مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی استان يزد از آغاز برداشت آفتابگردان روغنی از مزارع استان خبر داد.
کد خبر: ۱۳۰۵۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 17 November 2015

به گزارش تابناک یزد،"فرجام فاضلي" در اين خصوص افزود: 70 هکتار از مزارع این استان زیر کشت آفتابگردان رفته است که پیش بینی می‌شود 78 تن محصول برداشت شود.

وي اظهار كرد: دو نوع دانه آجیلی و روغنی گل آفتابگردان در یزد تولید می‌شود که عواملي همچون تفاوت قيمت خريد آفتابگردان روغني نسبت به آفتابگردان آجيلي، تمايل كشاورزان به كشت محصولات پردرآمد همچون ذرت دانه‌اي و محصولات جاليزي باعث كاهش رغبت كشاورزان بهره‌بردار به توليد آفتابگردان روغني شده ‌است.

فاضلي همچنين سینبرا، سانبرا، آذر گل و آلستار را به عنوان مهمترين ارقام آفتابگردان استان ذكر كرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود 78 تن محصول در این استان تولید شود و محصول برداشت شده به كارخانه‌هاي روغن‌كشي حمل مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: آفتابگردان روغني نيمه دوم تيرماه تا اوايل مردادماه در استان يزد كشت و برداشت آن از نيمه آبانماه آغاز مي‌شود.

به گفته‌ي اين مسئول، بیشتر مزارع آفتابگردان یزد در شهرستان‌های تفت، ابركوه، بهاباد و یزد وجود دارد و کشاورزان تفت به عنوان بزرگترین تولیدکننده گل آفتابگردان در استان از چندی پیش برداشت محصول را از طبق‌های زردرنگ آفتابگردان شروع کرده‌اند.

وی با اشاره به نقش بذر نوع روغنی آفتابگردان، گفت: قیمت بالای 50 درصدی نوع آجیلی این محصول، کشاورزان را به کاشت این محصول ترغیب می‌کند و درصورت مراجعه کشاورزان به مدیریت صنایع کشاورزی این سازمان و دریافت تسهیلات به منظور راه‌اندازی کارگاه‌های صنایع تبدیلی و بسته‌بندی، ضمن افزایش درآمد، ایجاد اشتغال به ویژه مشاغل خانگی، از دلال‌بازی نیز جلوگیری خواهد شد و در صورت حمایت و وارد شدن انواع بذر پر محصول روغنی، کاشت این نوع بذر در تولید روغن در داخل کشور کمک خواهد کر.د

فاضلی گفت: کنجاله تخم آفتاب گردان هم که پس از روغن‌گیری باقی می‌ماند، 10 تا 12 درصد مواد ازته دارد و خوراک خوبی برای دام‌هاست و از تخم آفتاب‌گردان روغن اشباع گرفته می‌شود که برای پخت و پز مناسب است.

مدير زارعت جهادكشاورزي استان در پايان نيز با اشاره به اهميت كشت دانه‌هاي روغني براي خودكفايي كشور، توسعه كشت دانه‌هاي روغني از جمله آفتابگردان، كنجد، كلزا و گلرنگ را از برنامه‌هاي اين سازمان در راستاي سياست‌هاي وزارتخانه متبوع خود عنوان كرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار