تکدی گری ، این روزها به معضلی برای شهرهای گردشگرپذیر و ساحلی غرب استان مازندران تبدیل شده و رفع ان ، نیازمند اراده قوی و تعامل همه دستگاه های مختلف است.
کد خبر: ۱۵۸۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۹ 05 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، متکدیان در این شهرها سعی دارند با پوشش های رقت بار و چهره های مختلف با جریحه دار کردن احساسات مردم به درآمدی نامتعارف دست یابند.

اگرچه درسال های گذشته تکدی گری به شیوه دیگری ازسوی افرادی مانند دراویش و دعانویسان در این شهرها متداول بود اما امروز گردشگران ، مسافران و شهروندان غرب مازندران در جای جای این شهرها شاهد جمعیت انبوه کودکان خیابانی ، زنان و مردان معلولی هستند که دراین مناطق گدایی می کنند. 


درهمین حال شماری از کارشناسان ، شهروندان و مسافران غرب مازندران با انتقاد از کم توجهی مسئولان نهادهای ذیربط نسبت به رفع این معضل اجتماعی اظهار داشتند: با این که قوانین وظایف اداراتی که باید در این زمینه همکاری لازم را داشته باشند بدرستی تعریف و تبیین کرده است اما از این که دراین حوزه عزم جدی وجود ندارد جای تامل دارد.


از سوی دیگر شمار متکدیان دراین مناطق با تغییر فصول سال متغیر است بطوریکه در فصل های بهار و تابستان در این مناطق بر شمار آنان افزوده می شود.

طبق مصوبه شورای عالی اداری سال 1378 کارساماندهی و جمع آوری متکدیان برعهده اداراتی مانند دادگستری ها ، نیروی انتظامی ، بهزیستی ، کمیته امداد امام خمینی (ره ) ، شهرداری و کارو امور اجتماعی است. 


یکی از شهروندان چالوسی دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت : پدیده تکدی گری موضوع تازه ای نیست که مسئولان این شهر از آن بی خبر باشند بلکه از ماه ها پیش شهروندان شاهد گروهی از افراد بویژه زنان و کودکان خیابانی هستند که درجای جای این شهر گدایی می کنند. 


مژده کاووسی ، خیابان رادیو دریا ، مقابل بیمارستان و ورودی خیابان دوستگر چالوس را از جمله مکان هایی معرفی کرد که این افراد دراین شهر گدایی می کنند.



وی افزود: درمیان این افراد بیشتر کودکان خیابانی بویژه دخترانی هستند که با لباس های کثیف و کهنه در جای جای این شهر گدایی می کنند و دیدن آنها برای شهروندان این شهر واقعا آزار دهنده و از لحاظ روحی و روانی آسیب زا است. 
این شهروند چالوسی اظهارداشت : به نظر می رسد که فعالیت این افراد غیربومی به شیوه گروهی و کاملا هدایت شده باشد چرا که معلولیت برخی ازآنان به حدی شدید است که به تنهایی قادر به آمدن به این شهر را ندارند.


کاووسی گفت : مسئولانی که دراین حوزه براساس قانون وظیفه دارند این معضل را به شیوه ریشه ای حل کنند و غیراز آن شهروندان هر روز شاهد افراد جدیدی هستند که به تکدی گری دراین منطقه می پردازند. 


علی حسن نژاد شهروند دیگری از تنکابن نیز با ابراز تاسف از وضعیت موجود گفت : کودکان خیابانی به جای آنکه در نخستین سال های عمرشان به بازی های کودکان بپردازند هم اکنون دراین شهر گدایی را تجربه می کنند.


وی افزود : ظاهر این افراد نشان می دهد که آنها غیربومی و بیشترشان از دیگر استان های کشور باشند بنابراین نباید دستگاه های متولی اجازه دهند این افراد این شهر را به عنوان محل امنی برای کسب درآمد زایی آن هم با چنین وضعیتی تبدیل کنند. 


این شهروند چنین وضعیتی را متاثر از نبود هم افزایی در میان مسئولان ادارات ذیربط بویژه شهرداری ، نیروی انتظامی ، دادگستری و بهزیستی دراین شهر ذکرکرد.

وی با اشاره به ورود چشمگیر مسافران و گردشگران در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال به این شهرها گفت : پرسه زدن متکدیان در جای جای این شهرها از جمله در مناطق گردشگری و خیابان های اصلی زیبنده نیست و باید برای رفع ان تدابیری اندیشید.


برآیند بررسی های کارشناسان نیز نشان از آن دارد که پدیده تکدی گری می تواند زمینه ساز برخی از آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد ، بزهکاری ، خودکشی ، میخوارگی ، لاابالی ، سرقت و .... در جامعه باشد.


مسئول واحد بازرسی شهرداری چالوس ، ساماندهی متکدیان دراین شهر را تنها وظایف شهرداری ندانست و تاکید کرد که برابر قانون تمامی نهادهای مسئول باید دراین بخش همکاری و مشارکت لازم را برای تحقق این مهم داشته باشند. 


عباس انگورج تقوی 
افزود : نیروهای این نهاد از یکسال پیش تاکنون برای ساماندهی و جمع آوری متکدیان اقداماتی انجام داده اند منتهی وقتی دیده می شود که این افراد پس از جمع آوری دوباره در خیابان های این شهر حضور دارند دیگر انگیزه ای برای ادامه فعالیت باقی نمی ماند.


وی اظهارداشت : با بررسی های به عمل آمده این افراد به شیوه گروهی در شهرهای غرب مازندران فعالیت دارند و طبق گزارش های موثق بیشترشان هر روز با یک دستگاه مینی بوس به مناطقی از این شهر بویژه میدان بار چالوس آورده می شوند.


مسئول واحد بازرسی شهرداری چالوس با ابراز نگرانی از احتمال آنکه این افراد آلوده به مواد مخدر باشند برای پیشگیری از گسترش این نوع آسیب اجتماعی دراین شهر خواستار توجه جدی تر مسئولان ادارات ذیربط شد.


رئیس بهزیستی چالوس نیز تاکید کرد که باید سردسته این افراد که اقدام به توزیع افراد متکدی در جای جای مناطق غرب مازندران می کنند ، شناسایی و برابر قانون با آنان برخورد شود. 

محمد گلچین مهر، یکی از راهکارهای اساسی موقتی رفع این معضل دراین شهر را ایجاد گرمخانه اعلام کرد و افزود : با فراهم کردن چنین امکاناتی می توان به افرادی مانند کودکان خیابانی و زنان بی سرپرست که در سطح شهراقدام به تکدی گری می کنند سرو سامان داد. 

مدیرشبکه بهداشت و درمان چالوس نیز گفت : امروز یکی از معضلات اساسی این شهر فعالیت زنان و کودکان خیابانی ناشناسی است که به شیوه های بسیار نامناسب تکدی گری می کنند.
حدیث گردکلی افزود : برای ساماندهی و رفع این معضل کارگروه های تخصصی با مشارکت کارشناسان نهادهای ذیربط دراین شهر تشکیل و علاوه برآن نشست های مختلفی نیز در فرمانداری چالوس برگزار شده است.


وی اظهارداشت : این افراد به دلیل آنکه از سطح بهداشت فردی ، فرهنگی و اجتماعی بسیار پایینی برخوردارند ممکن است حامل و ناقل برخی از بیماری ها نیز باشند.

مدیرشبکه بهداشت و درمان چالوس گفت : به عنوان نمونه عده ای از آنان ممکن است مبتلا به بیماری سل باشند و با یک عطسه و یا خالی کردن خلط ، دیگر افراد جامعه را نیز درگیر این ویروس و بیماری کنند.


گردکلی ابراز امیدواری کرد که با هم افزایی و عزم جدی که اکنون در میان مسئولان وجود دارد به زودی شاهد ساماندهی متکدیان و جمع آوری آنان دراین شهر باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی چالوس نیز پدیده تکدی گری را بنوعی جرم دانست و گفت : نیروی انتظامی در قالب اجرای طرح نسبت به جمع آوری متکدیانی که به شیوه های مختلف در این شهر فعالیت دارند ؛ اقدام کرده است. 


سرهنگ علیرضا قدیمی افزود : شهرداری پس از تحویل این افراد و انتقال آن ها به گرمخانه نشتارود از توابع شهرستان تنکابن متاسفانه بعد از مدتی این افراد فرار کرده و شاهد حضور دوباره آنان درسطح این شهر هستیم . 

وی اظهارداشت : نیروی انتظامی دراین حوزه همکاری لازم را با دیگر ادارات مسئول دارد منتهی شهرداری این شهر نیز باید یک مکان مشخص برای این دسته از افراد بی خانمان که تکدی گری می کنند درنظربگیرد.


فرمانده نیروی انتظامی چالوس گفت : نکته مهم تر از میان متکدیان شناسایی شده افرادی نیز اهل این شهرستان هستند که به علت درگیربودن با آسیب های اجتماعی متاسفانه خانواده ها و بستگان آنها را طرد کرده اند. 

سرهنگ قدیمی افزود : با بررسی های به عمل آمده غالب این افراد در دیگر شهرهای غرب مازندران نیز تکدی گری می کنند و به نظر می رسد که حتی تعدادی از آنها ایرانی هم نباشند. 
وی اظهارداشت : با اقداماتی که از گذشته تاکنون برای ساماندهی متکدیان دراین شهر انجام گرفت تاحدودی از تعداد آنها کاسته شده است منتهی باید به طوراساسی برای رفع این معضل برنامه ریزی شود.


به اعتقاد کارشناسان امور اجتماعی حل اصولی معضل تکدی گری علاوه بر تعامل بین دستگاههای اجرایی ، استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد (NGO ) و خیرین , نیازمند فرهنگ سازی در جامعه برای مقابله این پدیده زشت است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار