مهاجرپذیری و تعدد خانه‌های دانشجویی در همدان زنگ خطری بر شیوع اعتیاد در همدان شده است.
کد خبر: ۱۳۳۲۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۸ 23 November 2015
مهاجرپذیری و تعدد خانه‌های دانشجویی در همدان زنگ خطری بر شیوع اعتیاد در همدان شده است.

به گزارش فارس؛ ریشه‌کن کردن اعتیاد به عنوان یکی از معضلات جامعه امروز عزم همگانی را طلب می‌کند، چراکه مقوله اعتیاد و ورود مواد صنعتی و شیمیایی به عنوان یکی از ابزارهای هجمه فرهنگی، موجب تحلیل نیروی نسل جوان می‌شود.

در سال‌های پیش و دهه‌ 60 و اوایل دهه 70 اعتیاد تعریفی تقریباً مشخص داشت، مواد مخدر سنتی در بازار عرضه این مواد وجود داشت و البته خرید و فروش مواد مخدر و مصرف آن نیز به سادگی امروز نبود.

امروزه به دلیل ورود مواد مختلف صنعتی و شیمیایی که مخدر و روان‌گردان هستند و در شکل وسیعی عرضه می‌شوند، همه اقشار مختلف جامعه از نوجوانان گرفته تا بانوان، مورد هدف گرفته‌اند.

دغدغه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر صدچندان شده است و البته بنا بر اظهارات مسئولان و کارشناسان پدیده مواد مخدر و اعتیاد به مانند موجودی زنده در حال پیشرفت است و برای مبارزه با این موجود زنده باید همیشه و در همه شرایط کار کرد.

در روزگار گذشته همان‌طور که مواد مخدر و روان‌گردان مختلفی وجود نداشت مصرف‌کنندگان مواد نیز قشر خاصی بودند اما متأسفانه امروز مصرف مواد مخدر و روان‌گردان بنا بر عادات غلط و ناآگاهی در بین دانشجویان و بانوان رواج پیدا کرده است.

برخی از دانشجویان تصور می‌کنند مصرف برخی از مواد مخدر و روان‌گردان می‌تواند سطح هوشیاری و دقت آنها را بالا ببرد و از همین طریق در گرداب اعتیاد گرفتار می‌شوند.

رواج اعتیاد به برخی از مواد مخدر و روان‌گردان در بین بانوان نیز بر اساس باور غلط کم کردن وزن از این راه و رسیدن به وزن ایده‌آل شکل گرفت و در مقاطع‌ خاصی متأسفانه رواج مصرف شیشه در بین زنان شدت یافت.

استان همدان در بخش امنیت دارای رتبه خوبی در کشور است، به طوری که به واسطه تلاش شبانه‌روزی کارکنان نیروی انتظامی و البته پلیس مبارزه با مواد مخدر به یک استان ناامن برای قاچاقچیان تبدیل شده است.

هر چند در همدان جرائم خشن وجود ندارد و استانی امن به شمار می‌رود اما به واسطه اینکه در مسیر استان‌های مرزی و در مسیر تردد باندهای قاچاق قرار دارد همواره از این طریق آسیب دیده است و البته مهاجرپذیری استان همدان نیز در این باره بی‌تأثیر نبوده است.

حاشیه شهر همدان این روزها هر چند مورد بررسی و پاک‌سازی مدام قرار دارد اما حال و روز خوبی ندارد و بنا بر اعلام برخی از مسئولان و البته شهروندان هنوز برخی از نقاط آلوده به طور کامل پاک‌سازی نشده است.

با پیشرفت علم و فنّاوری شکل و نوع مواد مخدر نیز تغییر اساسی کرده است و وجود مواد مخدر صنعتی و شیمیایی و شکل مصرف ساده این مواد و البته نداشتن بو و دود مشخص موجب شده است تا مصرف مواد مخدر در بین قشر نوجوانان و دانشجویان و بانوان رواج پیدا کند و نکته مهم اینکه متأسفانه قبح مصرف مواد مخدر ریخته و برخی از افراد ناآگاه این روزها مصرف مواد را نوعی هنجار می‌دانند.

همدان با توجه با داشتن مراکز علمی و دانشگاه‌های مختلف و پذیرش دانشجو از استان‌های هم‌جوار، قرار گرفتن در مسیر حمل و نقل مواد مخدر، مشکلات بیکاری و فقر در حواشی شهر در حوزه اعتیاد همواره مورد آسیب بوده است.

بنا بر اظهارات یارمحمدی از دانشگاه بوعلی در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، تعداد بالای دانشجو در کلاس‌های درس موجب افت تحصیلی شده و افت تحصیلی یکی از دلایل اعتیاد در بین آنها به شمار می‌رود.

وجود خانه‌های دانشجویی در سطح شهر همدان نیز یکی از دلایل گرایش دانشجویان به اعتیاد است، خانه‌های دانشجویی به دلیل اینکه مورد نظارت نهادی نیستند برای دانشجویان به محل و پاتوقی برای تفریح تبدیل می‌شود.

هر چند در همدان سعی بر این شده تا خوابگاه‌های دانشجویی متعددی ساخته و در اختیار دانشجویان دختر قرار گیرد اما با همه این تلاش‌ها وجود خانه‌های دانشجویی در سطح شهر موجب بروز برخی از مشکلات برای شهروندان نیز شده است.

در خصوص مبارزه با مواد مخدر و مقوله اعتیاد یکی از مواردی که در کنار پاک‌سازی نقاط آلوده ضروری و مهم به نظر می‌رسد نظارت دقیق و منسجم بر باشگاه‌های ورزشی و آرایشگاه‌های زنانه است، متأسفانه به دلیل تبلیغات و عدم آگاهی، برخی از نوجوانان و بانوان در معرض آسیب قرار می‌گیرند.

شیوع «گل» به عنوان یک ماده روان‌گردان نوظهور در بین دانشجویان یکی از مباحثی است که این روزها مورد تأکید و البته نگرانی خانواده‌ها و مسئولان قرار گرفته است.

این دغدغه از سوی نماینده دانشگاه بوعلی سینا در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز مورد تأکید قرار گرفته که باید فکری به حال مقابله با آن کرد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار