کد خبر: ۱۵۲۵۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۹ 27 December 2015

به گزارش تابناک یزد،مدير عامل شركت آب و فاضلاب روستايي استان با اشاره به آبرساني سيار به 270 روستاي استان يزد و تاكيد بر سلامت و بهداشتي بودن اين آب، از در حال ساخت بودن 30 مجتمع آبرساني روستايي در راستاي الزام دولت به تكميل مجتمع‌هاي آبرساني تا سه سال آينده خبر داد.

 کاهش بارندگی و به دنبال آن محدویت منابع آبی، از يك سو باعث کاهش کیفیت بیش از نیمی از منابع تأمین آب روستاهای استان شده و از سوي ديگر موجب پایین آمدن سطح کیفیت آب از لحاظ پارامترهای کیفی و به تناسب آن بالا رفتن نارضایتی مردم از طعم و کیفیت آن شده است.

در این میان روستاهای شهرستان‌های تفت و مهریز كه عمدتاً در مناطق كوهستاني استان واقعه شده‌اند، بیش از ساير نقاط استان با مشکل بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌کنند به نحوي كه اخيراً نه تنها از كم‌آبي، بلكه به لحاظ مشكل طعم نامناسب و شوري و احتمال ناسالم بودن آب روستاهايشان، گلايه‌ و اعتراض داشته‌اند.

"محمدرضا حاتمي" مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در اين باره در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويا ايران(ايسنا) – منطقه يزد، اين اطمينان را به مشتركان آب روستايي داد كه آب شبکه آب و فاضلاب روستایی استان، كاملاً سالم و بهداشتي است.

وي افزود: آب تانکرهایی که در اجاره شرکت آب و فاضلاب روستایی است یا این که در اختیار اين شرکت براي آبرساني سيار به روستاهاست نيز  قابل اعتماد و با کیفیت است و تا امروز موردی مبنی بر عدم کیفیت آب گزارش نشده است.

حاتمي در مورد آبرساني سيار به روستاهاي استان خاطرنشان كرد: برداشت آب برای روستاها از محل‌هاي تعيين شده و داراي علمک برداشت انجام مي‌َود كه امکان کنترل از راه دور میزان برداشت آب و زمان برداشت تانکر را فراهم می‌کند و از طرفي آبی که برداشت می‌شود نيز از چشمه و قنات شخصی نیست، لذا در صورتی که موردی نيز مشاهده شود، مربوط به تانکرهای در اختیار شرکت آب و فاضلاب روستایی نيست و موضوع ناسالم بودن آب مورد تایید نمی‌باشد.

وی همچنين عنوان كرد: با توجه به این که بیشترین روستاهای استان در شهرستان تفت واقع شده، حجم زیادی از آب‌رسانی را می‌طلبد، بنابراین روستاهای اين شهرستان غالباً به صورت سيار در حال آبرسانی هستند و مشکل شوری زیاد آب برخی روستاها مانند زردین و بنادکوک که از چاه قائم‌دشت برداشت و با تانکر به اين روستا برده می‌شود به دلیل املاح بافت خاک استان است.

اين مسئول ادامه داد: همچنین برای تامین آب روستای ده‌بالا از چاه و قنات‌های ده‌بالا استفاده شده و برداشت آب برای روستای طزرجان از چاه‌های اسلامیه انجام می‌شود.

وی با بیان این که آبرسانی به روستاها، فارغ از جمعیت آنها انجام می‌شود، تاكيد كرد: امنابع آبي روستايي ذكر شده، هیچ دسترسی خارجی ندارند و کاملاً بهداشتی هستند و تاکنون مشکلی در اين خصوص گزارش نشده است لذا به مردم نيز توصیه نمی‌کنیم که حتماً از آب جوشانده شده، استفاده کنند.

حاتمي در ادامه با اشاره به وجود قريب سه هزار روستا در استان كه از اين تعداد يك‌هزار روستا داراي سکنه هستند، اظهار کرد: متاسفانه خشکسالی‌هاي متوالي استان باعث شده تا هم‌اكنون آبرساني 270 روستاي استان به صورت سيار و با تانكر انجام شود.

وي با بيان اين كه ايجاد 30 مجتمع آبرساني روستايي براي ساماندهي به آبرساني‌هاي سيار در دستور کار استان است، ايجاد اين مجتمع‌ها را نيازمند 230 میلیارد تومان اعتبار ذكر كرد.

مدير عامل آبفار يزد ايجاد اين مجتمع‌ها را در کاهش تعداد روستاهایی که به صورت سیار آبرسانی می‌شوند نيز موثر خواند و خاطرنشان كرد: تاسیس این مجتمع های آبرسانی روستایی در راستای الزام وزارت نیرو از سوی دولت برای تکمیل مجتمع‌های آبرسانی روستایی و تحقق آبرسانی کامل به همه روستاهای کشور تا سه سال آینده، در حال انجام است.

وی در مورد تصريح كرد: براساس ماده هفت طرح یک فوریتی بهینه‌سازی مصرف آب شرب به مدت سه سال از زمان ابلاغ این قانون، هر سال معادل ریالی 500 میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی در بودجه سالانه به صورت تسهیلات به اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی، فاضلاب شهری، اصلاح شبکه و کاهش هدررفت اختصاص می‌یابد.

حاتمی گفت: این مجتمع‌های آبرسانی دارای ظرفیت‌های متفاوتی هستند به نحوي كه برخی تنها ظرفیت آبرساني به سه روستا و بعضاً تا هفت روستا را پوشش مي‌د‌هند و این ظرفیت به منبع تامین آب اين مجتمع‌ها كه عمدتاً چاه‌هاي آب زيرزميني هستند و موقعیت مکانی روستاهاي هدف بستگي دارد.

به گفته‌ي وي، این مجتمع‌های آبرسانی روستایی در کل 367 روستای استان را تحت پوشش قرار می‌دهد و تحقق این عملکرد، شاخص آب‌رسانی استان را به 92 درصد در روستاها خواهد رساند که شاخص خوب و قابل قبولی است.

مدير عامل آ و فاضلاب روستايي استان يزد در پايان متذكر شد: متاسفانه فصل زمستان نيز تاثيري در كاهش نياز آب‌رسانی سیار به روستاهای استان نشده است و خوشبختانه با اين وجود نيز روستایی در استان نداریم که به علت سختی در رفت و آمد یا مسافت زياد منابع آب از روستا، در صورت نياز از خدمات آبرسانی سیار محروم باشد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار