کد خبر: ۱۳۷۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۸ 14 March 2015
 

به گزارش تابناک یزد، ایران از قدیمی‌ترین جوامع بشری است که دارای فرهنگی غنی، تمدنی شکوهمند و تاریخی است که نشان از عشق، شور، شعور و ذوق و هنر ایرانیان دارد و یزد در این سرزمین کهن، شهری است که آن را با نام‌های گوناگونی چون کثه، ایساتیس، دارالعباده و غیره می‌شناسند و از طرف سازمان جهانی یونسکو در اولین، دومین و نهمین سمینار بین‌المللی خشت‌خام به عنوان شهر نمونه خشتی جهان معرفی شده است.

محله وقت الساعت در مجاورت مسجد جامع كبير واقع شده و از جهات شمال به محلات فهادان و بازار نو ، از جنوب به خيابان مسجد جامع ، از شرق به خيابان امام خمينی ، و از غرب به محلات شاه ابوالقاسم و دروازه شاهی محدود می شود .
اين محله كه از ميادين احداث شده در اوايل قرن هشتم هجري توسط سيدركن الدين قاضي است ،مأخوذ از تأسيسات نجومي ورصدي آن موسوم به اوقات وساعات مي باشد .
محله وقت و ساعت در نيمه اول قرن هشتم هجري احداث گرديد. از نوشته هاي مورخان چنين بر مي آيد كه هسته اوليه محله وقت الساعت در نيمه نخست قرن هشتم هجري با ايجاد ميداني به همين نام شكل گرفته است  .
محله وقت الساعت از محلات احداث شده در نيمه اول قرن هشتم هجري است .اما بناها و عمارات اصلي قديم كه در اطراف آن بوده است از ميان رفته است در كنار اين ميدان تاسيسات مدرسه سيد ركن الدين و مخصوصاٌ دستگاه نجومي ورصدي آن موسوم به اوقات و ساعات ( تاسيس 725 ) قرار داشت که محاذی مدرسه ودر عصر خود یکی از دستگاههای مهم علمی بود .
در تاريخ جديد يزد آمده است در مقابل درگاه مدر سه دومنار بردو گوشه ايوان او نهاده و بريك منار مرغي از مس ساخته واز هر طرف كه آفتاب بر مي آيد مرغ روبه آفتاب دارد و مي گردد وبرمنار ديگر علمي هنگام پنج وقت كه طبل زده مي شود و بر سر آن مناره در ميان رصد چرخي منقش ساخته وبه سيصد و شصت قسمت كرده و هر قسمتي درجاي و هر روز كه آفتاب بر مي آيد وهر درجه كه نموده به حروف ابجد ، وبر چهار گوشه چرخ ، چهار دايره نهادوبر هر دايره سي خانه ونام ماه هاي ترك ورومي وعربي وجلالي نوشته شده است.
"محسن ذاکری‏‏ نیا" سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یکی از آثار برجسته تاریخی این دیار کهن را "میدان و حسینیه وقت‌الساعت" معرفي مي‏‏ كند كه در خیابان مسجدجامع شهر يزد و در مجاورت بقعه سیدرکن‌الدین واقع شده‌ است.

وي در خصوص وجه ‌تسمیه این مجموعه مي‏‏گويد: در سال 725 هجري قمري توسط فردی به نام "ابوبکر ساعت‎‎ساز یزدی" ساعتی در مدرسه رکنیه قدیم واقع در کنار مسجد جامع یزد نصب شد كه این ساعت با استناد به کتاب "احوال و آثار نقاشان"، اولین ساعت شهری دنیا بوده است و همين باعث شد این مکان وقت‌الساعت نام گیرد و این مسئله نشانگر توجه ایرانیان از گذشته‌های دور به وقت در انجام کارهایشان بوده  است.

وی اظهار مي‎كند: این مجموعه دارای میدانی با پلان مربع شکل، آب‌انبار، حسینیه و ساباط قدیمی خشتی با سبک معماری قاجاریه است.

به گفته اين مسئول، آب انبار واقع در این مجموعه توسط "خواجه شاه امیر استرآبادی" و در سال 1121 هجري قمري ساخته شده و دارای 49 پله و چهار بادگیر روی مخزن است كه در سال 1357 به شماره ثبتی 1611 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

ذاكري نيا خاطرنشان مي‎‎كند: این میدان که هم اکنون در برخي ايام سال در آن مراسم عزاداری برگزار مي‎‎شود، به شماره ثبتی 2656 و در تاریخ 25 اسفندماه 78 به ثبت ملی رسيده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار