جهانگیری:
معاون اول رییس جمهور گفت: شروع فعالیت صنعت کشتی‌سازی در ایران به دهه چهل باز می‌گردد اما پیشرفت خوبی نداشته است و در واقع کشتی‌سازی ما عقب افتاده و مهمترین دلیل آن، این است که نحوه ساخت و تحویل و تامین ملزومات در داخل کشور با کشتی‌سازی های خارجی تفاوت دارد.
کد خبر: ۱۴۹۵۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ 22 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، اسحاق جهانگیری در آیین افتتاحیه هفدهمین همایش صنایع دریایی و دریانوردی که در محل همایش های بین المللی جزیره کیش در حال برگزاری است، اظهار کرد: اقتصاد ایران در دوره خاص و حساسی است و نیازمند تدابیر و برنامه ریزی های دقیق است.

وی با اشاره به اینکه اگر ویژگی‌های این دوره‌ای که اکنون اقتصاد ایران در آن قرار دارد بشماریم، مهمترین آن ورود به دوران پسا تحریم است، افزود: در روزهای آینده تحریم‌های ظالمانه لغو شده و وارد دوره جدید خواهیم شد. این دوره ویژگی‌های خاص خودش را دارد و شرکای خارجی به سمت ایران می آیند و بازارهای بزرگتری در اختیار قرار خواهند گرفت و منابع زیادی به ایران خواهد آمد. به فناوری‌های روز دسترسی پیدا خواهیم کرد و فرصت جدیدی برای برنامه های اقتصادی کشور است که باید با تدبیر و برنامه ریزی با این مسائل روبرو شویم.
 
معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه اگر دقت و برنامه‌ریزی و عقلانیت نباشد، هر فرصتی می تواند به تهدید تبدیل شود و بازارهای کشور و توانمندی‌ها آسیب ببیند و استفاده از منابع خارجی صورت بگیرد، تصریح کرد: کشور ما در این ایام با ویژگی دیگری نیز روبرو است که بعد از یک دهه رشد درآمدهای نفتی و تنظیم اقتصاد بر اساس درآمدهای نفتی که اقتصاد خودش را در 10 ساله گذشته با این شیوه تنظیم کرده است، به یک باره با یک موضوع جدید و مهمی به نام کاهش غیر منتظره نفت به حدود 30 دلار روبرو شده‌ایم که واقعا قابل پیش بینی نبوده است.

رئیس شورای عالی صنایع دریایی کشور خاطرنشان کرد: این وضعیت برای اقتصاد ایران مشکل‌ساز خواهد بود، زیرا به نفت متکی هستیم و بخش قابل توجهی از بودجه دولت به بودجه نفتی اتکا است. اگر امید مردم به آینده کشور نبود و به مدیریت کشور اعتماد نمی کردند، همین اتفاق تلاطمی در اقتصاد به وجود می آورد که قابل کنترل نبود. البته دولت در قبال این مسئله با تمام وجود وقت می گذارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه علاوه بر این دو موضوع جدید، موضوع ایجاد شغل نیز پیش روی ما قرار دارد، ادامه داد: پیش‌بینی می شود در طول برنامه ششم سالی 890 فارغ التحصیل دانشگاهی داشته باشیم که از ما«کار» مطالبه می کنند. اشتغال با سرمایه گذاری و افزایش تولید امکان پذیر است و باید به سمت سرمایه گذاری‌هایی برویم که با منابع کمتر، تعداد شغل بیشتری ایجاد می‌کنند.

جهانگیری با اظهار اینکه موضوع مهم دیگر، این است که ما در منطقه رقبایی داریم که در زمان افول ما آنها رشد داشته‌اند، تاکید کرد: اکنون در حال تدوین برنامه ششم توسعه کشور هستیم و از هفته آینده این بحث در دولت دنبال خواهد شد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه در این دوره نیازمند سیاست‌های عالمانه برای مقابله با این چالش‌ها هستیم و سیاست راهگشا، سیاست اقتصاد مقاومتی است، اضافه کرد: تعویق تدوین برنامه ششم توسعه با این دیدگاه بود که یک بار دیگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در آن لحاظ شده باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ما باید به ظرفیت‌های داخلی توجه کافی داشته باشیم، اظهار کرد: به طور قطع، می‌توان گفت که یکی از نعمت‌های خدادادی اقتصادی ما، دریا است، زیرا ایران از جمله کشورهایی است که می‌تواند با اتکا به دریا اقتصاد خود را پیش ببرد. با وجود اتصال به آبهای آزاد و با توجه به وجود منابع نفت و گاز در کشور، اقتصاد متکی به دریا، می‌تواند یکی از جهت‌گیری‌های ما باشد. همچنین مهمترین معادن ما در نزدیکی مناطق دریایی قرار دارد و سالانه چند ده میلون تن کالا در کشور وارد و خارج می‌شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد: کشورهای متعددی در همسایگی داریم که هیچ کدام راه دریایی ندارند و به صورت طبیعی باید از طریق ایران به دریا وصل شوند و به همین دلیل شرایط بسیار خوبی برای ترانزیت کالا به آسیای میانه داریم.

وی با تاکید بر اینکه بخشی از زیربناها در ایران شکل گرفته است، تصریح کرد: ایران یک کشور تازه به دوران رسیده نیست و اکنون بیش از 200 بندر بزرگ و کوچک مختلف دارد و برخی از سواحل زیرساخت خوبی دارند. در برنامه ششم، دریا یکی از مهمترین جهت‌گیری‌هایی است که باید به آن پرداخته شود.

کشتی‌سازی ما عقب افتاده است

رئیس شورای عالی صنایع دریایی کشور با بیان اینکه باید به صنعت دریایی نگاهی متفاوت شود، گفت: شروع فعالیت صنعت کشتی‌سازی در ایران به دهه چهل باز می‌گردد اما پیشرفت خوبی نداشته است و در واقع کشتی‌سازی ما عقب افتاده و مهمترین دلیل آن، این است که نحوه ساخت و تحویل و تامین ملزومات در داخل کشور با کشتی‌سازی های خارجی تفاوت دارد. در مکانیزم بانکی تامین منابع این صنعت پیش‌بینی نشده اما در دنیا این مسئله حل شده و نیاز نیست ابتدا تمام پول را برای ساخت کشتی بدهند.

جهانگیری با اشاره به اینکه زمان ساخت کشتی در داخل کشور زیاد است، ادامه داد: زیرساخت‌های کشتی‌سازی‌های ما فراهم است.

دیدگاه جهانگیری درباره وضعیت صدرا

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به وضعیت کنونی شرکت کشتی‌سازی صدرا، بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که برای صدرا پیش آمده، طرفدار این هستم که این شرکت به عنوان یک شرکت بزرگ دریایی به آغوش صنعت دریایی ایران باز گردد. این مسئله باید حتما حل شود و مالکیت شرکت مهم نیست، آنچه مهم است این است که متعلق به ملت ایران است.

جهانگیری با تاکید بر اینکه باید برای سواحل برنامه مهم توسعه‌ای داشته باشیم، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم یکی از مهمترین جهت‌گیری‌ها، توسعه سواحل مکران است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه جاسک باید به قطب صنعت و یکی از بزرگترین بنادر کشور تبدیل شود و حتما در این منطقه باید صنایع پتروشیمی را داشته باشیم، تاکید کرد: یکی از برنامه‌های مهم، احداث نیروگاه‌های هسته‌ای و آبشیرین‌کن‌ها و حضور جمعیت در این منطقه است. تراکم جمعیت در سواحل جنوب بسیار کم است و باید زیربنای حضور مردم باید ایجاد شود.

وی گفت: در بحث سازه‌های دریایی باید سرعت پیشرفت بیشتر شود، البته اکنون تمام سازه‌های دریایی در داخل تولید می‌شود.

جهانگیری با بیان اینکه ساخت دکل‌های حفاری باید در کشور صورت می‌گرفت، ادامه داد: وزارت صنعت، وزارت نفت و بخش خصوصی باید برای این اقدام نیز آماده باشد. در داخل، اکنون دکل‌ها را از خارج کشور خریداری می‌کنیم، در صورتی که باید امکان ساخت این دکل‌ها در داخل کشور فراهم شود.

رییس شورای عالی صنایع دریایی با اظهار اینکه سالانه ده‌ها هزار کشتی در خلیج‌فارس جابجا می‌شود، افزود: سرویس‌ها و تعمیرات مورد نیاز این کشتی‌ها بازار بسیار خوبی برای ایران است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه تعمیرات مورد نیاز داخل، به خارج سپرده می‌شوند، خاطرنشان کرد: اینها بازارهای بزرگی است که در ایران وجود دارد و باید در برنامه ششم به آنها بپردازیم.

وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری‌ها باید دقیق باشند، تاکید کرد: سیاست‌گذاری، عوامل توسعه یک بخش هستند و در این بخش شورای عالی صنایع دریایی باید سیاست‌گذاری کند. نظام بانکی نیز باید خودش را تجهیز کند و بخش خصوصی جهت‌گیری مورد نیاز را بدست آورد.

این مقام مسئول با بیان اینکه باید ظرفیت‌ها را برای سرمایه گذاران خارجی تعریف کنیم، ادامه داد: وقتی می‌گوییم اقتصاد دریا، یعنی این ظرفیت برای جلب سرمایه گذار به سرمایه گذاران خارجی و داخلی معرفی شود.

جهانگیری در بخش پایانی سخنانش نیز با بیان اینکه مجموع مزایای صنایع دریایی کشور بسیار زیاد است، گفت: ما به عنوان مسئولین کشور باید سیاست‌گذاری شفاف، عالمانه و دقیق داشته باشیم و به اطلاع همه رسانده شود.

وی تاکید کرد: دریا می‌تواند بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور به اشتغال را تامین کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار