دهه آخر صفر که فرا می‌رسد، میلیون‌ها عاشق دلباخته در سرتاسر جهان اسلام کوله‌بار سفر می‌بندند و راهی پایتخت معنوی ایران می‌شوند تا با برپایی مراسم سوگواری، نهایت عشق و دل‌دادگی خود به ساحت مقدس اهل بیت(ع) به ویژه حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) را به نمایش بگذارند.
کد خبر: ۱۳۹۵۴۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴ 05 December 2015

به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از شهرآرا، امسال هم همانند سال‌های گذشته میلیون‌ها زائران بارگاه منور و ملکوتی ثامن‌‌الحجج(ع) در حال ورود به مشهدالرضا(ع) هستند. زائرانی که سال گذشته عددشان به بیش از ٢۵٠هزار نفررسید امسال نیز قرار است چند روزی میهمان مجاوران حضرتش باشند. بر اساس اعلام سخن‌گوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده رضوی، تا روز گذشته هزار‌و۴٢۵‌زائر پیاده برای ایام عزاداری دهه پایانی صفر وارد مشهد شده‌‌اند و ٢۵٠ایستگاه صلواتی هم برای خدمت‌‌رسانی به دیگر زائران پیاده در مسیرهای منتهی به مشهد استقرار یافته است.

براین اساس مدیریت شهری مشهد که امسال برای اولین مرتبه با برپایی مواکبی در مسیر زائران اربعین حسینی توانست در این گردهمایی عظیم مردمی نقش آفرینی کند با فراهم کردن بستر خدمت ،فرصت میزبانی از زائران رضوی را برای مجاوران امام هشتم نیز فراهم کرده است تا هرکس بتواند به فراخور توانش هرچند اندک سهمی در این میزبانی داشته باشد .


رفع نازیبایی‌ها با اولویت خیابان‌های منتهی به حرم مطهر

قائم مقام ستاد مناسبت های شهرداری مشهد در این ارتباط از برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای خدمت‌رسانی مطلوب به زائران حرم امام مهربانی‌ها در دهه پایانی صفر می‌گوید و توضیح می‌دهد: در این ایام، رفع نازیبائی‌های سطح شهر با اولویت خیابان‌های منتهی به حرم مطهر و مسیرهای پیاده‌روی با جدیت در دستور کار قرار دارد.

خلیل‌ا... کاظمی در گفتگو با شهرآرا، می‌افزاید: در دهه پایانی صفر، شستشوی معابر با اولویت خیابان‌های منتهی به حرم مطهر و مسیرهای پیاده‌روی زائران در ورودی‌های شهر نیز توسط همکاران پاک‌بان بنده انجام می‌گیرد.

وی امحای پوستر و پاک‌سازی دیوارهای سطح شهر را از دیگر برنامه‌های حوزه معاونت خدمات و محیط زیست شهری برای استقبال از دهه پایانی صفر برشمرده و تصریح می‌کند: در این ایام جمع‌آوری زباله‌ها از سطح شهر به‌ویژه خیابان‌های منتهی به حرم مطهر، اطراف ایستگاه‌های صلواتی و ورودی‌های کلان‌شهر مشهد به صورت ویژه انجام می‌گیرد.


امکانات مساجد در اختیار زائرین پیاده

وی همچنین از تعمیر، مرمت و بهره‌برداری سرویس‌های بهداشتی عمومی در دهه پایانی صفر خبر می‌دهد و می‌گوید: بر اساس هماهنگی صورت گرفته با هیئت امنای مساجدبویژه مساجدی که در مسیر تردد زائران قرار دارد مقرر شده است تا امکاناتخدماتی و بهداشتی آنهادر اختیار زائران قرار گیرد. وی ادامه می‌دهد: اقدامات لازم برای رفع نواقص و بهبود وضعیت روشنایی بوستان‌ها، میادین، لچکی و بولوارهای سطح شهر مشهد و نازیبایی‌ها در سطوح فضای سبز با اولویت خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در حال انجام است.


استقرار ١۵‌خودرو آتش‌نشانی در مبادی حرم مطهر

معاون خدمات و محیط زیست شهری شهرداری مشهد می‌گوید: همچنین در دهه پایانی صفر تعدادی از نیروهای آتش‌نشان به همراه ١۵‌دستگاه خودرو در میادین و در مبادی منتهی به ورودی حرم مطهر امام رضا(ع) در زمان برگزاری مراسم عزاداری مستقر خواهند شد تا در صورت بروز حادثه اقدامات لازم انجام شود.وی از تقویت ایستگاه‌های مستقر در مسیر عبور زائران پیاده در جاده‌های نیشابور و قوچان خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این ایام، ۴‌دستگاه موتور‌سیکلت آتش‌نشانی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر و اماکن پر تراکم همچون باب الجواد‌(ع)، ابتدای خیابان طبرسی، ابتدای خیابان آیت‌ا... شیرازی و ابتدای خیابان نواب صفوی به منظور بازدید روزانه از چادرها، خیمه‌ها، تکایا و حسینیه‌ها و ارائه دستور العمل‌های ایمنی مستقر می‌شوند.


پیش بینی سوله بحران برای اسکان اضطراری زائران

کاظمی با اشاره به احتمال بدی آب و هوا و همچنین بارش نزولات آسمانی در دهه پایانی ماه صفر از آماده‌سازی ٩‌سوله و سالن ورزشی با مساحت بیش از ٣‌هزار متر‌مربع خبر می‌دهد و می‌افزاید: در این ٩سوله که ۵‌سوله آن در مناطق ٣‌، ۵‌، ۶‌، ٧ و ١٠ شهرداری تجهیز و ۴سوله در مناطق ٣، ۴، ٧ و ۶ شهرداری به حالت آماده‌باش در آمده است ٣هزار و۵٠٠‌نفر را در هر شب می‌توان اسکان داد.

وی خاطرنشان می‌کند: این سوله‌ها از هم‌اکنون به تجهیزات ضروری اولیه مثل موکت، پتو، آب معدنی و... سیستم گرمایشی کافی مجهز شده‌اند و نیز نیروی انسانی لازم برای ارائه خدمات ٢۴ساعته در صورت اضطرار برای حضور در این مکان‌ها در نظر گرفته شده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار