بسته ویژه خبری "تابناک ایلام"
تابناک ایلام آمده است تا به خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:
کد خبر: ۱۲۸۳۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹ 14 November 2015
رسانه های خبری هرکدام به فراخور  توان خبری یاوابستگی سیاسی اشان خبرهای متعددی از گوشه وکناراستان رابرای استفاده مخاطبین خود منتشر می کنند ،بعضی خبرهایی را برجسته می کنند وبه سرعت در سایتها وخبرگزاریهای استان نقل قول می شوند،اما هستند خبرهایی که شاید سایتها وررسانه های خبری براحتی از کنار آن می گذرند واین خبرهابا وجود اهمیت شان درمیان چرخهای گذر زمان وفراوانی اخبار گم می شوند
تابناک ایلام آمده است تا به  خبرهایی که درسایتهای خبری به آن پرداخته نشده ویا بدلایل ملاحظات یاوابستگی سیاسی مورد توجه قرارنگرفته اند را درقالب "بسته خبری وِیژه تابناک ایلام "به مخاطبین خود تقدیم نماید:

رسانه های محلی متن هستند نه حاشیه
خداداد ابراهیمی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مطبوعات محلی استان‌های کشوردر بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، درباره اصلی‌ترین مسائل نشریات محلی و راه‌های برون رفت از آنها گفت: عمده‌ترین چالش و آسیب مطبوعات محلی در استان‌ها ضعف بنیه اقتصادی است.

ابراهیمی اضافه کرد: از یک طرف وزارت ارشاد بخشی با عنوان حمایت از نشریات محلی دارد که یارانه فصلی مطبوعات را به آنها تخصیص می‌دهد اما متاسفانه همین آب باریکه در پیچ و خم بوروکراسی اداری یا قطع می‌شود یا خیلی با تاخیر به دست مطبوعات می‌رسد. معاونت مطبوعاتی اخیراً شروطی را برای واریز یارانه مطبوعات تعیین کرده است؛ از جمله اینکه باید شماره شبا حساب بانک ملی و همچنین همه مدارک سجلی و پرونده پرسنلی مدیران مسئول مطبوعات محلی در سامانه‌ای در معاونت مطبوعاتی ثبت شده باشد.

وی افزود: از طرف دیگر ما در استان‌ها، با آسیبی به نام آگهی‌هی دولتی در نشریات مواجه هستیم؛ طبق قانون ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی باید آگهی‌ها را تجمیع و سپس طبق ضوابطی و به نوبت بین مطبوعات تقسیم کنند که متاسفانه این قانون سال‌هاست دارد خاک می‌خورد و اجرایی نمی‌شود که این مسئله موجب رنجش اصحاب مطبوعات محلی شده است چرا که ویژه‌نامه‌های روزنامه‌های سراسری به عنوان میهمانان ناخوانده بر سر سفره مطبوعات محلی نشسته‌اند و آگهی‌های مطبوعات محلی را با چانه‌زنی‌های سیاسی و رانت‌های پشت پرده جذب می‌کنند و همین باعث می‌شود مطبوعات سراسری روز به روز چاق‌تر و مطبوعات محلی روز به روز لاغرتر شوند.

تهاجم گسترده۱+۵ به ایلام
نیروهای۱+۵با تمام قوا به مردم مناطق مختلف ایلام حمله کرده و خسارت هائئ را به بار آورده اند گزارش شده که در برخی نقاط این خسارت ها جانی نیز بوده و متاسفانه تعدادی از هم استانی های عزیز جان خود را از دست داده و تعدادی مجروح شده اند .به گزارش خبرنگار ما مردم ایلام همچون سالهای جنگ تحمیلی و مبارزه با دشمن بعثی اینبار مقاومت خود را با دستان خالی در برابر ۱+۵ نشان داده و حتی یک لحظه عرصه کارزار را خالی نکردند . متاسفانه حملات ۱+۵ به ایلام در طول  سال های گذشته به صورت متناوب صورت گرفته و هر بار یکی از اعضای ۱+۵ با تمام توان به استان ایلام حمله کرده اند . خبرنگا ما با با حضور در صحنه اصلی تهاجم از دفاع مظلومانه مردم با دستانی خالی حکایت می کند.

گرد و خاک ، خشکسالی ، زلزله ،آتش سوزی ، سیل + پدیده النینو

آری دوستان و مخاطبان گرامی در سالهای اخیر ۴ پدیده جوی میمون ونامیمون به همراه یک پدیده شوم انسانی (آتش)به اضافه یک پدیده جوی که پیش بینی شده است ۱+۵ را تشکیل داده و با تمام قوا استان ایلام را مورد حمله قرار داده اند. جمع خسارتهای به بار آمده توسط ۱+۵ بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان است.

مردم استان ایلام در ط.ل ۸ سال جنگ تحمیلی مقاومت و ایثار را به همگان آموخنه و نشان دادند که مرزداران واقعی و وفادار کشور هستند.ولی متاسفانه آنطور که باید از اعتبارات بازسازی بهره مند نگردید.

متاسفانه ر سالهای اخیر زلزله و سیل و آتش سوزی و گرد و خاک و ..  استان ایلام را مورد هجمه قرار داده و چندین برابر سالهای جنگ تحمیلی خسارت به بار آورده اند.

خسارت ۱۳۰۰ میلیارد تومان،اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان

متاسفانه با وجود پیگیری های مسئولین استان در جلسه هیات دولت تنها ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی خسارتها در نظر گرفته شد.این در حالی است که تنها برای بازسازی سیل بندهای شهر ایلام یکصد میلیارد اعتبار لازم است.بخش کشاورزی و زیرساختهای آن بالغ بر ۶۵ میلیارد تومان خسارت دیده است.منازل مردم و مغازه ها و وسایل آنها میلیاردها تومان خسارت دیده است.تنها برای جبرای خسارتهای سیل اخیر هزار میلیارد توما اعتبار لازم است.

اکنون زمان آن رسیده که دست به دست هم دهیم به مهر و ایلام خویش را کنیم آباد.

عذرخواهی رییس سازمان مدیریت بحران از سیل‌زدگان

«اسماعیل نجار» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه ایلام، اظهار کرد: مصاحبه‌ای که بنده با صداوسیما در خصوص سیل اخیر و خسارت‌هایی که به ۹ استان کشور وارد آمده است حدود ۲ ساعت به طول انجامید اما متأسفانه بخش‌هایی از این مصاحبه که ابتدا و انتهای آن حذف‌شده از رسانه پخش‌شده و همین بریده‌ی مصاحبه موجب سوءتفاهم در بین سیل‌زدگان مخصوصاً مردم شریف ایلام شده است.

وی افزود: پس از بروز سیل بنده علاوه بر حضور در مناطق زلزله‌زده و بازدید نزدیک از این مناطق بلافاصله تلاش‌هایی در خصوص تخصیص اعتبار اولیه به این استان‌ها به عمل آوردم و سپس دستگاه‌های متعدد ازجمله وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها را درگیر فرایند امدادرسانی کردم و با این تلاش‌ها شهرداری‌های ۹ مرکز استان برای کمک به مسئولان استانی به منطقه اعزام شدند.

وی خاطرنشان کرد: بابت سوءتفاهم ایجادشده از مردم ایلام و سایر مناطق سیل‌زده عذرخواهی می‌کنم و البته باز تأکید می‌کنم که اگر فیلم این مصاحبه به‌صورت کامل پخش می‌شد این سوءتفاهم ایجاد نمی‌شد.

بارندگی، نعمت یا نقمت؟

در ابتدای امر باید شکرگذار خداوند باشیم که در سرزمینی خشک و در شروع فصل زراعی، چنین مرحمتی را در حق ما روا داشتند. می‌گویند بارندگی اخیر در شهر ایلام در صد ساله‌ی اخیر بی‌سابقه بوده است، اینکه عدد 100 از کجا آمده است، بماند، هر چه باشد بارندگی ذاتا نعمت است اما در عین حال می‌تواند آزمون، عبرت و گاهی هم نقمت باشد.

برخورد نامناسب و بی‌برنامگی‌، نعمت باران را به نقمت تبدیل می‌کند، شاید کسی بگوید چنین حوادثی هرازگاهی و در دوره‌های بلندمدت زمانی اتفاق می‌افتد که این مطلب نیز نمی‌‌تواند توجیهی برای درست برخورد نکردن با پدیده‌های جوی باشد.

پی بردن به قدرت لایزال خداوند، دور کردن رذایل اخلاقی غرور و ناسپاسی، انجام کارهای مهندسی و کارشناسی و لزوم توجه بیشتر به برنامه‌ریزی و نظارت از دستاوردهای چنین حوادثی است.

بارندگی اخیر ایلام نشان داد که ما در طراحی و مهندسی پروژه‌های عمرانی و زیرساخت‌ها و توجه به ضرورت اجرای سازه‌های آبی مشکل جدی داریم و خانه‌تکانی شدید در این زمینه‌ها به شدت احساس می‌شود.

البته این پدیده لایه‌های پنهانی نیز دارد که کمتر مورد ملاحظه قرار گرفته‌اند. ارزش قائل شدن برای پوشش گیاهی و فضای سبز بویژه درختان جنگلی، اجرای فعالیت‌های آبخیزداری و نظارت مطلوب‌تر بر پروژه‌های عمرانی از آن جمله‌اند.

بارندگی ذاتا باید عامل توسعه باشد نه اینکه زیرساخت‌های توسعه را تخریب کند. کمترین توجه به نکات فوق حداقل می‌توانست دامنه خسارت سنگین فعلی را کاهش دهد. همیشه گفته‌اند پیشگیری بهتر از درمان است. هر چند در مرحله‌ی درمان نیز خاطره‌ی خوشی از برنامه‌ریزی و هماهنگی یکپارچه دستگاه‌های اجرایی در مواجهه با وقایع مشابه مانند آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های ایلام نداریم.

اگرچه برآورد اولیه خسارت 6000 میلیارد ریالی رقم کمی نیست اما خسارت‌های غیرمستقیم‌ ناشی از فشار روحی و ورانی آسیب‌دیدگان بویژه در غم از دست دادن عزیزان که جبران‌ناپذیر است را نیز باید به آن افزود.

مبلغ برآورد شده‌ی خسارت تقریبا معادل سه سال بودجه‌ی عمرانی کل استان است که در صورت برخورد مناسب و با مبلغی خیلی کمتر از آن در سال‌های گذشته مسئولان می‌توانستند مانع افزایش سطح کنونی خسارت شوند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار