مسوول کمیته راهبردی مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان گفت: 35 هزار و 989 دانش آموز بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارد.
کد خبر: ۱۲۸۱۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۳۵ 12 March 2015

مسوول کمیته راهبردی مدارس غیردولتی آموزش و پرورش همدان گفت: 35 هزار و 989 دانش آموز بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا؛ احمد مقیم در جلسه شورای آموزش و پرورش استان همدان افزود: هم اکنون یک هزار و 830 نفر دانش آموز در مقطع ابتدایی، دو هزار و 810 نفر دانش آموز در دوره متوسطه اول یا راهنمایی و در دوره متوسطه دوم نیز 31 هزار و 349 نفر دانش آموز از ادامه تحصیل بازمانده اند.

وی اظهار کرد: دختران بیشترین سهم را در جمعیت بازمانده از تحصیل دارند به این دلیل باید آموزش از راه دور را توسعه داد به شکلی که بتوان این افرد را جذب کرد.

وی اضافه کرد: برخی از دانش آموزان به عللی فرصت ورود به مراکز آموزشی دولتی را نداشته یا در منطقه محل سکونت آنها مدارس وجود ندارد.

مسوول کمیته راهبردی مدارس غیردولتی همدان بیان کرد: همچنین شماری از دانش آموزان به واسطه داشتن شغل یا نداشتن توان مالی از تحصیل باز می مانند به این منظور زمینه تحصیل این افراد با هزینه اندک در مراکز آموزش از راه دور فراهم می شود.

وی گفت: 429 نفر در مراکز آموزش از راه دور فعال هستند و این مراکز با هدف جذب دانش آموزان بازمانده از تحصیل راه اندازی شده است.

مقیم همچنین تصریح کرد: بی اعتمادی به بخش خصوصی در دولت گذشته و حمایت نکردن از این بخش منجر به رکود موسسات آموزش از راه دور شد.

مسوول کمیته راهبردی مدارس غیردولتی همدان افزود: برخی موسسات که با تحمل مشقت های فراوان نیمه فعال ماندند با روی کار آمدن دولت یازدهم دوباره رونق گرفتند.

وی اظهار کرد: از 256 هزار 249 دانش آموز استان همدان 18 هزار نفر در 174 مدارس غیر دولتی مشغول به تحصیل هستند.

وی اضافه کرد: میانگین کشوری دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس غیردولتی 10.45 درصد است که این رقم در همدان 7.23 درصد بوده و قرار است طبق برنامه به 10 درصد برسیم.

وی گفت: همدان در سال تحصیلی 92 - 93 با پوشش 5.75 درصد از دانش آموزان در بخش غیر دولتی در جایگاه 24 ام کشور قرار داشت.

مشاور مدیر کل آموزش و پرورش همدان گفت: هزینه مورد نیاز مراکز پیش دبستانی پیشتر توسط دولت تامین می شد ولی اکنون به طور کامل به بخش خصوصی واگذار شده است.

مقیم اضافه کرد: هم اینک 15 هزار و 799 نفر نوآموز در 731 باب مرکز پیش دبستانی ساماندهی شده اند که با خصوصی سازی این مراکز حداقل 731 فرصت شغلی ایجاد شده است.

وی نبود اطلاعات کافی درباره مراکز آموزشی غیر وابسته، توسعه بی رویه مدارس خاص از جمله هیات امنایی، استعدادهای درخشان، شاهد و نمونه دولتی، نگرش منفی برخی از مسوولان آموزش و پرورش نسبت به مدارس غیردولتی را از موانع پیش روی مدارس غیر دولتی ذکر کرد.

وی افزود: وجود ابهامات فراوان در قانون و مقررات، اجرایی نشدن بیشتر مصوبات مجلس برای تامین بخشی از منابع موسسان مدارس غیر دولتی، غیر واقعی بودن شهریه مدارس و نبود فضا برای ساخت مدارس از دیگر موانع این حوزه است.

وی پیشنهاد داد: برای توسعه مدارس غیردولتی صندوق هایی حمایتی تشکیل و ساختمان ها و فضاهای مازاد ادارات به این مدارس واگذار شود.

وی افزایش پوشش تحصیلی تمامی دوره های تحصیلی، کارآفرینی و خلق فرصت های شغلی، جذب نخبگان و مربیان حرفه ای، کاهش هزینه دولت در نتیجه آزاد سازی بخشی از منابع، افزایش کارایی و اثر بخشی آموزش و پرورش و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزا آموزشی را از پیامدهای توسعه مدارس غیردولتی عنوان کرد.

استان همدان 283 هزار دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی دارد. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار