رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران نسبت به آمار رو به رشد پوکی استخوان در کشور هشدار داد و به تصمیم امروز دولت مبنی بر کاهش 6درصدی یارانه شیر و لبنیات کارت زرد داد و گفت: این کاهش یارانه افزایش قیمت لبنیات را در پی دارد و بار سنگینی به اقتصاد خانواده وارد می کند.
کد خبر: ۱۴۹۴۵۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 22 December 2015
رحمت الله حافظی در تذکر پیش از دستور دویست هجدهمین جلسه شورا با تاکید بر اینکه پیشگیری از بروز بیماری هایی همچون پوکی استخوان بسیار ساده و کم هزینه تر از درمان است، تصریح کرد: سرانه مصرف شیر کشور به 60لیتر در سال کاهش یافته، معضلی که تهدیدی جدی برای سلامت کشور است.

وی با اشاره به اینکه اولین نشانه بالینی پوکی استخوان، شکستگی استخوان های فرد است که منجر به زمین گیری وی می شود، خاطرنشان کرد: از هر 3 زن مسن یک نفر دچار پوکی استخوان است. حال آنکه با مصرف لبنیات به ویژه در گروه های خاص زنان و کودکان و نوجوانان در سنین بلوغ می توانیم خطر شکستگی ها در سنین بالا را تا 25 درصد کاهش دهیم.

وی با اشاره به آمار جهانی پوکی استخوان که در بیشتر مواقع منجر به شکستگی لگن می شود، گفت: هر شکستگی لگن منجر به 30 روز بستری شدن فرد بیمار می شود. بر اساس آمارهای یک پژوهش که در سال 95 در امریکا انجام شده است، 60درصد افرادی که دچار شکستگی می شوند فوت می کنند. 50 درصد هرگز بلند نمی شوند و 25 درصد هم راهی خانه سالمندان می شوند.

حافظی یکی از معضلات مهم بهداشتی قاره آسیا در سال 2050 پوکی استخوان دانست و گفت: سرانه مصرف شیر در جهان 250 لیتر در جهان است. حال آنکه سرانه مصرف شیر قبل از هدفمندسازی یارانه ها 90لیتر در سال و بعد از هدفمندسازی ها نیز به 60لیتر رسیده است. امروز هم بار دیگر شاهد کاهش یارانه لبنیات و به ویژه شیر و افزایش قیمت ها هستیم.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر با انتقاد از عملکرد دولت در کاهش یارانه لبنیات افزود: چه کسی باید به فکر سلامت مردم باشد. از رئیس جمهور می خواهم با توجه به آلودگی شدید هوا و نیاز و ضرورت مصرف شیر از سوی شهروندان در فصل سرما مانع این افزایش هزینه ها شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار