فرش ایران به عنوان یک کالای باکیفیت و ارزش افزوده بالا، همواره حجم بالایی از سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است، صنعتی که از دیرباز به عنوان نام و اعتباری برای ایران بر فرهنگ ایرانی سایه افکنده است.
کد خبر: ۱۵۹۲۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۱ 07 January 2016

فرش ایران به عنوان یک کالای باکیفیت و ارزش افزوده بالا، همواره حجم بالایی از سبد صادراتی کشور را به خود اختصاص داده است، صنعتی که از دیرباز به عنوان نام و اعتباری برای ایران بر فرهنگ ایرانی سایه افکنده است.

همدان یکی از مراکز عمدهٔ قالی‌بافی ایران محسوب می‌شود. اهمیت آن از این جهت است که میزان محصولات قالی و قالیچه‌های تولیدشده با کیفیت بالا و قیمت ارزان، بخشی از صادرات کشور را به خود اختصاص داده بود.

به گزارش تابناک همدان ؛ در سال‌ های گذشته به دلیل اعمال تحریم‌ ها علیه کشور، صادرات فرش نیز مانند کالاهای دیگر دستخوش تحولات بسیاری شد و صادرات این کالا نیز در مسیر کاهش قرار گرفت ، تیرماه 1389 بو که مصوبه عدم صادرات فرش از ایران نهایی شد و از مهرماه 1389 ورود هر گونه فرشی که مبدأ صادراتی آن ایران ثبت شده بود به امریکا متوقف شد.

استان همدان که یکی از مهمترین تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش است از این حیث ضربه اقتصادی بالایی خورده است به طوری که در سال 84 صادرات فرش استان همدان 11 میلیون و 909هزار دلار بود که امسال تنها 101 هزار دلار صادر شده است.

همچنین در 10 سال اخیر از 100 هزار بافنده فرش در همدان تنها 50 درصد به فعالیت خود ادامه دادند.

ھمدان بیشترین مراکز بافت روستایی فرش را در سطح کشور به خود اختصاص داده است به طوری که اکنون 45 هزار نفر بافنده فرش دستباف در سطح استان شناسایی و مشغول به فعالیت هستند.

فرش دستباف از جمله مشاغلی است که 25 شغل جانبی اعم از پشم چینی، رنگرزی، نخ تابی، رفوگری، فرش فروشی و صادرات فرش را با خود به همراه دارد، کاهش 50هزار نفری بافندگان فرش در همدان و 10 سال اخیر بسیاری از مشاغل مرتبط با فرش را کساد و بر تعداد بیکاران استان افزوده است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ھمدان با اشاره به اینکه استان همدان پتانسیل بالایی در تولید فرش دارد گفت: قبل از تحریم ها همدان سهم بالایی از صادرات فرش به کشورهای اروپایی را داشته و آمریکا به عنوان بزرگترین خریدار فرش به شمار میرفته که متاسفانه اکنون با کاهش زیادی همراه بوده است.

احمد علی بابایی تصریح کرد: امیدوار هستیم که با اجرایی شدن برجام، شاهد از سرگیری صادرات فرش ایران به امریکا که از مشتریان قدیمی و آشنا با فرش ایران است، باشیم.

وی ادامه داد: انبار های فرش استان همدان هم اکنون آمادگی صادرات 7 میلیارد دلار فرش را دارند.

بابایی گفت: با تصویب برجام و لغو تحریم صدور فرش دستباف ایران به آمریکا در برنامه جامع اقدام مشترک وضعیت اقتصادی آن بدون شک ارتقا خواهد یافت.

رییس هییت مدیره اتحادیه فرش دست بافت همدان با اشاره به اینکه در طول مدت تحریم ها با کاهش تقاضای فرش دستبافت مواجه بوده ایم ادامه داد: کم تحرکی دولت و رکود صادرات از دیگر دلیل کسادی بازار فرش دستباف همدان است.

احمد ملکی با بیان اینکه در استان همدان 15 هزار نفر عضو تعاونی فرش بافان هستند افزود: با توجه به مشکلات فعلی، بسیاری از بافندگان فرش تمایلی به ادامه فعالیت خود ندارند، دولت بایدحمایت بیشتری از تولیدکنندگان و متصدیان حوزه فرش دستباف بھ عمل آورد.

وی به فعالیت 3 هزار بافنده فرش درشهرستان ملایر اشاره کرد و ادامه داد: تا سال 62 درشهرستان ملایرروزانه 60 متر فرش بافته میشد اما متاسفانه هم اکنون این میزان به صورت قابل توجهی به یک متر کاهش یافته است.

ملکی از کمبود اعتبارات به بخش فرش گلایه داشت و گفت: در سال های اخیر ورود مواد اولیه نامرغوب فرش بافی باعث شده است تا برخی تعاونی ها از مواد بی کیفیت برای بافت استفاده کنند که این موجب شده تا از کیفیت فرش کاسته شود.

امیدواریم با لغو تحریم ها صادرات فرش جان تازه ای بگیرد و صدور فرش دستباف ایران به بازارهای خارجی باز شود، کیفیت مهمتری عامل برای جذب سرمایه گزاراست نباید فرش همدان که شهرت بالایی در کشور و سهم بالایی از صادرات را برعهده داشته با بی مهری مسئولان در ارائه مواد اولیه مرغوب مواجه شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار