رئیس اداره مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی:
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور دامپزشکی خراسان رضوی از پایان طرح ملی مراقبت فعال آنفلوآنزای پرندگان در استان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۱۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷ 09 December 2015
به گزارش تابناک خراسان رضوی به نقل از روابط عمومی دامپزشکی خراسان رضوی، علیرضا شهرام شرقی اظهار داشت: همزمان با سراسر کشور، اداره‌کل دامپزشکی خراسان رضوی اجرای طرح ملی مراقبت فعال آنفلوآنزای پرندگان را در استان آغاز کرد و این طرح هفته گذشته در استان به اتمام رسید.

وی افزود: مرحله نخست طرح در استان با نمونه‌برداری از باغ پرندگان، باغ وحش و بازارچه پرندگان انجام شده و در مرحله دوم آن شامل نمونه‌برداری از واحدهای تصادفی روستاها پایان یافت و پس از آن نیز، مرحله سوم طرح با نمونه‌برداری از واحدهای صنعتی پرورش طیور شامل فارم‌های مادر، تخمگذار تجاری و گوشتی و سایر ماکیان انجام شد.

شرقی خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در سه مرحله یادشده بیش از 2 هزار نمونه خون اخذ و با روش‌های آزمایشگاهی سرولوژیکی، سلولی و مولکولی وضعیت استان از نظر تحت تیپ‌های HH5 و H7 مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاکی از عدم از وجود بیماری آنفلوآنزا با سویه‌های فوق حاد در طیور استان است.

وی گفت: آنفلوانزا بیماری ویروسی حاد واگیردار و مشترک بین انسان و دام است و این ویروس بسیار عفونت‌زا برای ماکیان، بوقلمون و پرندگان دیگر است.

شرقی گفت: با عنایت به کاهش دما، تغییرات آب و هوایی و فصل مهاجرت پرندگان، همچنین گزارشات دریافتی از وقوع آنفلوانزای فوق حاد در سایر کشورها، توجه به عوامل مستعدکننده بروز بیماری‌های تنفسی رعایت اقدامات پیشگیرانه ضروری است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار