رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه 90 درصد تولیدات محصولات کشاورزی کشور به لحاظ بهداشتی از نظر وزارت بهداشت مشکلی آلودگی ندارد، گفت: با پایش‌های صورت گرفته، 60 قلم سموم در کشور ثبت شده است که باید به‌روزتر شود.
کد خبر: ۱۳۶۴۱۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰ 28 November 2015
به گزارش تابناک مازندران، محمد‌علی باغستانی پیش از ظهر امروز در سی‌وششمین گردهمایی سالانه مدیران حفظ و نباتات کشور در بابلسر با بیان اینکه مهم‌ترین محصول زراعت گندم است، اظهار کرد: از زمان کشت این محصول ضدعفونی بذر مهم‌ترین مقوله برای مبارزه با بیماری سن است.

وی افزود: سال قبل با فعالیت‌های صحیح مدیریتی سازمان حفظ و نباتات، خسارت سن‌زدگی گندم در کشور به کمتر از نیم درصد کاهش یافته، به‌طوری که هیچ برگشتی از بیماری سن گندم گزارش نشده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: سرما‎‌زدگی که سال گذشته در برخی مناطق کشور داشته‌ایم سبب رها شدن مزارع گندم شده است، به همین دلیل احتمال اینکه امسال در بسیاری از مزارع گندم در شرق کشور با بیماری سن‌زدگی و آفات گندم مواجه شویم بالا است.

باغستانی با اشاره به اینکه مبارزه با علف‌های هرز و کیفیت بخشی سموم در تولید محصولات کشاورزی مهم است، اظهار کرد: به دلیل تقلب در گواهی بهداشت و مجوزهای ضدعفونی، خطر بیماری قرنطینه‌ای از واردات گل‌های زینتی چینی، کشور را تهدید کرده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: بررسی‌ها نشان داده است که نمی‌توانیم به گواهی‌های بهداشتی کشور چین برای واردات گل‌های زینتی اعتماد کنیم.

باغستانی با بیان اینکه امسال بیش از 30 هزار قطعه گل‌های زینتی چینی به دلیل اثبات وجود بیماری امحاء شده است، گفت: ساماندهی شرکت‌های ضدعفونی‌کننده کشور در حال انجام است، به‌طوری که 80 شرکت ضدعفونی‌کننده در کشور فعال بوده که با انجام پایش‌های قانونی به 30 شرکت کاهش یافته است.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های ضدعفونی تنها مهر شرکت را در جیب داشته و بدون انجام مراحل قانونی، پای برگه‌های واردات و صادرات محصولات کشاورزی را بدون ضدعفونی بودن مهر می‌زنند.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اهمیت تولیدات سالم محصولات کشاورزی با اجرای پایش باقیمانده سموم گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که ناسالم بودن محصول در مصرف سموم نیست، بلکه 60 درصد باقی‌مانده در سموم به دلیل عدم تطابق سموم با محصول است.

باغستانی با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد تولیدات محصولات کشاورزی کشور به لحاظ بهداشتی از نظر وزارت بهداشت مشکلی آلودگی ندارد، افزود: با پایش‌های صورت گرفته 60 قلم سموم در کشور ثبت شده است که باید به‌روزتر شود.

وی با تأکید بر انجام مقررات قرنطینه‌ها در واردات و صادرات محصولات کشاورزی گفت: واردات بذور و نهال سالم باید مورد توجه قرنطینه قرار گیرد، به همین دلیل کلینیک‌های گیاه پزشکی را برای اطمینان از بهداشتی بودن محصولات وارداتی و صادراتی را فعال کرده‌ایم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: اگر گواهی بهداشتی محصولات کشاورزی صادراتی در مرزها صادر شود، خطا است.

وی ادامه داد: از سال 2013 گواهی بهداشت بسیاری از محصولات صادراتی کشور با مشکل مواجه شده است، به همین دلیل با همکاری معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی پایش آفات و بیماری و باقی‌مانده سموم تولید انواع میوه سالم را از زمان گل‌دهی انجام داده و گواهی بهداشت را صادر می‌کنیم.

باغستانی با بیان اینکه علف‌های هرز و مقاومت بیماری‎‌ها زراعت کشور را تهدید می‌کند، ادامه داد: تنوع و توجه به محصولات جایگزین گندم در مدیریت بیماری‌ها و مبارزه با علف‌های هرز از مهم‌ترین راهکارهایی است که مقاومت علف‌های هرز و بیماری‌ها بزرگ‌ترین تهدید علیه زراعت کشور را به همراه دارد که باید مقوله تنوع کشت و کیفی بخشیدن به سموم را جدی بگیریم.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به اینکه اختلاط و تقلب در علف‌کش‌ها، ضربه مهلک برای حفظ نباتات و مدیریت علف هرز است، افزود: شکایت نسبت به بی‌کیفیت بودن سموم علف‌کش‌ها زیاد است به گونه‌ای که بررسی‌های سازمان حفظ نباتات نشان می‌دهد اختلاط، کیفیت سموم را کاهش داده است.

وی ادامه داد: با توجه به موارد فوق سمومی که کارایی کم داشته است را به کشاورزان معرفی کردیم تا رقابت در تولید و مصرف سموم به‌درستی صورت گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور بر اهمیت مدیریت علیه آفت مگس زیتون که دغدغه جدی سازمان حفظ و نباتات است، اشاره کرد و گفت: سه استان زنجان، گیلان و قزوین با این بیماری مواجه هستند که مصرف سموم در مبارزه آفات مگس زیتون از 300 تن به دو تن کاهش یافته است.

باغستانی با بیان اینکه زنجره خرما از آفات جدی در منطقه کرمان است، افزود: 50 درصد سطح مبارزه علیه زنجره خرمان با مدیریت صحیح، کم شده است.

وی اظهار کرد: امسال 40 میلیارد ریال از مدیریت بحران کشور برای توسعه زیرساخت‌ها و اصلاح باغات دریافت شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه پیش‌بینی خطر آفات ملخ در جنوب کشور اعلام شده است که باید مدیریت صحیحی بر آن داشته باشیم.

باغستانی خاطرنشان کرد: کنترل بیولوژیک آفات در 250 هزار هکتار کشور انجام شده، به‌طوری‌که سازمان حفظ نباتات کشور مقوله مبارزه بیولوژیکی را برای محصولات تازه خوری جدی گرفته است.

وی افزود: با انجام تفاهم‌نامه با گیاه پزشکی، اعتبار خوبی از محل یارانه سموم برای تقویت مبارزه بیولوژیکی تخصیص داده شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با بیان اینکه پیگیر ثبت سموم با نام تجاری هستیم، گفت: حتی اگر یک ترکیب از سموم به ثبت برسد با آن یک ترکیب کار خواهیم کرد.

باغستانی با اشاره به اینکه فراخوان 300 قلم سموم را داریم که 25 قلم سم را نیز باید اصلاح کنیم، افزود: سموم وارداتی و تولید داخلی که شناسنامه ندارند، باید از مصرف خارج شوند.

وی به حذف 19 قلم سموم پر خطر در کشور اشاره کرد و ادامه داد: تشکیل انجمن توزیع‌کننده سموم کشور در دستور کار است که سموم وارداتی و تولیدی کشور باید به درستی در سامانه، توزیع شود.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اظهار کرد: ساماندهی فروشگاه‌های سموم کشاورزی آغاز شده است و در حال حاضر 5 هزار فروشگاه سموم مجاز و 2 هزار فروشگاه سموم غیرمجاز در کشور داریم.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار