مدیر دفتر بهینه سازی مصرف انرژی در بخش ساختمان سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا) گفت: یکی از راهکارهای ارزیابی ساختمان سبز، تنظیم برچسب انرژی برای ساختمان است که تا کنون استانداردهای آن برای ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی تعریف شده و در مرحله اجباری شدن است.
کد خبر: ۱۳۳۰۶
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۷ 12 March 2015

«سعید امانی» در سمینار تخصصی ساختمان سبز که روز گذشته در دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه بخش ساختمان نسبت به سایر بخش ها که مولد هستند، بخشی غیر مولد است، اظهار کرد: در بخش ساختمان انرژی برای تأمین آسایش مصرف می شود و مانند سایر بخش ها ارزش افزوده ای تولید نمی کند.

وی افزود: بنابراین بهره وری، کارآیی و مدیریت انرژی در بخش ساختمان در سال های اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفت و از آنجا که هر حرکت بزرگی نیاز به نمادسازی دارد ایده ساختمان سبز شکل گرفت.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ساختمان سبز، ساختمانی است با شرایط بهینه خاطرنشان کرد: در این ساختمان مصرف انرژی به حداقل رسیده و در مقابل حداکثر راندمان و کارآیی نیز وجود دارد.

وی به مبحث ارزیابی ساختمان سبز اشاره کرد و یادآور شد: یکی از راهکارهای ارزیابی ساختمان سبز، تنظیم برچسب انرژی برای ساختمان است که تا کنون استانداردهای آن برای ساختمان های مسکونی و غیرمسکونی تعریف شده و در مرحله اجباری شدن است.

امانی با بیان اینکه با تعریف برچسب انرژی، مصرف کننده می تواند در خرید ساختمان، انتخاب درستی داشته باشد، اظهار کرد: امیدواریم که با همکاری سایر دستگاه ها این برچسب در شناسنامه فنی ساختمان جایگاه یافته و پس از آن معیار ارزیابی ساختمان، برچسب انرژی آن باشد نه موقعیت مکانی ساختمان.

وی با بیان اینکه طول عمر متوسط ساختمان ها در ایران ٤٠ سال است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که طول عمر متوسط ساختمان در دنیا به ١٢٠ سال رسیده است و دلیل این اختلاف در کیفیت مواد به‌عنوان مصالح اصلی و مدیریت مصرف انرژی است.

مدیر دفتر بهینه سازی مصرف انرژی ساختمان سابا با بیان اینکه پس از ساختمان های بزرگ تجاری و دولتی، این الگو به ساختمان های کوچک تر تعمیم داده می شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر صندوق هایی در قالب پرداخت یارانه و وام های کم بهره به سرمایه گذارانی که قصد بهینه سازی انرژی در ساختمان را دارند، شکل گرفته و در بند ق بودجه ٩٤ نیز مشوق هایی برای این امر در نظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: همچنین پیش بینی شده است که ٣٠ درصد از درآمد حاصل از حذف یارانه ها، به‌عنوان یارانه برای اجرای راهکارهای بهره وری انرژی به‌کار گرفته شود.

امانی با بیان اینکه خراسان رضوی در زمینه بهره وری انرژی در بخش ساختمان، پیشروترین استان است، اظهار کرد: در این راستا قرار است که با همکاری وزارت نیرو و یک آژانس علمی از کشور ژاپن مرکز ملی تربیت مدیران انرژی ساختمان در آینده نزدیک در مشهد مقدس تأسیس شود.

وی با بیان اینکه مصرف انرژی در ساختمان های کشور چهار برابر مصرف انرژی ساختمان های کشورهای پیشرو است، خاطرنشان کرد: مصرف انرژی در ساختمان را می توان در سه بخش سازه، تجهیزات و مصرف کننده تعریف کرد که باید پس از اصلاح سازه و تجهیزات به آگاه سازی مصرف کننده پرداخت.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز گفت: در حال حاضر تنها ساختمان کشور که شاخصه ارزیابی ساختمان سبز در آن اجرا شده است ساختمان سیتی سِنتِر اصفهان است.

«محمدرضا اسماعیلی» با بیان اینکه مبحث ١٩ قوانین نظام مهندسی به بحث انرژی پرداخته شده است، اظهار کرد: طبق قانون رعایت این مبحث الزامی است و قرار بود که از سال ٨٣ لازم الاجرا شود که این اتفاق رخ نداد، اما از سال ٨٧ برای اولین بار در کشور برای ساختمان های گروه «ج» و «د» اجرا شد.

وی به امضای یک تفاهم نامه با هسته پژوهشی دانشگاه فردوسی مشهد به درخواست سازمان نظام مهندسی اشاره کرد و یادآور شد: این تفاهم نامه در راستای طراحی و تدوین نظام ارزیابی ساختمان سبز است که بودجه آن نیز اعمال شده و در بهارسال آینده عملیاتی می شود.

در این سمینار از پیش نویس این تفاهم نامه رونمایی شد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار