طی سال های اخیر صنعت کشتی سازی ایران تحولی بزرگ را شاهد بوده و از یک صنعت زیان ده به یک صنعت پیشرو در حوزه های مختلف بخصوص در حوزه ساخت کشتی های اقیانوس پیما و ساخت سکوهای گازی با اتکای به توانمندی داخلی تبدیل شده است.
کد خبر: ۱۲۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 15 November 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، تسهیلات دو هزار میلیارد تومانی دولت به صنعت خودرو که این روزها در قالب وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو به مردم اعطا می شود اگر چه یک بار دیگر حمایت تمام قد از این صنعت را به رخ کشید اما نشانگر فقدان اولویت بندی مناسب میان صنایع مختلف کشور بخصوص آن دسته از صنایعی که مزیت های ملی ما در آنها قرار دارد، شد و این واقعیت را به همه ما یادآوری کرد که اگر همان اندازه که به خودروسازان در عرصه های اقتصادی کمک های همه جانبه صورت می گیرد، به هر صنعت دیگری در کشور کمک و حمایت عظیمی مشابه آنچه طی روزهای اخیر به خودروسازان صورت گرفت، انجام می شد، تحولات عظیمی را در مسیر صنعتی شدن کشور شاهد بودیم.

صنعت خودروسازی در ایران اگر چه شمار بالایی اشتغال را در قالب تولید و خدمات پس از فروش به خود اختصاص داده اما واقعیت آن است که این صنعت آن طور که باید و شاید در تطابق با ظرفیت های ملی ما نیست و هنوز یک صنعت بومی شده که مزیت های ملی ما در آن قرار داشته باشد، بشمار نمی رود.

میزان دستیابی ما به نقطه اعلای این دانش در جهان هنوز قابل قیاس با خودروسازان درجه 3 دنیا نیست و اگر اندک توجهی به صنایع بزرگی که در کشور همتراز با صنعت خودروسازی قابلیت رقابت جهانی دارند بیاندازیم متوجه یک غفلت تاریخی خواهیم شد که در اثر بی توجهی و یا کم توجهی ما به مزیت های جغرافیایی و منطقه ای مان است.

بواقع نقطه عزیمت ما به سوی توسعه و پیشرفت در صنعت، یک حوزه منحصربفرد و پر سود و فوق العاده استراتژیک بنام صنعت کشتی سازی است که با توجه به مرزهای آبی گسترده در شمال و جنوب ایران که بیش از 3000 کیلومتر را بالغ می شود، می تواند مزیت ملی ما در دستیابی به افق های روشن پیرامونی کشورمان باشد.

صنعت کشتی سازی در ایران بیش از یک سده قدمت دارد و دیرزمانی است که ملت ایران با اتکای به این صنعت با شکوه، دل به دریاها زده و راه پیشرفت و رونق کسب و کار خویش را پیموده اند و اکنون که ایران در کانون تحولات اقتصادی و سیاسی جهان در موقعیت منحصربفردی همچون استقرار در کلیدی ترین تنگه جهان قرار دارد، اهمیت این صنعت دو چندان شده و لزوم توجه به آن را در کشورمان بیش از هر زمان دیگری گوشزد می کند.

نبود نگاه استراتژیک و کلان نگر به دریاها و عدم تمرکز مناسب جمعیتی در سواحل جنوبی ایران مدت ها است که ما را از دستیابی مطلوب به ظرفیت های بیکران اقتصادی آن محروم داشته است و ضروری است تا در آستانه تدوین برنامه ششم توسعه و با نیل به سیاست های کلان توسعه جمعیتی کشور که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ گردید، توجه به این بخش مضاعف شده تا بتوانیم یک عقب ماندگی تاریخی در این حوزه را جبران و بیش از آنچه تصور آن وجود دارد، در این عرصه فعال شویم.

باید بپذیریم که مزیت ما در توجه به دریاها است و جهت گیری دولت نیز در این زمینه اهمیت فراوانی دارد. ضروری است تا به موازات تقویت نقش مناطق آزاد در کشور و توسعه سواحل مکران، توانایی های ملی مان را برای حضور جدی تر در دریاهای آزاد تقویت کنیم و مطمئن باشیم که سرمایه گذاری در حوزه صنایع دریامحور نه تنها بر عمق قدرت ملی ما در منطقه می افزاید بلکه اشتغالی فراتر از انتظار خلق می کند که از هر شغلی پایدارتر است.

طی سال های اخیر صنعت کشتی سازی ایران تحولی بزرگ را شاهد بوده و از یک صنعت زیان ده به یک صنعت پیشرو در حوزه های مختلف بخصوص در حوزه ساخت کشتی های اقیانوس پیما و ساخت سکوهای گازی با اتکای به توانمندی داخلی تبدیل شده است و بی گمان با اندک توجهی در عرصه های ملی می توان شاهد درخشش این صنعت بر پیشانی اقتصادی ایران بود.

ساخت سکوهای گازی فازهای 2 و 3 پارس جنوبی، ساخت سکوی گازی فاز 1 پارس جنوبی، ساخت و حمل و نصب سه جاکت فاز 12 پارس جنوبی و طراحی و ساخت و راه اندازی جاکت و سکوی فاز 16 پارس جنوبی در کنار ساخت سه اقیانوس پیمای 2200 کانتینری و ساخت کشتی دریاپاک و ساخت چندین یدک کش و لندینگ کرافت های متنوع و تعمیر و بازسازی دهها شناور کوچک و بزرگ تنها گوشه ای از فعالیت های این صنعت کمتر شناخته شده کشورمان است که افق های روشنی از رشد و پیشرفت را در مقابل خود دارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار