خود گوسفندان و یا نخ پشم آنها را برای شستشو کنار آب می‌بردند اما در حال حاضر برخی مراکز پول زیادی برای این امر دریافت می‌کنند چرا که مدعی پرداخت آب بها هستند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار