کد خبر: ۱۴۹۲۳۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹ 21 December 2015
ايرانيان از قديم با خود عهد مي كردند که هر سال يک درخت هميشه سبز و مقاوم به خشکسالی،مثل درخت سرو کوهی، سروناز یا بلوط همیشه سبز، بکارند. بر همین اساس در تمامی ارتفاعات ایران و حتی مناطق کویری پوشش همیشه سبز و گونه های مقاوم گیاهی وجود داشت که عاملی مهم در باروری طبیعی ابرها و بارش نزولات آسمانی و تامین آب و همچنین بستری مناسب، برای حفظ گونه های جانوری و گیاهی این سرزمین بودند. 

اگرچه این روزها آتش طمع کوه خواران و زمین خواران و سودجویان دشمنان طبیعت به جان و پیکر نیمه جان و بیمار محیط زیست افتاده است؛ اما بازهم می شود سبزی و طراوت را بر بام و قلل رفیع این سرزمین هدیه داد. مي شود به ياد هر آنكس، ازهمراهان و درگذشتگان،كه دوستشان داريم و خاطرشان نزد ماست؛ در نزديك یک بركه يا چشمه يا رودخانه يا دامنه كوه برف گير يا پارك هاي جنگلي يا حاشيه سدها درختي بنشانيم. از همين لحظه براي هركه دوستش داريم يك يا چند درخت از فهرست درختان زیر را نيّت كرده و در هفته اول اسفند بكاريم.

 سرو ناز، سرو خزنده، سرو كوهي، پسته كوهي يا بنه، انجير كوهي، بادام كوهي، زيتون، زيتون تلخ، بلوط هميشه سبز، سنجد، بيد، خرزهره، كاج مشهد، آكاسيا، گز شاهي، توت، تاقوك يا داغداغان، كُنار، چنار، انارتزييني، انار شيطان يا گلپرك، نخل، سدر، شمشاد كوهي، زرشك، زالزالك، عرعر، ارغوان، ابریشم مصری، طاووسی،  سه رنگ، عنّاب، کنوکارپوس، کهور، شتم، جگ، بابل یا چش، زبان گنجشک، شَن یا پلاخور، سياه تنگرس، افرا کوهی یا كيكم، ارژن، تاغ، مورت، درختان مقاوم و همیشه سبز و زیبایی هستند که می توانند با رویش در هر گوشه از سرزمین ایران، جان دوباره ای به محیط زیست ببخشند.

از هم اکنون تا 10 اسفند و هفته درختکاری حدود 70 روز وقت داریم. کاشت هر درخت افزودن یک فرشته نجات برای احیای محیط زیست این سرزمین است. فراموش نکنیم بزرگترین چالش و بحران دهه آینده، حوادث طبیعی است. حوادثی که محصول ویرانگری های سودجویانه و تخریب بی رویه طبیعت زیباست.

اين ما و شما و اين هم سرزمين رنجور ايران كه اين روزها بيش از هر چيزي نيازمند درختان سر به فلك كشيده است. فراموش نكنيم درختاني كه مي كاريم تا لحظه اي كه نفس مي كشند، در کارنامه عمل ما، حسنه و ثواب ثبت مي شود. و جالب تر آنکه پیامبر رحمت، شکستن شاخه درخت را شکستن بال فرشتگان بر شمرده و برای قطع کننده درخت به هر بهانه ای، وعده وارد شدن با سر در آتش را داده است. پیر دنیادیده اهل دلی می گفت: دين فقط روزه و نماز و زيارت نيست!
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار