استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رفع نیازهای آبی این استان در بخش های صنعت، کشاورزی و آشامیدنی نیارمند تخصیص آب از 11.2 میلیارد مترمکعب روان آب این قطب آبی است.
کد خبر: ۱۵۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۱ 27 December 2015
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رفع نیازهای آبی این استان در بخش های صنعت، کشاورزی و آشامیدنی نیارمند تخصیص آب از 11.2 میلیارد مترمکعب روان آب این قطب آبی است.
سید موسی خادمی عصر شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح دیدار خود با معاون وزیر نیرو، افزود: از 8.5 میلیارد مترمکعب روان آب به عنوان منابع تجدید پذیر این استان سالانه یک میلیارد مترمکعب استحصال می شود و مابقی به صورت روان آب از استان خارج می شود.
وی اظهار کرد: این استان با داشتن 11.2 روان آب حاصل از نزولات جوی هم اکنون برای تامین آب جزو محروم ترین مناطق کشور است به گونه ای که 70 درصد کشت منطقه به صورت دیم انجام می شود.
خادمی گفت: مدل های تخصیص سهم آب این استان از سوی وزارت نیرو نیاز به بازنگری دارد و باید نسبت به افزایش سهم تخصیصی این حوضه بزرگ آبریز تصمیم گیری جدی صورت گیرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد افزود: در این نشست که به صورت ویژه با موضوع تخصیص سهم آب از حوضه های آبریز کارون، مارون و زهره برگزار شد، برگزاری جلسه ای با حضور استانداران بوشهر، خوزستان و چهارمحال و بختیاری و حوضه های آبریز این استان برای افزایش سهم استان از تخصیص آب این حوضه ها مورد تصویب قرار گرفت.
وی اظهار داشت: در دیدار با رحیم میدانی معاون وزیر نیرو طولانی شدن روند اجرای پروژه های بخش آب، مشکل تامین اعتبار از منابع دولتی و چگونگی استفاده از سهم آب حوضه های آبریز کارون، مارون و زهره پیگیری و مورد بررسی قرار گرفت.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: از 270 هزار هکتار اراضی مستعد این استان 200 هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می شود که تامین آب و اخذ مجوز تخصیص آب کشاورزی از منابع غنی رودخانه های استان در دستور کار مدیران اجرایی است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: تامین میان مدت و بلندمدت آب آشامیدنی و درخواست تخصیص آب کشاورزی و صنعت از حیاتی ترین نیازهای توسعه این استان با جدیت در حال پیگیری و رفع این مشکل نیازمند توجه مسئولان وزارت نیرو است.
وی تصریح کرد: این استان برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی نیاز به توسعه صنعت دارد و تامین آب مورد نیاز صنعت جهت توسعه این بخش در مناطق مستعد استان نیز مطالبه مردم از دولت و مسئولان اجرایی است.
فقر کشت آبی باعث شد که سال زراعی گذشته 80 درصد از محصولات 130 هزار هکتار زمین های دیم کهگیلویه و بویراحمد برداشت نشود و این امر میلیاردها ریال به بهره برداران این بخش خسارت وارد کرد.
این در حالی است که 12 رودخانه پرآب در کهگیلویه و بویراحمد جاری است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار