کد خبر: ۱۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۸ 12 March 2015
رییس شورای اسلامی شهر تهران گفت: مهمترین موضوع در سبک ایرانی اسلامی دوری از تشریفات، سادگی، فروتنی، قناعت و مقاومت و به عبارتی به حداقل اکتفا کردن و حداکثر مفید بودن برای جامعه است.

به گزارش ایرنا، مهدی چمران چهارشنبه شب در حاشیه بازدید از نمایشگاه تجسمی کوچه های بنی هاشمی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بایستی تلاش کرد تا زندگی ایرانی اسلامی به ویژه اسلامی آنرا که حاوی احکام و فرامین پیامبر اکرم (ص) است سرلوحه اعمال و سبک زندگی مردم قرار داده و به جوامع جهانی نشان دهیم.

وی افزود: مهمترین موضوع سبک ایرانی اسلامی دوری از تشریفات، سادگی، فروتنی، قناعت و مقاومت و به عبارتی به حداقل اکتفا کردن و حداکثر مفید بودن برای جامعه را داشتن می باشد که اگر سبک زندگی ایرانی اسلامی به این نقطه برسد به نتیجه خوبی رسیده ایم.

وی با اشاره به فضا سازی نمایشگاه تجسمی کوچه های بنی هاشمی تصریح کرد: این نمایشگاه با ایجاد فضایی طبیعی و مناسب یادآور وقایع آن روزگار است.

وی با بیان اینکه نمایشگاه کوچه های بنی هاشمی با پیراستگی و سادگی توانسته گوشه ای از وقایع تاریخ صدر اسلام از زندگی حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) را بیان کند، تصریح کرد: این نمایشگاه با تزییناتی ساده مانند انواع کارهای تجسمی، تندیس و معماری توانسنه نکات قابل توجهی را برای عموم مردم بازدیدکننده به ویژه برای جوانان و کودکان از روایات و وقایع آن دوره آموزش دهد.

رییس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: بازدید از این نمایشگاه ارزش قابل توجهی دارد چرا که بازدید کننده را به حال و فضایی آن دوران زندگانی امام علی (ع) سوق می دهد و مطالب شنیداری از احادیث و روایات زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) را به صورت نمایشی بیشتر حس خواهد کرد.

*** نمایشگاه تجسمی کوچه های بنی هاشمی بر اساس سبک زندگی اسلامی طراحی شده است 

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه سه شهرداری تهران گفت: نمایشگاه تجسمی کوچه های بنی هاشمی در مساحتی حدود دو هزار و 500 مترمربع، با الهام از معماری شهر مدینه در دوران صدر اسلام با هدف به نمایش گذاشتن بخشی از تاریخ اسلام و سبک زندگی حضرت زهرا (س) طراحی شده است.

مهدی پیرهادی افزود: یازده غرفه در این نمایشگاه به زندگی از زمان تولد تا شهادت پر برکت بانوی دو عالم حضرت فاطمه (س) اختصاص داده شده است.

وی تصریح کرد: دکور نخلستان های شهر مدینه، نماد هایی از صحنه های نبرد امام علی (ع)، قبرستان بقیع، مراسم ازدواج حضرت زهرا با جلوه های نور و تصویر گوشه ای از برنامه های این نمایشگاه است.

پیرهادی در مورد هدف از برگزاری این نمایشگاه نیز بیان داشت: بازدید کنندگان با حضور و دیدار از غرفه های این نمایشگاه به حال و هوای صدر اسلام و غربت بیت امام علی (ع) بیشتر آگاه خواهند شد.

مدیراجرایی پنجمین نمایشگاه تجسمی کوچه های بنی هاشم گفت: این نمایشگاه به همت گروه فرهنگی ریحانه النبی و با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در منطقه 3 بر پا شده است.

مرتضی سراهی با اشاره به مدت زمان راه اندازی و بر پایی این نمایشگاه حدود 45 روز طول کشید افزود: نمایشگاه تجسمی کوچه های هاشمی از 17 اسفند تا 6 فرودین ماه سال آتی آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است.

به گفته وی، این نمایشگاه هر روز از ساعت 9 تا 12 صبح برای بازدید دانش آموزان مدارس و از ساعت 17 تا 21 به صورت رایگان برای عموم مردم آزاد است.

وی اظهار داشت: در این نمایشگاه 11 غرفه شامل؛ غرفه «نخلستان» است که به منظور ورود مخاطب به فضای معنوی نمایشگاه آماده شده است که 18 تنه نخل طبیعی به تعداد سالهای عمر مبارک حضرت زهرا(س) در این محل جاسازی شده است.

سراهی گفت: غرفه دیگر نمایشگاه غرفه شعب ابی طالب است که خیلی مختصر به جریان این حادثه و سال های کودکی حضرت صدیقه طاهره(س) می پردازد، غرفه سوم مسیر هجرت به سمت مدینه و غرفه چهارم ازدواج امیرالمومنین(ع) با حضرت زهرا(س) را به تصویر کشیده است که ایثار و فداکاری حضرت را در طول عمر با برکت و شریفشان نشان می دهد.

وی به دیگر غرفه ها اشاره کرد و افزود: غرفه حجاب و عفاف به جریان نزول آیات حجاب و تبیین و تفسیر این آیات پرداخته است.

وی اظهار کرد: غرفه های دیگر به خطبه های پایانی پیامبراکرم(ص) پیش از ارتحال و سپس به واقعه تلخ ارتحال نبی اکرم (ص) و برخورد جامعه مدینه آن زمانبا اهل بیت(ع) و حضرت زهرا(س) پرداخته شده است.

مدیر اجرایی این نمایشگاه گفت: غرفه دیگر ماجرای سقیفه بنی ساعده و نحوه بیعت با خلیفه اول و غرفه مربوط به صحنه هجوم به بیت امیرالمومنین علی(ع) و تلاش برای بیعت گرفتن از ایشان به صورت ویژه نشان داده می شود.

سراهی ادامه داد: یکی دیگر از غرفه ها بیت حضرت فاطمه زهرا(س) است که به واقعه بیماری حضرت بعد از جریان هجوم به بیتشان و ماجرای شهادت و وصیت ایشان و نحوه تدفین ایشان می پردازد.

وی افزود: غرفه پایانی در بین غرفه های روایت دار این نمایشگاه نیز با نام خیمه امام زمان(عج) جمع بندی همه آنچیزی است که در طول نمایشگاه برای مخاطب به نمایش گذاشته شده است نمایش داده می شود.

وی به غرفه های کودکان نیز اشاره کرد و گفت: کودکان در بدو ورود به نمایشگاه در این غرفه حضور می یابند و برنامه ای 15 دقیقه ای برای آنها اجرا می شود و هدایایی به آنها داده می شود.

سراهی افزود: بخش دیگر برگرفته از نمادهای دفاع مقدس و شهدای گمنام و قبرستان بقیع،دو غرفه برای آقایان و یک غرفه برای بانوان با محتوای فرهنگی در رابطه با مقوله عفاف و حجاب به نمایش گذاشته شده است.مدیر اجرای نمایشگاه کوچه های بنی هاشمی افزود: دربخش دیگر از نمایشگاه پاسخگویی به شبهات در خصوص مسائل اعتقادی، کلامی، شرعی و همچنین مسایل علوی پرداخته شده است.

وی گفت: غرفه فروش کتاب به ویژه کتاب های فاطمی با 30 تا 45 درصد تخفیف و همچنین عرضه محصولات مربوط به حجاب و عرضه تابلوهای مذهبی و ارائه دیگر محصولات با قیمت های بسیار نازل با هدف ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی از دیگر بخش های این نمایشگاه است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار