معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری اهواز:
شهری که شهروندانی با فرهنگ غنی شهروندی داشته باشد به راحتی میتواند در زمینه توسعه عمرانی نیز موفق بوده و پله های ترقی و پیشرفت را با توازن میان فرهنگ و عمران طی کند.
کد خبر: ۱۴۴۴۲۸
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۶ 14 December 2015
به گزارش تابناک خوزستان؛ امیر آهن جان معاون اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری اهواز فرهنگ را برای شهرمانند اکسیژن برای حیات انسان دانست و بر اهتمام ویژه برای ساختن شهری فرهنگ مدار تاکید نمود.

فرهنگ همواره پیشرفت و ترقی را به ذهن متبادر می سازد.پیشرفتی که همگام با توسعه زیر ساختی و بر اساس اصول و مبانی ایجاد جامعه ای مترقی باشد.معاونت اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری با توجه به اهمیت فرهنگ در جامعه کنونی در تلاش است که با همیاری شهروندان شهری درخور و لایق برای شهروندان فهیم اهوازی بسازد. امیر آهن جان معاون اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری اهواز فرهنگ را برای شهر مانند اکسیژن برای حیات انسان دانست و بر اهتمام ویژه برای ساختن شهری فرهنگ مدار تاکید نمود.

در همین خصوص گفتگویی با ایشان صورت گرفته که در ادامه می آید:


 به نظر شما فرهنگ چه تاثیری می تواند بر توسعه عمرانی داشته باشد؟

فرهنگ واژه ای عظیم است که در تمامی شئون زندگی آدمیان تاثیر گذار است. همانطور که ادوارد تایلور شاعر قرن هفده و هجده میلادی گفته است « فرهنگ مجموعه پیچیده ای از دانش ها، باورها ، هنرها ، قوانین، عادات و هرچه فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می گیرد است.»از سویی دیگر عمران نیز پایه و اساس توسعه ظاهری می باشد و در گام نخست پیشرفت و آبادانی را گویا خواهد بود.از مجموع این مطالب می توان به رابطه میان عمران و فرهنگ پی برد. در یک نگاه نه چندان عمیق به راحتی میتوان فهمید که برای حفاظت از توسعه عمرانی باید ابتدا بر توسعه فرهنگی تمرکز نمود.

در واقع شهری که شهروندانی با فرهنگ غنی شهروندی داشته باشد به راحتی میتواند در زمینه توسعه عمرانی نیز موفق بوده و پله های ترقی و پیشرفت را با توازن میان فرهنگ و عمران طی کند.


چرا شهرداری ها دوره خدماتی خود را پشت سرگذاشته و وارد حوزه فرهنگی شده اند؟

در بسیاری از کشورها شهرداری ها مدیریت شهر را در دست دارند و تمام امور شهر را مدیریت می کنند ولی در برخی دیگر از کشورها  از جمله کشور ما شهرداری ها وظایف محدود تری را عهده دار هستند.شهرداری ها در گذشته تنها متولی کارهای خدماتی شهرها بودند.کارهایی ازقبیل رفت و روب و رسیدگی به وجهه ظاهری شهرها ولی امروز با تغییرات شگرفی که در جوامع رخ داده دیگر وظایف شهرداری ها به رفت و روب خلاصه نمی شود و فرهنگ نیز وارد عرصه اجرا در شهرداری ها شده است. هرچند که شهرداری ها متولی امور فرهنگی و هنری در شهر نیستند ولی با توجه به قدرت تاثیر گذار فرهنگ ، می توان از این ابزار در راستای کاهش هزینه های شهرداری استفاده نمود.


معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تا چه اندازه برای انجام پروژه های خود در محلات نیازسنجی لازم را انجام داده است؟

برای حصول نتایج دقیق و مفید می بایست برای انجام هر طرح و برنامه ای نیاز سنجی مطلوب صورت گیرد تا از اتلاف هزینه و وقت گرانبها پیشگیری شود. معاونت اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری اهواز نیز با همین دیدگاه به منظور بررسی و شناخت نیازهای شهروندان در محلات مختلف دست به نیاز سنجی دقیقی زده است که نتایج این نیازسنجی واقعیات بسیاری را برای ما روشن ساخته است.

با رجوع به نتایج بدست آمده از محلات مختلف می توان دریافت که هر محله نیازمند ارائه خدمات در چه زمینه ای است که با این اقدام علمی در کمترین زمان ممکن خدمات مورد نیاز به مخاطبان ویژه ارائه می گردد بدون آنکه در صرف هزینه ها و وقت اتلافی صورت پذیرد.از سویی دیگر با شناخت آسیبهای مختلف می توان از بروز آنها در بخشها و محلات دیگر شهر نیز پیشگیری به عمل آورد که این خود می تواند ما را در ساختن شهری آرمانی یاری کند.


راههای دستیابی به شهر مدرن از نظر شما چیست؟

برای دست یافتن به شهری مدرن و پیشرفته راههای مختلفی وجود دارد که از مجموع آنها می توان شهری را ساخت که از نظر کارشناسان امر مدرن و پیشرفته باشد. از جمله این راههای مختلف می توان به طراحی نقشه راه صحیح و اصولی ، تامین هزینه ها ، به کارگیری کارشناسان مرتبط ،الگو گیری از سایر شهرهای پیشرفته و ... اشاره کرد.

 اما در این میان یک موضوع اساسی که مهمترین اصل برای دستیابی به شهر مدرن است را نباید فراموش نمود که آن اصل مهم آموزش شهروندانی مدرن است. اگر در یک شهر مدرن و مطابق با پیشرفت های روز شهروندانی ناآگاه حضور داشته باشند دیری نمی پاید که زیرساختهای آن شهر مدرن توسط این شهروندان از بین خواهد رفت ولی در صورتی که با آموزشهای لازم شهروندان به گونه ای تربیت شوند که داشتن شهری مدرن را حق مسلم خود بدانند ، به جرات می توان گفت می توانند مهمترین نقش را در ساختن شهری مدرن داشته باشند. 


با توجه به اینکه این روزها در حال تدوین برنامه های کمیته فرهنگی اجتماعی برنامه پنج ساله دوم شهرداری هستید، دراین برنامه ها اولویتهای کاری تان چیست؟

با توجه به بررسی های پیشین و نیازسنجی هایی که از قبل در شهر اهواز صورت گرفته ما در برنامه دوم به شکلی کاملا تخصصی و مطابق با راهبردهای شهرداری برنامه هایمان را طرح ریزی خواهیم کرد تا پس از پایان برنامه 5 ساله دوم بتوانیم به اهداف از پیش تعیین شده خودمان برسیم.

در همین زمینه میتوان به برنامه هایی در خصوص اهواز پایتخت دفاع مقدس ، اهواز دروازه ورود تشیع ، شهر یادگیرنده ، احساس تعلق به شهر ، هویت ملی و دینی و... اشاره نمود که این برنامه ریزی ها با صرف ساعتها وقت از سوی کارشناسان و اعضای کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر اهواز با همکاری دانشگاه شهید چمران اهواز صورت می گیرد.


سخن پایانی ؟

معاونت اموراجتماعی و فرهنگی شهرداری اهواز در تلاش است با بسیج کلیه امکانات در زمینه خدمت به شهروندان پیشگام باشد که به لطف خدا و تایید بزرگان شهر توانسته در این زمینه به موفقیت هایی دست یابد.

من و همکاران زحمتکشم در معاونت اموراجتماعی وفرهنگی شهرداری در تلاش هستیم تا شهری آباد و فرهنگ مدار را برای شهروندان فراهم سازیم و در این راه دست یاری را به سوی شما شهروندان فهیم دراز کرده ایم تا با همکاری شما و یاری خداوند متعال در این راه موفق باشیم.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار