رئیس شورای شهر نطنز:
تابناک: رئیس شورای ‌شهر نطنز گفت: در نوروز ۹۴ در کاروانسرای میرابوالمعالی نطنز نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی در نطنز برپا می‌شود.
کد خبر: ۱۴۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶ 28 January 2015

به گزارش تابناک عباس کوچه فاره در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به اهمیت ارائه صنایع دستی مردم ایران زمین در شهرهای تاریخی کشور اظهار داشت: با توجه وجود صنایع دستی غنی و پربار در نطنز و علاقه مردم این شهر به صنایع دستی، نمایشگاه بزرگ صنایع دستی در ایام نوروز در کاروانسرای میرابوالمعالی نطنز برپا می‌شود.

وی افزود: اهمیت صنایع دستی از منظر اقتصادی و فرهنگی بر کسی پوشیده نیست و یکی از ابزارها و راه‌های کارآمد تولید و اشتغال به‌ویژه اشتغال آسان و زودبازده صنایع دستی است.

رئیس شورای شهر نطنز گفت: همچنین صنایع دستی علاوه بر اهمیت درخور توجه در حوزه اقتصادی به عنوان عامل ایجاد هویت ملی و تقویت آن و افزایش خودباوری نسل جوان مطرح است و در حوزه اقتصاد مقاومتی هم از جایگاه قابل طرح برخوردار است.

کوچه‌فاره تصریح کرد: اگر به صنایع دستی نطنز هم نگاهی بیاندازیم می‌بینیم که شهر نطنز مانند فیروزه‌ای مشرف بر کویر مرکزی ایران است که روزگارانی نه چندان دور، در ردیف معدود شهرهای خودکفای ایران بوده است به طوری که دارای 2 بازار، یکی راسته بازار و دیگری پشته بازار بوده که همه کارگاه‌های کوچک و بزرگ هنری و صنعتی در این بازار دایر بوده است.

وی گفت: در این بازار بیش از 100 مغازه، حجره و کارگاه کوچک و بزرگ در مشاغلی مانند چاقوسازی، تعمیر ادوات جنگی، سپرسازی، انواع قفل‌های رمزی، آهنگری، ساخت انواع بیل‌های کشاورزی معروف به بیل نطنزی، انبرسازی، منتقل سازی، نعل اسب و غیره فعال بوده است.

رئیس شورای شهر نطنز افزود: در این بازار کارگاه‌های دیگری مانند قندسازی، کوزه گری، سفال، حلواپزی، توبره‌بافی، حلاجی، رنگرزی با رنگ‌های کاملا سنتی و گیاهی، قالی بافی و غیره وجود داشته است.

وی تصریح کرد: تعداد نزدیک به 50 کارگاه در زمینه سرامیک‌سازی در این بازار مشغول به کار بوده‌اند که محصولات این کارگاه‌ها علاوه بر ارسال به تمام نقاط کشور، به کشورهای خارجی به خصوص حوزه خلیج فارس صادر می‌شده است ولی اکنون تنها کارگاه برادران عبادی باقی مانده است.

کوچه فاره خاطرنشان کرد: ضروری است تا با برپائی نمایشگاه‌های صنایع دستی، این میراث زیبای ایران و به خصوص نطنز را حفظ کنیم.

ؤ
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار