تنی چند از مراجع تقلید در دیدار مدیرعامل بانک ملت با ایشان، ضمن انتقاد از اخذ دیرکرد در بانک ها این موضوع را به نوعی ربا و عامل فلاکت و گرفتاری مردم دانستند.
کد خبر: ۱۳۴۷۰۱
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳ 24 November 2015
به گزارش تابناک قم، علی رستگار، مدیرعامل بانک ملت با حضرات آیات حسین نوری همدانی، جعفر سبحانی، سید محمد علوی‌گرگانی و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور دیدار کرد.

دیرکرد بانک‌ها حرام است

آیت الله همدانی در این دیدار، با اشاره به اینکه انقلاب مسئله مهمی در جامعه به شمار می‌رود، اظهار کرد: انقلاب ایران با سعی و جدیت مردم سبب رواج اسلام ناب در جامعه شد. 
وی با اشاره به اینکه دیرکرد بانک‌ها حرام و نوعی رباخواری است گفت: متاسفانه امروز دیرکرد در جامعه رواج دارد و از آنجایی که حرام است باید جلوی آن گرفته شود.
این مرجع تقلید بیان کرد: بانک‌ها تنها یک بار می‌توانند دیرکرد دریافت کنند و بیش از آن حرام است البته اسلام پیشنهادهایی برای حل این مشکل ارائه کرده است.
وی با اشاره به اینکه با‌شرافت‌ترین عبادت‌ها خدمت به مردم است، گفت: اقتصاد امروز در جامعه نقش مهمی دارد، دشمنان در تلاش برای ایجاد مشکلات اقتصادی در میان مردم هستند از همین رو حل مشکلات اقتصادی سبب خنثی شدن نقشه‌های شوم دشمنان می‌شود.

مسئله دیر کرد وام نگران کننده است

آیت الله سبحانی نیز با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی دقیقا به همین معنا است که باید جلوی هزینه‌های غیر ضروری در کشور گرفته شود، اظهار داشت: مسئله دیرکرد وام نگران کننده است و قالب استفتائات مردم در همین رابطه است و نشان می‌دهد جامعه از این بابت دچار خسران شده که ناراحت است و لازم است فکری برای حل این مشکل کرد.
وی با تأکید بر اینکه موضوع چک هم یکی دیگر از مشکلات جامعه است و آمار‌های زندانیان نشان از این حقیقت است، گفت: سعی کنید به کسانی که توان پرداخت وام را دارند و از عهده داشتن چک برمی‌آیند، وام و چک دهید.
این مرجع تقلید با تأکید بر اینکه تا می‌توانید کاری کنید تا جامعه از لحاظ اقتصادی و مسائل دیگر کمتر دچار مشکل شود، اظهار داشت: در عقود شرعی باید رضایت طرفین لحاظ شود و طوری نباشد که یک طرف ضرر و دیگری بهره فروان گیرش بیاید.

دیرکرد وام، مردم را بیچاره کرده است 

آیت الله علوی گرگانی نیز بر دادن وام قرض الحسنه تاکید کرد و اظهار داشت: ربا و دیرکرد وام، مردم را بیچاره کرده است باید این مساله را در کشور حل و باری رفع آن فکر اساسی بشود.
وی با بیان اینکه هدف از تاسیس بانک خدمت به مردم و رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی و کمک به چرخه اقتصادی کشور است، گفت: نباید این هدف مهم با گرفتن دیر کرد از مردم خدشه دار شود.
این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه بانک ها باید به انسان های نیازمند و محروم و مشتریان خوش حساب تسهیلات ویژه ای دهند افزود: خدا سرمایه بزرگی را در اختیار شما مسئولین کشور قرار داده است، این سرمایه امانت و نعمت الهی است و باید برای رفع نیاز کشور به کار گرفته شود.

فکری به حال ربا در بانک ها کنید

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری نیز در دیدار مدیرعامل بانک ملت، گفت: مکررا موضوعات بسیاری درباره بحث ربا در بانک ها بیان شد و باید تلاش شود این معضل رفع گردد؛ چراکه به مصلحت هر دو طرف بانک و مشتری خواهد بود.
وی با اشاره به موضوع وام قرض الحسنه، تصریح کرد: باید زمینه ای در این موضوع فراهم شود تا اشخاصی که تقاضای وام می کنند، مشکلی از مشکلات آنان را حل نماید.
مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر اینکه نباید بانک ها به بنگاه اقتصادی تبدیل شوند، اظهار داشت: خدمت به چرخ اقتصاد، یکی از وظایف بانک هاست؛ چراکه در این راه باید به کمک کارخانجات تولیدی آمده و مشکل بیکاری را در کشور مرتفع نمایند؛ چون با تعطیلی کارخانه ها، مشکلات معیشتی مردم بیشتر خواهد شد.
امام جمعه قم با اشاره به موضوع ربا در بانک ها، ابراز داشت: مکررا موضوعات بسیاری درباره بحث ربا در بانک ها بیان شد و باید تلاش شود این معضل که 36 سال است در بانک های کشور وجود دارد، رفع گردد؛ چراکه به مصلحت هر دو طرف بانک و مشتری خواهد بود.
وی خاطرنشان ساخت: باید وام های کم بهره به مردم پرداخت شود و برای آن برنامه های مطالعاتی داشت تا هر دو طرف راضی باشند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار