موضوع تبدیل شدن مهران به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی این روز ها موضوع اصلی همه محافل تخصصی و عامیانه استان ایلام، سرمایه گذاران، تجار و دیگر اقشار مختلف است که به نوعی با این مسله به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درگیر هستند.
کد خبر: ۱۴۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۷ 22 December 2015
به گزارش تابناک ایلام، موضوع تبدیل شدن مهران به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی این روز ها موضوع اصلی همه محافل تخصصی و عامیانه استان ایلام، سرمایه گذاران، تجار و دیگر اقشار مختلف است که به نوعی با این مسله به صورت مستقیم یا غیر مستقیم درگیر هستند.
پس از عدم موافقت مجلس شورای اسلامی با نصویب مهران به عنوان منطقه آزاد و ویژه اقتصادی و خارج شدن این طرح از دستور کار مجلس موجی از نارحتی و دلنگرانی در بین مردم و مسئولان استان به وجود آمده است.
هرچند مجلس در این مقطع به این طرح رای اعتماد نداد اما هنوز بسیاری از مردم و مسئولان و سرمایه گذاران به تصویب و اجرایی شدن نهایی این طرح توسط نمایندگان مجلس خوشبین هستند که در این مقال اظهار نظرهای مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی مهران در زمینه تبدیل شدن مهران به منطقه آزاد و ویژه اقتصادی را از نظر می گذرانیم.
** منطقه آزاد مهران بندر خشک ایران می شود
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی مهران گفت: با وجود این که بندر و فرودگاه دو مولفه مهم ایجاد مناطق آزاد یا ویژه اقتصادی به شمار می رود، اما کارشناسان و صاحب نظران مهران را با توجه به موقعیت ویژه و راهبردی بندر خشک ایران نام گذاری کرده اند.
علی طاووس نژاد افزود: استان ایلام از حیث ذخایر نفت، گاز و معادن جایگاه ممتاز و بالایی در کشور دارد که باید در شرایط پسا تحریم از این ظرفیت ها و ثروت ها به بهترین شکل ممکن بهره برداری و استفاده کرد.
وی ادامه داد: باید سرمایه گذاران خارج استان و حتی خارج از کشور را به سمت سرمایه گذاری در مهران سوق داد و از فرصت پیش آمده برای رونق بخشی به صادرات، اشتغال و تسهیل در کسب و کار منطقه بیشترین بهره برده شود.
وی اظهار کرد: بر اساس قانون پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی، برقراری روابط تجاری بین المللی، اشتغال مولد، انتقال فناوری، صادرات غیرنفتی و ترانزیت و ترانشیت از اهداف، مزایا و مجوزهای مناطق آزاد است که در صورت تحقق و تولد منطقه آزاد مهران همه این عوامل ظهور و بروز خواهد یافت.

** رغبت بالای سرمایه گذاران بومی و غیربومی برای سرمایه گذاری در مهران
طاووس نژاد اضافه کرد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی که بر خصوصی سازی و توسعه آن تاکید دارد، منطقه ویژه اقتصادی مهران توسط استاندار ایلام به بخش خصوصی و شرکت توسعه عمران واگذار شده و این شرکت برای ایجاد زیرساخت ها به یک هزار میلیارد ریال بودجه نیاز داشت که در مدت معین قرارداد این شرکت نتواست مبلغ مورد نظر را تامین و اهداف مد نظر قید شده در قرارداد را عملیاتی سازد و لذا استاندار ایلام اقدام به فسخ قرارداد کرد.
وی گفت: در حال حاضر یک تشکیلات دولتی و نیمه دولتی با حضور و نظارت استاندار و معاونان وی امور منطقه ویژه را انجام می دهند و این تشکیلات تاکنون موفق به جذب شش سرمایه گذار خارج استان برای سرمایه گذاری در مهران شده و حتی یکی از این شرکت ها خواهان اجرای پنج طرح در این منطقه است و ما تا پایان امسال شاهد حضور سرمایه گذاران بومی و غیر بومی متعددی در منطقه خواهیم بود.
استقبال و اعلام آمادگی ژاپنی ها و اروپایی ها برای سرمایه گذاری در مهران
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی مهران از استقبال شرکت های خارجی و کشورها برای سرمایه گذاری در مهران خبر داد و یادآوری شد: افزون بر سرمایه گذاران داخلی، برخی از سفرای خارجی مقیم ایران نظیر سفیر ژاپن به همراه گروه های اقتصادی و تجاری این کشور با سفر به مهران و دیدار و بررسی مزیت ها از سرمایه گذاری و انتقال فناوری به منطقه استقبال فراوان کردند و رایزنی برای سفر سفرای اتریش و آلمان به همراه تیم های اقتصادی و تجاری این کشورها به مهران در حال پیگیری است.
وی افزود: سرمایه گذاری های انجام شده در مهران بر اساس نیاز سنجی های عراق است و شرکت های خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در مهران اغلب کالاهایی چون انواع مواد و مصالح ساختمانی تولید می کنند که مورد نیاز بازار کشور عراق است.
طاووس نژاد ادامه داد: منطقه ویژه اقتصادی مهران 830 هکتار گستره در چهار پهنه دارد که پهنه نخست شامل صنایع پایه همچون نفت، پتروشیمی، برق و پهنه صنایع تبدیلی کشاورزی، بسته بندی، مصالح ساختمانی، چرم، کانی های غیر فلزی و... است.
وی بیان کرد: پهنه دیگر نیز شامل cbd (سی بی دی) یا ادارای – تجاری است که ساماندهی تجار و برقراری ارتباط بازرگانی با دیگر کشورها در آن انجام می شود و دو پهنه بعدی نیز فضای سبز و مجتمع های خدماتی و رفاهی است.
طاووس نژاد افزود: بر پایه مطالعه ها و برنامه ریزی ها، منطقه ویژه اقتصادی مهران در دوره ای 10 ساله 9 هزار و 600 فرصت اشتغال زایی مستقیم در زیربخش های مختلف ایجاد خواهد کرد که چندین برابر این رقم نیز اشتغال زایی غیر مستقیم به همراه خود دارد.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی مهران با ذکر این موضوع که یکی از مهمترین درگاه های صادراتی در منطقه آزاد مهران، صدور خدمات فنی مهندسی به کشورهایی چون عراق و سوریه با توجه به ویرانی زیرساختی این کشورهاست، اظهار کرد: پارسال میزان درآمد کشور از محل صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها 20 میلیارد دلار بوده که سهم استان ایلام با وجود ظرفیت های متعدد در زمینه های گوناگون صفر بود.
وی افزود: استان ایلام باید برای توسعه این حوزه تلاش ها و جدیت بیشتری به خرج دهد و با توجه به ایجاد برخی زیرساخت ها توسط کشور عراق به ویژه در استان های شیعه نشین همجوار و تمایل این استان ها برای ایجاد مراودات تجاری با ایلام و کشور از طریق مرز مهران، زمینه برای صدور خدمات فنی و مهندسی و دیگر محصولات مورد تقاضا به این کشور فراهم شده است و منطقه ویژه مهران می تواند به عنوان قطب صنعتی منطقه آزاد شکل بگیرد.
طاووس نژاد با ارائه پیشنهاد مهندسان ایلامی مبنی بر ایجاد راه ابریشم دو از طریق منطقه آزاد مهران بیان کرد: با توجه به این که دزدان دریایی راه های آبی را نا امن کرده اند و 30 درصد توان نیروی دریایی کشور نیز در مناطق فعالیت دزدان دریایی در دریاهای آزاد است، پیشنهاد می شود که مهران را با توسعه راه های زمینی و ریلی از طریق خوزستان یا عراق و سوریه در قالب یک طرح بین المللی به دریای مدیترانه وصل کنیم چرا که عملیاتی کردن این پیشنهاد در حوزه عملی، فرهنگی، اقتصادی و تجاری هم برای کشور و هم استان ایلام بسیار سودمند خواهد بود.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی مهران در ادامه به مواد اشتراک و افتراق مناطق آزاد اقتصادی و ویژه اقتصادی اشاره کرد و گفت: در 26 بند موارد اشتراک و اختلاف این دو منطقه مشخص و معین شده که 16 مورد اشتراک میان آنها وجود دارد از جمله این موارد تشابه در صادرات کالا و یکسان بودن تامین ارز در این دو مناطق از طریق صندوق توسعه ملی است و نیز انتقال و به کارگیری اتباع خارجی در هر دو منطقه آزاد است ضمن اینکه بر اساس مجوز قانونگذار 10 درصد کارگران این مناطق می تواند از اتباع بیگانه باشد.
طاووس نژاد ادامه داد: به استناد ماده هفت قانون مناطق ویژه اقتصادی صدور مجوز برای هرگونه فعالیت اقتصادی، عمرانی، آموزشی و... بر عهده سازمان متولی منطقه ویژه است و در امر صدور پروانه ساخت و فعالیت وقت و هزینه کمتری از متقاضیان اتلاف می شود.
وی معافیت ویژه مناطق اقتصادی از عوارض گمرکی و سود بازرگانی را از موارد دیگری دانست که قانون گذار در مناطق ویژه آن را گنجانده است و پیش بینی کرده است و در مبحث سرمایه گذاری خارجی در مناطق ویژه، قانون جذب و تشریک سرمایه گذار خارجی وجود دارد که انتظار می رود مسئولان استان زمینه استفاده از این تسهیلات و شرایط را فراهم سازند.
مدیرعامل منطقه ویژه مهران در مورد استفاده از روادید اتباع خارجی نیز افزود: در مناطق آزاد به اخذ روادید نیاز نیست اما در مناطق ویژه اخذ روادید و تردد اتباع بیگانه طبق قانون سرزمین اصلی است و در بحث تجارت چمدانی نیز در مناطق آزاد افراد می توانند در برگشت به سرزمین اصلی تنها در حد یک چمدان بدون پرداخت عوارض گمرکی وسایل و لوازم مورد نیاز خود را وارد کنند اما در مناطق ویژه این امکان وجود ندارد.
وی در ادامه در خصوص تردد خودرو که مورد توجه عموم مردم است نیز یادآور شد: تردد خودرو در مناطق آزاد تا شعاع خاصی که به تصویب سازمان متولی منطقه می رسد مقدور است اما در مناطق ویژه شرایط طبق سرزمین اصلی خواهد بود.
مرز بین المللی مهران در 95 کیلومتری جنوب غربی ایلام مهمترین معبر رسمی کشورمان برای تردد زائران عتبات عالیات است که تنها در ایام منتهی به اربعین امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار زائر از این مرز تردد کردند، روزانه بیش از پنج هزار زائر از این مرز برای زیارت به شهرهای مذهبی عراق سفر می کنند.
مرز مهران همچنین از معبرهای رسمی کشور برای صادرات کالا به کشور عراق محسوب می شود که روزانه محموله 500 کامیون و تریلر از این مرز به کشور عراق صادر می شود. از ابتدای سال جاری تا پایان آبان بیش از 887 میلیون دلار کالا از این مرز صادر شده است./ز

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار