کد خبر: ۱۳۸۰
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶ 28 January 2015
دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساخت 150 خانه بهداشت را از خرداد ماه امسال آغاز کرده بود که 130 واحد آن در دهه فجر افتتاح و به بهره برداری می رسد.


به گزارش تابناک - مازندران به نقل از ایرنا، دکتر ' محسن اعرابی ' معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران روز چهارشنبه در نشست با خبرنگاران گفت: برای ساخت 150 خانه بهداشت ، 120میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

وی با بیان اینکه 130 واحد خانه بهداشت در دهه فجر به بهره برداری می رسد، ادامه داد: 20 خانه بهداشت به دلیل قرار داشتن در مناطق کوهستانی که امکان فعالیت عمرانی بسیار سخت است، تا پایان نیمه اول سال آینده به بهره برداری می رسد.

وی با اشاره به اینکه با افتتاح این پروژه ها دیگر خانه بهداشت استیجاری در مازندران نخواهیم داشت ، خاطر نشان کرد: از آنجاییکه طرح گسترش شبکه خانه بهداشت در روستاهای مازندران انجام شده است، با توجه به شرایط کنونی نیازی به احداث خانه بهداشت جدید نیست.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران به فعالیت یک هزارو 970 بهورز دریک هزار و 110 خانه بهداشت استان اشاره کرد و گفت: از آنجاییکه تا سال 95 ،350 نفر از بهورزان استان بازنشسته می شوند، جذب 200بهورز جدید آغاز شده و اکنون در مرحله گزینش قرار دارند.

اعرابی با اشاره به اینکه دوره آموزش دو ساله بهورزان جدید از اسفند امسال آغاز می شود، گفت: با توجه به اینکه 49درصد جمعیت مازندران در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند، توجه به شبکه و خانه های بهداشت روستایی در استان باید ویژه باشد.

وی تصریح کرد: در نظام تحول سلامت دولت یازدهم به بهداشت و درمان روستایی استان مازندران به صورت ویژه توجه شده است.

وی هر گونه طرح های بهداشتی را سرمایه گذاری در جامعه دانست ، گفت: امروز خانه های بهداشت و مراکز درمانی روستایی علاوه بر اینکه در کنترل بیماری های واگیر دار با انجام واکسن های مختلف فعالیت دارند، در پیشگیری از بیماری های جدید نظیر چاقی ، دیابت، فشار خون و جبران انواع کمبود های ویتامین فعال هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: امروز رفتار های اجتماعی در نحوه خوردن ، نوع غذاها و فشار های روحی و روانی بیماری های جدیدی را بوجود می آورد که برای مقابله با ان طرح های مختلف بهداشتی در دست اجرا است.

وی به اجرای طرح غربالگری فشار خون و دیابت در روستاهای مازندران اشاره کرد و گفت: این طرح از دی ماه آغاز شده وتاکنون 700هزار نفر از جمعیت روستایی استان در این طرح شرکت کردند که 27هزار نفر از آنان به عنوان بیماران دیابتی و فشار خون بالا شناسایی شدند.

اعرابی با بیان اینکه با آغاز طرح تحول سلامت در حوزه بهداشت ، 100پزشک خانواده به تعداد پزشکان خانواده روستایی مازندران اضافه شده و اکنون به 390 پزشک رسیده است، ادامه داد: امروز تمامی مراکز بهداشت و درمان روستایی استان یک پزشک دارند که هر یک از آنان چندین خانه بهداشت را درطول هفته بر اساس برنامه تحت پوشش قرار می دهند.

وی یکی از خدمات مطلوبی که در طرح تحول سلامت به روستاییان در حال ارایه است، آزمایشگاه ، حضور شبانه روزی 60 پزشک در مراکز درمانی و سبد دارویی است.

وی با بیان اینکه تمامی اقلام دارویی در مراکز درمانی و بهداشتی روستایی وجود دارد و پزشک پس از نوشتن نسخه دارو را در خانه های بهداشت نیز ارایه می کند، اظهار داشت: ارتقا هتلینگ مراکز درمانی و خانه های بهداشت نیز از دیگر خدمات مهم و ضروری در طرح تحول سلامت است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطر نشان کرد: امسال 20میلیارد ریال برای بیتوته شبانه روزی پزشکان در مراکز درمانی روستایی استان هزینه شده است.

وی با بیان اینکه همچنین 20 میلیارد ریال برای مکمل ها و 72میلیارد ریال برای تامین داروهای مورد نیاز مراکز درمانی و خانه های بهداشت روستایی مازندران هزینه شده است، گفت: ارایه خدمات دهان و دندان برای دانش آموزان ابتدایی با هدف جلوگیری از پوسیدگی دندان از برنامه های مهم در حال اجرای طرح تحول سلامت است.

اعرابی ادامه داد: در همین راستا جرم گیری دندان زنان بار دار و طرح مراقبت از نخستین دندان آسیا دانش آموزان نیز در حال انجام است.

به گفته اعرابی همزمان با آغاز طرح تحول سلامت در حال حاضر 52آزمایشگاه در مراکز درمانی و بهداشتی روستایی مازندران با 23میلیارد ریال راه اندازی شده است.

وی گفت: 21مرکز درمانی مازندران که فاصله زیادی با واحد های آزمایشگاهی دارند، نیز نمونه گیری را انجام می دهند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: امسال 10میلیارد ریال برای نوسازی ناوگان خودرویی خانه های بهداشت و مراکز درمانی روستایی استان هزینه شده است.

مازندران سه میلیون و 150 هزار نفر جمعیت دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار