با وجودی که اسدآباد در اجرای آبیاری تحت فشار رتبه اول را در استان همدان دارد اما هنوز دولت در پرداخت تسهیلات در این بخش به اسدآباد عقب است و کشاورزان این شهرستان از نبود تسهیلات در این زمینه رنج می برند.
کد خبر: ۱۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۰ 14 March 2015

 ايران از نظرموقعيت استراتژيكي  و اقليمي يكي از كشورهاي بي نظير در كره زمين است با وسعتي برابر 1648000 كيلومتر مربع از شمال تا جنوب واز شرق تا غرب داراي آب و هواي متغير با اقليم هاي متفاوت است .

به گزارش تابناک همدان ؛از جمعيت 60 ميليوني كشور 17 ميليون دانش آموز و ميليونها دانشجو و متخصص كه هر ساله رقمشان در حال فزوني است ، به صف جويندگان كار مي پيوندند . 24 ميليون نفر از جمعيت كشور در روستاها سكونت دارند كه شرايط بسيار دشوار گذران زندگي كرده و بسياري از آنها در حال مهاجرت به شهر ها هستند. آمار رشد جمعيت نشان مي دهد كه سالانه5/1  ميليون فقر  به جمعيت كشور اضافه شده ، بطوريكه در سال 2050 ميلادي به 140 ميليون نفر مي رسد  ، با توجه به مراتب بالا  بسيار روشن است كه فوري ترين اقدام جهت بهبود اوضاع شناخت امكانات و ثروتهاي بالقوه جامعه است ، بنابراين تنها راه ممكن تقدم ، سرما يه گذاري در بخش كشاورزیست. ميزان آبي كه در حال حاضر هر ساله ا ستحصال شده و در دسترس  ما قرار مي گيرد برابر حدود 90 ميليلرد متر مكعب است كه بيش از 3 درصد كل آبي است كه در سطح جهان استحصال  مي گردد . مفهوم اين ا رقام آن است كه ايران از نظر آب و خاك كشوري ثروتمند است.اما  اراضي زير كشت آبي كشور ايران حدود 5/7 ميليون هكتار يعني كمتر از 5 درصد كل مساحت كشور  است  در حاليكه  اراضي مستعد كشور براي كشاورزي بين 30 تا 50 ميليون هكتار بر آورد شده بعبارتي مي توان بين 20 تا 30 درصد كل مساحت كشور را زير كشت قرار داد .

از 88  ميليارد  متر مكعب آب كه هر ساله استحصال مي شود  حدود 83  ميليارد  متر مكعب آن در بخش   كشاورزي  مصرف مي شود كه متاسفا نه 63 ميليارد متر مكعب آن به هدر مي رود . حال مشخص شد چاره كار جلوگيري از به هدر رفتن آب است    تلفات اصلي عمدتاً در داخل مزرعه بوده كه 70 تا 90 درصد تلفات آب را دربرمی گیرد .

کارشناسان کشاورزی بهترین راه برای استفاده از آب در زمین ها را استفاده از آبیاری تحت فشار می دانند که کمکی می کند به جلوگیری از اتلاف آب به خصوص در این سال ها که کشور با کمبود آب مواجه است.

اسدآباد شهرستان برجسته در زمینه اجرای آبیاری تحت فشار در استان است. اما امروزه کشاورزان شهرستان در بدترین شرایط ممکن زندگی می‌کنند.

نماینده مردم اسدآباد در مجلس با تأکید بر اینکه کشاورزان شهرستان اسدآباد آمادگی لازم برای اجرای بیشتر آبیاری تحت فشار را دارند، گفت: کشاورزان برای اجرای این‌گونه طرح‌ها انگیزه کافی ندارند و دولت باید با پرداخت تسهیلات به آنان کمک کند.

وی با بیان اینکه استان همدان با وجود خشکسالی‌های بسیار به عنوان یک استان موفق در زمینه کشاورزی است، خاطرنشان کرد: باید بیش از پیش به امور بخش کشاورزی در استان توجه شود.

کشاورزان شهرستان دیگر توان حرکت و همچنین انگیزه‌ای برای فعالیت کشاورزی ندارند و اگر می‌خواهیم در بخش تولید محصولات کشاورزی موفق باشیم، باید با بوسه بر دستان کشاورزان، مشکلات آنان را حل کنیم.

گفتنی است مسئولان استانی باید هر چه سریعتر در این زمینه اقدام کنند چرا که  به گفته استاندار طبق برنامه ریزی ها صورت گرفته باید 12هزار از اراضی استان به آبیاری  تحت فشار مجهز شوند و اگر در این زمینه هیچی گونه همکاری و همیاری به کشاورزان استانی صورت نگیرد یقینا این طرح با شکست روبرو خواهد شد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار