استان ایلام طی روزهای 28 آذر تا چهارم دی 94 شاهد رویدادها و وقایع متعددی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بود که در این نوشتار به برخی از آنها اشاره می شود.
کد خبر: ۱۵۱۶۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۵ 26 December 2015
استان ایلام طی روزهای 28 آذر تا چهارم دی 94 شاهد رویدادها و وقایع متعددی در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بود که در این نوشتار به برخی از آنها اشاره می شود.

به گزارش تابناک ایلام؛نخستین واقعه مهمی که 28 آذرماه در استان ایلام روی داد، آغاز ثبت نام داوطلبان شرکت در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی بود.
با آغاز فرایند ثبت نام تعداد زیادی از اشخاص خود را برای کسب سه کرسی نمایندگی مردم این استان در 2 حوزه شمالی و جنوبی نامزد کردند که پس از هفت روز فرصت در نظر گرفته شده 105 نفر شامل 79 نفر در حوزه شمالی و 26 نفر نیز در حوزه جنوبی ثبت نام کردند.

** 300 میلیارد ریال برای زائران اربعین حسینی درایلام هزینه شد
نماینده ولی فقیه در سپاه حضرت امیرالمومنین(ع) ایلام گفت: در مجموع و پس از انجام برآوردهای صورت گرفته مبلغ 300 میلیارد ریال کمک های نقدی و غیر نقدی برای خدمات رسانی به زائران اربعین 94 که از طریق مرز مهران به عتبات عالیات مشرف شده بودند، صرف شد.
حجت الاسلام والمسلمین شمس الله جلیلیان اظهار کرد: این میزان کمک های نقدی و غیر نقدی از سوی افراد خیر، موسسه های خیریه، نهاد ها و ارگان های دولتی و غیر دولتی استان ایلام و خارج از استان برای زائران هزینه شده است.
وی ادامه داد: از این میزان هزینه صرف شده مهران با هزینه کرد نقدی و غیرنقدی 150 تا 130 میلیارد ریال رکورد دار بوده است و پس از مهران شهرستان های سرابله با پنج میلیارد ریال و ملکشاهی با 2 هزار و 700 میلیون ریال در جایگاه های بعدی پذیرایی از زائران اربعین امسال قرار دارند.

** 887 میلیون دلار کالا از گمرک مهران به عراق صادر شد
مدیرکل گمرکات استان ایلام گفت: 887 میلیون دلار انواع کالا از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه از گمرک مهران به کشور عراق صادر شده است. 
خلیل حیدری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 887 میلیون دلار در مجموع طی مدت یاد شده از مرز مهران صادرات صورت گرفته و مهم ترین محصولات صادراتی نیز شامل سیمان، پلی اتیلن، محصولات غذایی همچون گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز، مصالح ساختمانی از جمله سنگ، کاشی و آجر، بدنه خودرو و کفش بوده است.
وی با بیان اینکه فعالیت صادراتی در مرز مهران به دو شکل اظهار شده گمرکی استان ایلام و اظهار شده گمرکات سایر مناطق کشور است، افزود: گمرک استان ایلام طی هشت ماه سال 94 رتبه ششم مرزهای کشور از نظر وزنی و رتبه 12 را از نظر ارزشی در میان 31 استان کشور به خود اختصاص داده است.
مدیرکل گمرکات ایلام یادآور شد: صادرات محصولات اظهار شده در استان طی مدت یاد شده 412 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه پارسال 2 درصد کاهش را نشان می دهد.
حیدری تاکید کرد: وجود روزهای تعطیل بسیار در مهران و متوقف شدن یک ماهه فعالیت صادراتی در مرز مهران بدلیل تغییر قوانین و مقررات گمرکی در عراق در ابتدای امسال از مهمترین عوامل کاهش صادرات از این نقطه مرزی در سال جاری بوده است.
وی ادامه داد: طی هشت ماه امسال 476 میلیون دلار کالا که در سایر گمرکات کشور اظهار شده نیز از طریق مرز مهران صادر شده است که در مقایسه با سال گذشته 22 درصد افزایش را نشان می دهد.

** نمایندگان با ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری مخالفت کردند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی مهران، اروند، بانه و مربوان، اینچه برون، اردبیل، بوشهر و سیستان و مناطق دیگر ویژه اقتصادی مخالفت کردند.
به گزارش ایرنا، نمایندگان در جلسه علنی روز یکشنبه مجلس شورای اسلامی به بررسی لایحه ایجاد مناطق جدید آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و اصلاح محدوده برخی از مناطق آزاد پرداختند.
این لایحه از تجمیع پنج لایحه دولت و نظرات نمایندگان مجلس در کمیسیون اقتصادی بود که به دلیل مغایرت آن با برنامه پنج ساله پنجم توسعه با آن مخالفت کردند. این لایحه احتیاج به دو سوم رای نمایندگان حاضر در جلسه داشت.
بر این اساس از مجموع 230 نماینده حاضر در جلسه 117 نماینده رای موافق، 85 نماینده رای مخالف و 8 نماینده رای ممتنع دادند و به تصویب نرسید.

** توقیف خودروی حامل بیش از 30 میلیارد ریال اسکناس قاچاق در مرز مهران
جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا از توقیف یک دستگاه خودروی پژو ، حامل بیش از 30 میلیارد ریال اسکناس قاچاق خبر داد.
به گزارش ایرنا از پایگاه خبری پلیس، سردار احمد گراوند گفت: ماموران هنگ مرزی مهران در کنترل و مراقبت ویژه محور بهرام آباد به یک دستگاه خودرو پژو مشکوک و این خودرو را متوقف کردند. 
وی افزود: در بازرسی از این خودرو که قصد ورود به کشور را داشت، 30 میلیارد و 250 میلیون ریال اسکناس ایرانی قاچاق کشف شد.
جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا یادآور شد: یک قاچاقچی در این رابطه دستگیر و پس از تشکیل پرونده تحویل مقامات قضایی شد. 
مرز بین المللی مهران نزدیک ترین و امن ترین مرز برای تبادل کالا و تردد به کشور عراق است و مرزداران ایلام با دقت، جدیت و تلاش شبانه روزی، عهده دار کنترل این پایانه مرزی هستند.

** نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب ایلام گشایش یافت
نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب استان ایلام روز پنجشنبه با حضور معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون سیاسی، امنیتی استاندار ایلام و جمعی از مسئولان فرهنگی استان و دوستداران کتاب آغاز بکار کرد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، این نمایشگاه با حضور 283 ناشر از استان های مختلف کشور پس از 2 سال وقفه در فضایی به گسترده سه هزار و 600 متر مربع برپا شده است. 
39 هزار عنوان کتاب در حوزه های مختلف دین ، علوم اجتماعی، کلیات، تاریخ، جغرافیا، کودک و نوجوان، زبان و علوم و فنون در این نمایشگاه کتاب عرضه شده است.. 
400 ناشر از سراسر کشور متقاضی شرکت در این نمایشگاه بودند که به دلیل محدودیت فضا در محل سوله شرکت غله استان ایلام امکان حضور 283 ناشر فراهم شده است که از این تعداد 20 ناشر متعلق به استان ایلام هستند. 
نخستین نمایشگاه کتاب ایلام سال 72 با شرکت 200 ناشر و در قالب 15 هزار عنوان کتاب برگزار شد و هیچ کدام از ناشران نیز در استان حضور نیافتند که امسال با حضور 283 ناشر معتبر بیش از 39 هزار عنوان کتاب عرضه شده است. 
نهمین نمایشگاه کتاب استان ایلام از سوم دی تا نهم دی ماه دایر خواهد بود. 

** 105 داوطلب انتخابات مجلس در حوزه های انتخابیه ایلام و دهلران ثبت نام کردند
رئیس ستاد انتخابات استان ایلام گفت: در پایان مهلت یک هفته ایی نام نویسی داوطلبان شرکت در انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در دو حوزه انتخابیه ایلام و دهلران در مجموع 105 نفر ثبت نام کردند.
حسین کلانتری شامگاه جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از این تعداد تا ساعت 21 امشب، 79 نفر مربوط به حوزه انتخابیه ایلام و 26 نفر نیز مربوط به حوزه انتخابیه دهلران است.
حوزه انتخابیه ایلام، مهران، ایوان، سیروان، ملکشاهی و چرداول دو کرسی و حوزه انتخابیه دهلران، آبدانان، دره شهر و بدره یک کرسی در مجلس شورای اسلامی و در مجموع استان ایلام 3 کرسی در مجلس دارد. 
وی با بیان اینکه در آخرین روز از مهلت یک هفته ایی ثبت نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی 19 نفر در حوزه انتخابیه ایلام نام نویسی کردند، افزود: در این روز پنج نفر نیز در حوزه انتخابیه دهلران داوطلب شده و نام نویسی کردند.
کلانتری تاکید کرد: از میان مجموع داوطلبان ثبت نام شده در حوزه انتخابیه ایلام چهار نفر و در حوزه انتخابیه دهلران نیز سه نفر خانم هستند. 
رئیس ستاد انتخابات استان ایلام یادآور شد: با توجه به اینکه امکان ثبت نام داوطلبان برای حوزه های انتخابیه ایلام و دهلران در ستاد انتخابات مستقر در وزارت کشور نیز وجود دارد امکان تغییر تعداد داوطلبان تا پایان امشب وجود دارد.
استان ایلام با افزون بر 20 هزار کیلومترمربع مساحت و جمعیتی حدود 600 هزار نفر و 10 شهرستان، سه کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی (2 نماینده برای شهرستان های ایلام، مهران، چرداول، سیروان، ایوان و ملکشاهی) و (یک نماینده برای شهرستان های دهلران، دره شهر، بدره و آبدانان) و یک نماینده نیز در مجلس خبرگان رهبری دارد. 
انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی همزمان با انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفندماه سال جاری برگزار می شود. /م

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار